سلام و عرض ادب دارم خدمت همراهان گرامی .
از اینکه در کنار ماهستید از شما تشکر می کنم .
اموزش شعر و قوالب به روز شد .
با عشق و مهر
مریم راد
#نقد_شعر
آنجا که عشق پشت گلو ضجه می شود
من در دلِ تفاله ی شب ناله می زنم
هرگاه روح آیینه شلاق می خورد
زانو به بغضِ کهنه ی صد ساله می زنم
در کوچه های سردِ خیابان بی رمق
فریادی از حوالیِ مسلخ شنیده شد
تا آتشی درون وجودم جوانه زد
راهم به آن مترسکِ چوبی کشیده شد
عاشق اسیر و برده ی زندانِ واژه هاست
آه از شقایقی که نگاهش به زندگی ست
با چشمِ بسته پای سرابی که پایه اش
با وعده ها بنا شده ، مانندبردگی ست
چون ناله های در خفقانِ صدای تیر
کارِ ستم شده لب هر شعر دوختن
شاعر قلم بزن که ستم زیر و رو شود
شعری بگو ، گلوله ای از جنس سوختن
#جناب رشیدی
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده; گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ; بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی ، اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان و جایگزینی کلمات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و( کاربرد زبان ) در حالت کلی تاحدودی خوب عمل کرده .اما خالی از ضعف نیست .
🔺ترکیبات در اثر ارائهشده اضافی و استعاری هستند اما چندان در خدمت روایت قرار ندارند .
🔺ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی بر قرار نیست و سبب عدم انسجام روایی و همچنین عدم یکپارچگی روایی شده است بخشی از این مشکل به سبب ایجاد دال و مدلول هایی است که یکدیگر را پوشش نمی دهند .
(اگرچه دال و مدلول ها بخشی از عناصر روایی این اثر هستند اما عناصر این روایت همپوشانی لازم را ندارد بنابراین در طول روایت سبب شده که ابیات مستقل عمل کنند و یکدیگر را پوشش ندهند بنابراین تا حدودی روی انسجام روایی اثر تاثیر گذاشته است . )
🔺قواعد و قوانین دستور زبان با توجه به ترتیب عناصر جمله ، نشان دهنده زبان هنجار است در واقع شاعر برای رسیدن به اهداف خود از زبان هنجار کمک گرفته و تقریباً مناسب است .
🔺زبان در حالت کلی دستی لازم را در خود دارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده; یک چهارپاره است در وزن مفعول فاعلات مفاعیل و فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف .
قافیه ها در مصراع زوج قرار دارند و در حالت کلی از چهار بند تشکیل شده .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت می توان گفت که ساختار روایت در این اثر با توجه به سه خصیصه مهم( مقدمه; تنه و نتیجه گیری) که در ساختار روایت برقرار است. فرمت کلی خود را در بخش روایی کامل اما در بخش تنه به سبب عدم انسجام روایی دچار تزلزل شده .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و کنایه و نهایتاً صناعات ادبی مناسب عمل کرده.
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت تا حدودی کمک کردند اما عدم انسجام روایی از کاربرد و ویژگیهای تصاویر را هم تا حدودی می کاهد .
پراکندگی اندیشه سبب عدم ساخت یک روایت منسجم و یکپارچه شده بنابراین در که روایی تا حدودی به مخاطره افتاده .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود نتوانسته موفق عمل کند چرا که پراکندگی روایی و عدم همپوشانی عناصر روایی سبب تزلزل روایی شده ; بنابراین شروع خوبی را در اختیار مخاطب قرار نمیدهد اما پایانبندی اثر شرایط بهتری را دