نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

اطلاع رسانی۳

سلام و عرض ادب دارم خدمت همراهان گرامی . 

از  اینکه در کنار ماهستید از شما تشکر می کنم . 

اموزش شعر و قوالب به روز شد .

با عشق و مهر 

مریم راد 

جناب غلامعباس سعیدی

‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۳/۱۸یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)

🔹🔻🔹🔻🔹🔻🔹

تا تو را قرآنِ عمروِ عاص بالای سر است
مسجدت ای شیخِ تزویر ابنِ‌ملجم‌پرور است

باز هم کج ایستادی جمع کن سجّاده را
کاین نمازِ بی‌وضویت را نخوانی بهتر است

تا نیفتد مرغی از دندانت ای روباهِ پیر
بختِ ما را حضرتِ جرجیس هم پیغمبر است

بگذر ای هم‌کاروانِ تشنه کز این چاهِ خشک
یوسفی بیرون نمی‌آید تهش اسکندر است

می‌کند فرعونی آن موسی که باشد بی‌عصا
می‌کند دیوی سلیمانی که بی‌انگشتر است

تا بخندی پیشِ پایت چاه جوشد با شغاد
تا بچرخی رو‌به‌رویت مرحب است و خیبر است

باید از پشت این سپر را بست در جنگِ فریب
چشم‌پوشی را سپر کن تیغِ سفیانی زر است

رنجِ دنیا خوردی امّا این هدف بی‌ارزش است
جورِ دریا بردی امّا این صدف بی‌گوهر است

دفترِ شعرِ مرا تاریخ از بر می‌کند
قصّۀ پرغصّۀ ما ثبت در این دفتر است

#غلامعباس_سعیدی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی . 🍃

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان; جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان می توانست موفق تر و بهتر عمل کند .
🔸استفاده از کلماتی که تا حدودی به سبب پر کردن وزن کل اثر را دچار دوگانگی کردند می تواند زبان کلی اثر را در یک حالت دوگانه متمایل به زبان کهن قرار دهد; این مسئله می‌تواند از زیبایی اثر بکاهد . شاعر امروز باید به زبان روز به سر آید
🔺ترکیب سازی ها بیشتر در جهت توصیف روایت قرار دارند . درواقع توصیفات در خدمت روایت هستند .
🔺استفاده از قواعد قوانین و دستور زبان مطابق با انتظاری است که از شعر داریم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن و رمل مثمن محذوف است.
قافیه ها مناسب اند . ردیف اثر ردیف فعلی است و سبب شده که ساختار زبانی اثر به سمت زبان هنجار هدایت شود .

🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت همانطور که از روایات اثر پیداست اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه ; تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می‌باشد اما به لحاظ محتوایی در نتیجه گیری نتوانسته موفق عمل کند . در واقع با توجه به روندی که در روایت اثر طی کرده می‌توانست نتیجه گیری متناسب و در خور شأن روایت اثر داشته باشد اما معتقدم که روایت اثر در نتیجه گیری نتوانسته اثر را به یک روایت بسته تبدیل کند .
و این عدم بسته بودن روایت به معنای ایجاد تاویل نیست بلکه روایت اثر را در پایان رها کرده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعات به خوبی عمل کرده و موفق بوده.
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند.
ارتباط افقی ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است به غیر از بیت پایانی

🔸 به لحاظ بررسی و نقد Composition اثر ارائه شده در شروع خود موفق عمل کرده و توانسته ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند اما در پایان بندی نتوانسته موفق عمل کند .

🔸به لحاظ بررسی موسیقی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده یکی از بهر های خوش آهنگ زبان فارسی و موسیقی سیال و روانی است و آواها هم به سیال بودن موسیقی اثر کمک کرده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی شاعر تمام اِلمان های(نماد ها ) آیینی را به کار گرفته جهت توضیح و تفسیر روایتی اجتماعی. این به اعتقاد من در جهت ساخت یک روایت به نوعی خلاقیت محسوب می‌شود اما در نتیجه گیری اثر نتوانسته موفق عمل کند هرچند هر بیت اثر می‌تواند خود به تنهایی تداعی نتیجه‌گیری اخلاقی باشد و اما در پایان بندی به جمع‌بندی درستی که از این روایت انتظار داریم نرسیده .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارد .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه

@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

همایون رحیمیان

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۳/۱۱یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲🕙)

🔸🔹🔻🔸🔹🔻🔸🔹

امشبی را که در آن شِکوَه فراوان دارم
تا دمِ صبحِ خدا شعرپریشان دارم

نخ به نخ میزنم آتش به تنِ سیگار و
حلقه ای دود به دورِ صفِ مژگان دارم

چو پلنگی که شده خیره به مهتاب از دور
یادی از آن بره آهوی گریزان دارم

بر لبِ پنجره هر لحظه مرا میشکفد
مشترک خاطره هایی که از ایشان دارم

کو چراغی که کند روشنِ این دلتنگی
در چنین شام سیاهی که ز هجران دارم

این منم عاشق دیرینه نمی بینی که
روبرویِ تو یکی صورت لرزان دارم

بر دلم زخمِ هزاران تبرِ خاطره ماند
یادگار از تو عزیزم چه فراوان دارم

گرچه از ریشه احساس مرا سوزاندی
بازم از سوی تو امید به باران دارم

باورم نیست به دلسردی تو ای گل یخ
گرچه از عشق تو صد شعله به دامان دارم

#همایون_رحیمیان
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃خداوند مهر و مهربانی . 🍃

✅از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود; بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده; در انتخاب ، چیدمان ، جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و( در حالت کلی ) کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .

🔺استفاده از کلماتی که به جهت برقراری وزن و قافیه آمده عامل اصلی دوگانگی زبان شده مثل زهجران _ مژگان و ....

🔺استفاده از کلماتی که امروز کمتر در زبان رایج است، حتی در زبان معیار هم کاربرد چندانی ندارد ، می تواند عامل اصلی دوگانگی زبان محسوب شود و ساختار کلی زبان را به سمت زبان کهن هدایت کند . این مسئله یکی ای ضعف های اساسی این اثر است .

🔺استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان تقریباً مناسب است و شاعر از زبان هنجار برای بیان اهداف خود کمک گرفته .

🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده، ترکیبات اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت قرار دارند و روایت اثر را به یک روایت توصیفی تبدیل کردند ، اما چیزی به زیبایی اثر اضافه نکردند.

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده، یک غزل است بر وزن
فاعلاتن فعلاتن فعلاتن ( دو هجای بلند) فع لن .
در بحر رمل مثمن مخبون محذوف.
قافیه ها و ردیف درست هستند .

🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت; اثر ارائه شده، سه خصیصه مهم روایت شامل‌( مقدمه تنه و نتیجه گیری) را در خود داراست.

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده، در استفاده از تشبیهات به خوبی عمل کرده
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند .

🔺ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و عامل انسجام و درک روایی اثر شده .

🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی انتظار داریم که در ان خلاقیت دیده شود اما متاسفانه در توصیفات،; و در چیدمان کلمات جهت توصیف روایت و همچنین ساخت خود روایت هیچ خلاقیتی دیده نمی شود .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در مطلع که خود; شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه این روایت آماده کند و از مقدمه وارد تنه ی روایت می‌شود . اما در پایان بندی نتوانسته به خوبی شروع یا مطلع اثر اقدام کند بنابراین می توانست پایان بندی بهتری داشته باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقی‌هایی اثر ارائه شده ; در بحر رمل سروده شده از بحر های خوش آهنگ زبان فارسی است از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی درونی و معنوی هم بی‌بهره نیست .
توالی آواها تقریباً سیال و روان است و از سکوت های موسیقیایی که گوش را می آزارد تقریباً به دور است و عامل ساخت موسیقی سیال در اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است با رویکرد هجران ; که شاعر تا حدودی با کمک و یاری زبان عاطفی سعی در بیان احساسات خود دارد و همین مسئله عامل زیبایی و جذابیت این اثر شده اما می توانست بهتر از این در روایت خود ; ساخت و پرداخته شود .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

مسیح اسدی پویا

‍ ‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۹/۳/۷چهارشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲:۳۰🕥)

♦️🔹🔹♦️🔹🔹♦️

شب از سبوی غزل شعر ناب می نوشم
سحر که مست شدم چون خمم که در جوشم

قلم به دست من از عشق می زند فریاد
دوباره صوت اناالحق رسیده بر گوشم

ببین که سبز شدم شاخ تر برآوردم
بهار عشق عوض کرده باز تن پوشم

گذشت روز غم و روزگار تنهایی
شکفته غنچه ی بختم میان آغوشم

عجیب هلهله ی عشق آسمان پوش است
همای، بال گشوده است بر سر و دوشم

دوچشم پر شده از اشکِ شوقِ شام وصال
شکسته مُهر سکوت از زبان خاموشم

ترانه های من امروز رنگ عشق گرفت
سکون دمیده سحر بر روان مغشوشم

بیا ببین که به یک خنده ات چه ها کردی
ببین که زیر پر و بال شوق مدهوشم

برای این که مرا باز هم رها نکنی
به پاسداری این روزگار می کوشم

#مسیح_اسدی_پویا
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام مهر و مهربانی . 🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود; بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان; جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و در (حالت کلی )کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .

🔺در یک اثر همه چیز بر مبنای زبان شکل می گیرد بنابراین انتخاب و چیدمان و جایگزینی لغات یکی از اساسی ترین بخش ساخت یک اثر میباشد در اثر ارائه شده زبان متمایل به زبان کهن است و این برای شاعر و شعر معاصر ضعف محسوب می شود .

🔺توالی کلمات در کنار یکدیگر نشان دهنده ساختار ذهنی کلاسیک شاعر است و این مسئله در انتخاب کلمات نیز نقش تعیین کننده دارد .

🔺ترکیب سازی ها بیشتر استعاری هستند اما با توجه به انتخاب کلمات نتوانستند کمک چندانی به زیبایی بکنند .
🔺ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی دچار خلل شده این مسئله هم به سبب عدم انتخاب درست کلمات است تا حدودی عامل استقلال ابیات شده و انسجام روایی را به مخاطره انداخته .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن بحر مجتث مثمن مخبون محذوف . قافیه ها درست اتفاق افتادند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت با توجه به انتخاب و چیدمان کلمات در محور افقی و همچنین در محور عمودی; آنطور که باید اتفاق نیافتاده چراکه هر بیت به طور جداگانه می‌تواند یک مقدمه ، برای یک اثر تازه باشد در واقع اثر ارائه شده شامل یک مقدمه بسیار بلند است و یک نتیجه گیری . بنابراین ساختار روایت دچار ضعف شده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و استعارات با توجه به تعاریف که در صناعات ادبی وجود دارد در اثر به خوبی اتفاق افتاده.
🔺 تصاویر بیش از اندازه انتزاعی هستند و کل اثر را دچار کلی گویی کردند. در حالت کلی می‌توان گفت که کلی نگری در آثار سبب می شود که خط و مشی فکری شاعر را تحت تاثیر قرار دهد و به مخاطب هم اجازه ندهد که به هدف و رسالت شاعر پی ببرد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد و composition اثر ارائه شده با توجه به انتخاب کلمات و چیدمان آنها در محور افقی و با توجه به دال و مدلول هایی که عناصر یک روایت را میسازند چون همپوشانی کافی ندارند نمی تواند شروع خوبی را در مطلع اثر به وجود بیاورد چرا که نمی تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند اما در پایان‌بندی شیوه بهتری را طی می‌کند و در واقع زنگ پایان اثر به صدا درآمده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته و تا حدودی از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست. اما از آنجایی که توالی آواها در اثر ارائه شده عامل به وجود آمدن سکوت ها و یا درنگهای موسیقیایی است ، سبب شده تا سیال بودن موسیقی اثر به مخاطره بیفتد . بنابراین در بعضی ابیات موسیقی اثر به گوش مخاطب خوش نمی نشیند مانند بیت پنجم .

🔺عدم خلاقیت یکی دیگر از ضعف‌های بارز این اثر است که با توجه به موضوع تکراری که شاعر انتخاب کرده و همچنین استفاده از توضیح و تفسیر که کل اثرش را به یک اثر توصیفی تبدیل کرده و انتظار داریم که خلاقیت دیده بشود ولی متاسفانه خلاقی در اثر موجود نیست .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که به سبب عدم خلاقیت می تواند ذهن مخاطب را دچار تکرارهای مورد کند و از اعتبار ارزش اثر بکاهد .

🔺 نهایتاً شاعر با توجه به عدم انتخاب درست کلمات نتوانست هدف و رسالت خود را به جای آورد .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارد.
با تشکر .
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

جناب جواد بزرگی

#نقد_شعر
شعرهایم مهرو مهرت دین من
زد جوانه عشق بر آیین من


تو سبوی عشق را پیمانه ای
خانه ی دل را تو صاحبخانه ای


وصف فرهاد گر کنی شیرین من
عشق او شد سنت دیرین من


شرح حالم عشق را زیبا نمود
چشم زیبایت دل من را ربود


طعم عشق تو به کامم چون عسل
آرزو دارم تورا گیرم بغل


#جواد_بزرگی

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی 🍃.

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده; گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود , بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان ; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ; ترکیب سازی و (کاربرد زبان ) در حالت کلی می‌توانست موفق‌تر عمل کند .

🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات اضافی هستند و تا حدودی به زیبایی اثر کمک کردند . به وصف روایت پرداختند و روایت اثر را به یک روایت توصیفی تبدیل کردند .

🔺زبان اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد و این نکته مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک مثنوی ست و در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن رمل مسدس محذوف.( وزن مثنوی) قافیه ها دچار تکرار شدند. .

🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت از آنجایی که روایت اثر سه خصیصه مهم (مقدمه تنه و نتیجه گیری) را در خود دارد و می‌تواند یک روایت بسته ای را در اختیار مخاطب قرار دهد اما چون شاعر در نتیجه گیری روایت خود نتوانست موفق عمل کند در واقع زنگ پایان اثر انطور که باید به صدا در نیامده و سبب شده روایت در ذهن مخاطب همچنان ادامه داشته باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات تقریباً خوب عمل کرده.
🔺 تصاویر اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند اما در پایان‌بندی با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی است نتوانست زنگ پایان اثر را به صدا درآورد و در واقع روایت اثر در ذهن مخاطب همچنان ادامه دارد و به یک روایت بسته تبدیل نشده . این مسئله می‌تواند یک ضعف باشد . چرا وه در ذهن مخاطب نمی تواند ایجاد تاویل کند .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره نسبتاً خوبی را گرفته . اثر در حالت کلی موسیقی سیال و روان است .

🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی است عدم خلاقیت در خلق و ایجاد توصیفات و یا حتی در بیان روایت می تواند یک ضعف به حساب بیاید .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی از آنجا که اثر ارائه شده متشکل از دال و مدلول هایی است که عناصر یک روایت را تشکیل می‌دهند و به شاعر و با استفاده از این عناصر به ساخت روایت پرداخته شده; همپوشانی لازم در روایت ایجاد نشده بنابراین ابیات قدری مستقل عمل می‌کنند و درک روایی و یا انسجام روایی را تا حدودی دچار خلل کردند.
از طرف دیگر شاعر در بیان رسالت خود نتوانست موفق عمل کند و عدم پایان بندی درست و عدم تبدیل روایت به یک روایت بسته خود یکی دیگر از ضعف های اثر است .
در پایان برای شاعر محترم و آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر .
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh

جناب صفوی

#نقد_شعر
هرگزمبادا چشم تو باران بگیرد
ازبغض درهم گشته ای توفان بگیرد

بادا گلویت گرم وسرشار ازترنم
تاازهوای شعراو درمان بگیرد

کشتی نوح هرگزنیارامد زجنبش
موجش مگر درگوشه ای سامان بگیرد

درقحطسال عاطفه دربستری گرم
ابری که می بارد چرا پایان بگیرد؟

آنکس که داردتکیه برآرامش کوه
کی ازسراب لحظه ها عنوان بگیرد

شاعرکه دارداندکی حجم بضاعت
بایدکه ازهرواژه ات صد جان بگیرد

هرکس که جویدبوی خوش راشامه پرور
باید که ازباغت گل ریحان بگیرد

منظومه ای خواهداگریک شاعرخوب
بایدکه "مهتابی" سردامان بگیرد
#صفوی

🍃به نام خداوند مهربانی . 🍃
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی‌های خاص و ناخواسته خود خواهد بود; بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده; در انتخاب ; چیدمان; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و در کاربرد زبان( در حالت کلی ) تا حدودی موفق عمل کرده اما خالی از ضعف نیست .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت اثر . می توان گفت این ترکیب‌ها روایت اثر را به یک روایت توصیفی تبدیل کردند و در آثار توصیفی انتظار داریم که حتماً خلاقیت دیده شود .

🔺استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; با توجه به ترتیب و عناصر جمله ; می‌بینیم که زبان اثر به زبان هنجار تبدیل شده و ضعف تالیفی که عامل آسیب بر اثر باشد دیده نمی شود .

🔺زبان اثر در حالت کلی یک زبان یکدست است و این نقطه مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده ; یک غزل است بر وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع در بحر رجز مثمن مجحوف . مجحوف است چون سه هجای پایانی در رکن آخر از ارکان مستفعلن حذف شده .
البته به این وزن هیات هم گفته می‌شود و در نوحه‌سرایی از آن بیشتر استفاده می شود .
قافیه ها در اثر ارائه شده مناسب هستند و ردیف مورد نظر ; ردیف فعلی است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده ; سه خصیصه مهم روایت را که شامل مقدمه; تنه و نتیجه گیری ست ; در خود دارد. بنابراین ساختار روایی سالم در اختیار مخاطب قرار می‌دهد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات; کنایه و در حالت کلی صناعات ادبی کاملاً خوب عمل کرده
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و بر ملموس بودن روایت کمک کردند .

🔺ناگفته نماند که ابیات در این اثر قدری مستقل هستند اما به درک روایی اثر آسیب وارد نکردن بنابر این انسجام روایی به مخاطره نیافتاده و کاملا برقرار است .

🔺بیت سوم و پنجم را می‌توان به عنوان شاه‌بیت این اثر در نظر گرفت .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده ; در شروع خود ; می‌تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند بنابراین شروع خوبی را در خود جای داده. اما در پایان بندی به قوت نقطه شروع خود عمل نکرده. در واقع اثر ارائه شده مطلع بسیار خوبی دارد اما در مقطع خود می‌توانست موفق تر عمل کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده ; در بحر رجز سروده شده و از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست. به لحاظ توالی آواها; موسیقی سیال و روانی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد .از درنگها و سکوت های موسیقیای بی مورد که به زیبایی و سیال بودن موسیقی آسیب می‌رساند دور است .

🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده ; در زمره آثار توصیفی قرار می‌گیرد اما خلاقیتی در توصیفات اثر دیده نمی‌شود. در آثار توصیف انتظار داریم که خلاقیت وجود داشته باشد .
🔺تا حدودی از زبان عاطفی بهره خوبی گرفته و به زیبایی اثر افزوده است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی همانطور که کاملاً مشخص اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که تا حدودی می تواند رویکردهای اجتماعی را در آن پیدا کرد .
در حالت کلی با یک اثر خوب روبه‌رو بودیم و برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh

جناب علی رشیدی

#نقد_شعر
آنجا که عشق پشت گلو ضجه می شود
من در دلِ تفاله ی شب ناله می زنم
هرگاه روح آیینه شلاق می خورد
زانو به بغضِ کهنه ی صد ساله می زنم

در کوچه های سردِ خیابان بی رمق
فریادی از حوالیِ مسلخ شنیده شد
تا آتشی درون وجودم جوانه زد
راهم به آن مترسکِ چوبی کشیده شد

عاشق اسیر و برده ی زندانِ واژه هاست
آه از شقایقی که نگاهش به زندگی ست
با چشمِ بسته پای سرابی که پایه اش
با وعده ها بنا شده ، مانندبردگی ست

چون ناله های در خفقانِ صدای تیر
کارِ ستم شده لب هر شعر دوختن
شاعر قلم بزن که ستم زیر و رو شود
شعری بگو ، گلوله ای از جنس سوختن
#جناب رشیدی
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی . 🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده; گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ; بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی ، اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان و جایگزینی کلمات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و( کاربرد زبان ) در حالت کلی تاحدودی خوب عمل کرده .اما خالی از ضعف نیست .

🔺ترکیبات در اثر ارائه‌شده اضافی و استعاری هستند اما چندان در خدمت روایت قرار ندارند .

🔺ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی بر قرار نیست و سبب عدم انسجام روایی و همچنین عدم یکپارچگی روایی شده است بخشی از این مشکل به سبب ایجاد دال و مدلول هایی است که یکدیگر را پوشش نمی دهند .
(اگرچه دال و مدلول ها بخشی از عناصر روایی این اثر هستند اما عناصر این روایت همپوشانی لازم را ندارد بنابراین در طول روایت سبب شده که ابیات مستقل عمل کنند و یکدیگر را پوشش ندهند بنابراین تا حدودی روی انسجام روایی اثر تاثیر گذاشته است . )

🔺قواعد و قوانین دستور زبان با توجه به ترتیب عناصر جمله ، نشان دهنده زبان هنجار است در واقع شاعر برای رسیدن به اهداف خود از زبان هنجار کمک گرفته و تقریباً مناسب است .

🔺زبان در حالت کلی دستی لازم را در خود دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده; یک چهارپاره است در وزن مفعول فاعلات مفاعیل و فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف .
قافیه ها در مصراع زوج قرار دارند و در حالت کلی از چهار بند تشکیل شده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت می توان گفت که ساختار روایت در این اثر با توجه به سه خصیصه مهم( مقدمه; تنه و نتیجه گیری) که در ساختار روایت برقرار است. فرمت کلی خود را در بخش روایی کامل اما در بخش تنه به سبب عدم انسجام روایی دچار تزلزل شده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و کنایه و نهایتاً صناعات ادبی مناسب عمل کرده.
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت تا حدودی کمک کردند اما عدم انسجام روایی از کاربرد و ویژگیهای تصاویر را هم تا حدودی می کاهد .
پراکندگی اندیشه سبب عدم ساخت یک روایت منسجم و یکپارچه شده بنابراین در که روایی تا حدودی به مخاطره افتاده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود نتوانسته موفق عمل کند چرا که پراکندگی روایی و عدم همپوشانی عناصر روایی سبب تزلزل روایی شده ; بنابراین شروع خوبی را در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد اما پایان‌بندی اثر شرایط بهتری را دارد و موفق تر عمل کرده .
بنابراین روایت اثر یک روایت بسته است اما در تنه ی خود دچار تزلزل شده .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده ; از آنجایی که از موسیقی بیرونی و کناری و تا حدودی از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست و همچنین به لحاظ توالی آواها; سیال و روان است و از سکوت ها یا درنگ های موسیقیایی که به ریتم و سیال بودن موسیقی اثر آسیب میرساند دور است و دیده نمی‌شود .

🔺عدم خلاقیت با توجه به اینکه اثر ارائه شد ارائه شده .بر پایه توصیف بنا شده می تواند یک ضعف باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک چهارپاره با رویکردی اجتماعی است که در قالب شکوه و شکایت بنا شده تا حدودی شاعر توانسته مسائل مورد نظر در ذهن خود بپردازد و ساخت و پرداخته کند و تا حدودی آنها را به روی کاغذ بیاورد اما همه منظور و هدف شاعر بیان نشده در واقع شاعر در رسالت خود می‌توانست موفق تر عمل کند .

در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh

جناب هخا هاشمی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۳/۴یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)

🔸🔹🔻🔸🔹🔻🔸🔹

آری اینجا سرزمین ریشه‌هاست !
کشورِ آزادیِ اندیشه‌هاست !!
دَم مزن ، چیزی نگو از مشکلات
سرو اینجا زیر تیغ تیشه‌هاست

چهره شهرم کثیف است و کبود
نوجوان در فکر افیون است و دود
بچه‌ای در حسرتِ نانِ شبَش
آنطرف یک شیخ، دائم در سجود !

روزهامان تیره ، شبها بی‌عبور
کوچه‌ها بن‌بست و آزادی چه دوور
آری اینجا زیستن، بیچارگی‌ست
قفل بر لب ، چشمهامان کورِ کور

پشت هر تک پنجره دیوار شد
گل اسیر عقده‌های خار شد
در پسِ این اختناقِ سهمگین
بطری نوشابه‌ها انکار شد

خودکشی کردیم و خود را باختیم
با بد و خوبی ّ دنیا ساختیم
ما به امّیدی که ساحل پیش روست
بی سبب خود را به آب انداختیم

از جهالت ضربه‌ها خوردیم و هیچ ...
آبروی عشق را بردیم و هیچ ...
ما بنام خویش و کام دیگران
بارها در زندگی مردیم و هیچ ...

#هخا_هاشمی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان و جایگزینی کلمات; همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ; ترکیب سازی و در (حالت کلی ) کاربرد زبان موفق عمل کرده .
🔺استفاده از کلماتی که به فرم و ساختار زبان تاحدودی آسیب می زند در حالت کلی در اثر ارائه شده دیده نشد بتابراین وجود کلمه ای مثل می تواند ساختار زبان را به سمت زبان کهن هدایت کند بنابراین بهتر است به جای‌《 دم مزن از دم نزن 》 استفاده شود .

🔺استفاده از قواعد قوانین، با توجه به ترتیب عناصر جمله ، در اثر ارائه شده گویای استفاده و کاربرد زبان هنجار است .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ، ترکیبات اضافی و استعاری هستند که در خدمت روایت اثر قرار دارد و در حالت کلی این ترکیب در جهت توضیح و تفسیر روایت و در خدمت روایت اثر قرار دارند .

🔺زبان در حالت کلی یک دستی لازم را در خود دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مسدس محذوف .
قافیه در مصراع های زوج قرار دارد در شش بند .
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به شیوه بیان; در مقدمه تنه و نتیجه گیری موفق عمل کرده بنابراین سه خصیصه مهم روایت را نیز در خود جای داده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده ، در استفاده از تشبیهات; کنایه; استعاره و در حالت کلی《 صناعات ادبی 》 کاملاً موفق عمل کرده .
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند
🔺 ارتباط بند ها برقرار است.
🔺 ارتباط عمودی و افقی روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و نشان دهنده انسجام روایی اثر است .و می‌تواند در ک روایی
را تحت تاثیر قرار دهد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود در بند اول , شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و از طرف دیگر به گونه ای نیست که خط و مشی یک روایت یا سیر تکاملی یک روایت را در اختیار مخاطب قرار دهد بنابراین ذهن مخاطب را به کنکاش و جستجو وامیدارد.
در پایان‌بندی هم شاعر نتیجه‌گیری را که می خواسته با توجه به روایتی که به بیان آن پرداخته، در اختیار مخاطب قرار داده و از طرف دیگر ذهن مخاطب را هم به تاویل و ایجاد قضاوت وادار کرده بنابراین در پایان بندی هم موفق عمل کرده .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده، در بحر رمل سروده شده که یکی از بهره‌های خوش آهنگ زبان فارسی است و از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست و نهایتاً توالی آواها در کنار یکدیگر و ایجاد آهنگ و ریتم در اثر مورد نظر سیال و روان است که به گوش خوش می نشیند .

🔸به لحاظ بررسی خلاقیت اثر ارائه شده در ایجاد خلاقیت و بیان روایت خوب عمل کرده .

🔸به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده چهارپاره با رویکرد اجتماعی است و در واقع شاعر از دغدغه‌های بیرونی خود آغاز کرده و به بیان آن‌ها پرداخته.
نگاه شاعر به مقوله های مورد نظر تا حدودی اعتراضی ست .
در واقع شاعر تلاش کرده که رسالت خود را به جایی بیاورد و کاملاً در بیان هدف و رسالت در اثر ارائه شده کاملا موفق بود .

در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم .

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

حسین دلجو

‍ ‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۲/۲۸یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)

🔸🔹🔻🔸🔹🔻🔹🔹

بر سر کوی تو عمری به تماشا ماندیم
در کویر دل سودا زده تنها ماندیم

تا نجویند رقیبان ز دلم بوی تو را
سر بازار تو پیوسته به حاشا ماندیم

دل شیدایی ما شیفته روی تو بود
سالیانیست که با این دل شیدا ماندیم

آن چنانی دل ما سوخته عشق تو بود
که درین مرحله هاازدل خودجا ماندیم

طشت رسوایی ما عاقبت از بام افتاد
نرسیدیم به گَرد تو و رسوا ماندیم

رهرو عشق تو بودیم وبه سودای وصال
از همه بود و نبود دل خود وا ماندیم

همه شب سوخته دل از غم هجران تو باز
به امید سحری در ره فردا ماندیم

رفت حاجی به طواف حرم و باز آمد
ما به قربان تو رفتیم و همانجا ماندیم*

#حسین_دلجو

‍ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات/ قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و در حالت کلی (کاربرد زبان ) می توانست موفق تر از این عمل کند .
🔺زبان در حالت کلی معلق است بین زبان کهن و زبان معیار ؛( زبانی که امروز شعرا از آن استفاده می کنند . ) در واقع نشان دهنده این است که شاعر تحت تاثیر زبان گذشتگان قرار گرفته و دست به سرایش زده .
🔺استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،با توجه به ترتیب عناصر جمله؛ کاملا مشهود است که از زبان هنجار استفاده کرده .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده، ترکیبات اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت اثر قرار دارند و تا حدودی به زیبایی آن هم کمک کردند در واقع اثر ارائه شده یک اثر توصیفی است که به توضیح و تفسیر روایت می پردازد .
🔺ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و این مسئله نشان دهنده انسجام روایی در اثر است .
🔸 به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزلی ست در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن و در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه می توانست بهتر از این ساخته و پرداخته شود . دارای ردیف فعلی ست ‌
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت ؛ اثر ارائه شده یک ساختار محکم و منسجم دارد ‌ که در آن مقدمه تنه و نتیجه گیری به خوبی ساخته و پرداخته شده . شاعر کاملاً به مختصات روایی اثر توجه لازم را داشته .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شدهدر استفاده از تشبیه/ استعاره /تضمین و در حالت کلی صناعات به خوبی استفاده کرده در واقع استفاده از صناعات کاملاً خوب شکل گرفته و عامل زیبایی اثر شده .
🔸تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی ست و به ملموس بودن روایت کمک کرده.
🔸 به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع خود شروع خوبی را اختصاص داده و میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
و در پایان بندی هم با توجه به تضمین که استفاده کرده حق مطلب ادا شده. در واقع شاعر آنقدر توانایی داشته که رسالت خود را از بیان این ابیات به مخاطب منتقل کند .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده و که از بحرهای خوش آهنگ زبان فارسی ست . موسیقی سیال و روانی دارد .
از موسیقی بیرونی و کناری تا حدودی بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست. توالی آواها در کنار یکدیگر هم به زیبایی اثر کمک کردند و موسیقی در حالت کلی سیال و روان است .

🔸استفاده از زبان عاطفی در اثر ارائه شده به خوبی اتفاق افتاده با توجه به مضمونی که شاعر با توجه به آن دست به سرایش زده و نشان دهنده بعد عاطفی و روحی شاعر می باشد .
در واقع شاعر با توجه به تجربه شخصی و حالات درونی خود دست به سرایش زده . پس می توان معتقد بود که دغدغه ی شاعر یک دغدغه ی درونی ست .
🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی در آثار توصیفی انتظار داریم ؛ که در توصیف و بعد زیبایی روایت خلاقیت دیده شود که متاسفانه در این اثر خلاقیت ای دیده نشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه یک مضمون تکراری را در خود جای داده و همچنین با توجه به اینکه از زبان عاطفی و شاعرانه تا حدودی کمک گرفته ؛ از زیبایی اثر چیزی نکاسته ؛ اما عدم خلاقیت و با توجه به تکراری بودن موضوع و مضمون؛ می‌تواند مخاطب را قدری از این اثر دور کند. اما خواندن این شعر خالی از لطف نیست .
در پایان برای صاحب اثر و آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh.
@naghde_shearbaran

عرفان یزدانی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۲/۲۰یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۱:۳۰🕤)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

می سرایم در بهاری دلکش از چشمان تو
می شوم از عمق جانم، بی سروسامان تو

تا بنوشم جرعه ای از جام چشم عاشقت
می زنم دل را به دریای پر از طوفان تو

می روم تا اوج بودن، با قدم های بهار
یک دو روزی هستم ای زیبای من مهمان تو!

زیر باران می دهم دل را امانت دست تو
زیر سقف آسمانت، مستم از باران تو

می نویسم حرفی از جنس رهایی در تنت
تا ابد آزاده ام در گوشه ی زندان تو


#عرفان_یزدانی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃بنام خداوند مهر 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش را نقد و بررسی می‌کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده ،در انتخاب ؛ چیدمان و جایگزینی لغات ؛استفاده از قواعد و قوانین دستورزبان ؛ ترکیب سازی و نهایتاً ؛ کاربرد زبان تقریباً خوب عمل کرده اما خالی از ضعف نیست .
🔺استفاده از لغاتی که امروز مصطلح نیست مانند « بهار‌دلکش» نشان دهنده آن است که زبان شاعر تحت تاثیر زبان اشعار کهن قرار دارد و این مسئله زمینه را برای دوگانگی زبان فراهم می‌‌کند .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیباتی اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت اثر مانند ( بهار‌دلکش ؛ عمق جان و ...... ) که تا حدودی به توضیح و تفسیر روایت کمک کردند اما نقش چندانی در زیبایی اثر ندارند.
🔺 به لحاظ بررسی قواعد و قوانین زبان همانطور که کاملاً نمایان است؛ ناهنجاری‌های نحوی کاملا به شکل صحیح در زبان اثر موجود است و مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم داریم .
🔺با توجه به توضیحاتی که ارائه شد ؛ زبان اثر تا حدودی تمایل به زبان کهن دارد و این نشان دهنده آن است که زبان شاعر و ساختار ذهنی تحت تأثیر ادبیات کهن قرار دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده؛ یک غزل سنتی یا عام است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف .
قافیه می توانست بهتر از این باشد ؛ اما چون به بعد موسیقی اثر آسیبی وارد نکرده , قابل چشم پوشی است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت؛ همانطور که کاملاً نمایان است اثر ارائه شده به لحاظ بررسی روایت سه خصیصه مهم ( مقدمه ؛ تنه و نتیجه گیری ) را در خود دارد و این نشان دهنده انسجام و یکپارچگی ساختار ذهنی شاعر در سرودن اثر و ساخت روایت آن است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و تا حدودی ساخت استعاره خوب عمل کرده مانند بیت دوم و بیت چهارم .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و در جهت ملموس بودن روایت ؛ مانند بیت سوم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده ؛ در مقدمه خود یا به تعبیر دیگر در مطلع خود شروع نسبتاً خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند و از طرف دیگر در پایان بندی هم تقریباً موفق عمل کرده و توانسته روایت اثر را روایت بسته و منسجم تبدیل کند در واقع پایان بندی اثر به صورتی است که مخاطب زنگ پایان اثر را می‌شنود و متوجه پایان اثر می‌شود .
🔸ارتباط عمودی و افقی ابیات با توجه به انتخاب کلمات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و نشان دهنده انسجام روایی و یکپارچگی روایت روایت اثر است .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی؛ با توجه به اینکه اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده ؛ که از بهر های خوش آهنگ زبان فارسی است و از طرف دیگر ؛ هم از موسیقی بیرونی و هم از موسیقی کناری بهره گرفته و از موسیقی معنوی هم بی بهره نیست . به لحاظ توالی آواها و ایجاد موسیقی کاملاً سیال و روان است و درنگ‌ها یا مکث های نامساعد که به ساختار موسیقیایی از هر آسیب می‌زند و دیده نمی‌شود .

🔺این اثر ارائه با توجه به اینکه بر مبنای توصیف قرار گرفته و متاسفانه خلاقیت دیده نمی شود؛ عدم خلاقیت در اشعار توصیفی می تواند یک ضعف باشد چرا که تکرار سوژه و موضوع مورد نظر می‌تواند از زیبایی اثر بکاهد .
🔺عدم به کارگیری زبان عاطفی یکی دیگر از ضعف‌های اثر است که نشان دهنده آن است که شاعر قدری با تعجیل اثر خود را شروع کرده و به پایان رسانده و این مسئله می‌تواند به زیبایی اثر آسیب برساند.
وقتی قرار است که از یک اثر عاطفی یا احساسی حرف بزنیم در بیان احساسات و عواطف نباید خساست به خرج داد .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده؛ همانطور که کاملاً نمایان است یک غزل است که منطبق و تعاریف سنتی این قالب قرار دارد . یعنی در ارتباط با عشق و احساسی که عاشق نسبت به معشوق دارد صحبت می کند. در واقع تمام دغدغه شاعر, نگاه عاشق است که به معشوق اتفاق افتاد و در وصف زیبایی و به اسارت کشیدن عاشق می باشد .معتقدم اگر در بیان مضامین تکراری خلاقیت موجود نباشد اولاً از دید زیبایی شناسی دچار ضعف می‌شود و در ثانی ممکن است که مخاطب را از دست بدهد .
🔸در حالت کلی با یک اثر سالم لازم به لحاظ بررسی ساختاری و بررسی محتوایی روبرو هستیم اما آن تعریف و وظیفه‌ای که یک شعر؛ از جهت انتقال مفاهیم و ساخت مضامین به عهده دارد ؛ چیزی فراتر از یک نگاه سطحی ست در گرو کلمات می باشد بنابراین شاعر در اثر ارائه شده و با عدم ژرف اندیشی به ساخت یک روایت پرداخته ‌ .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran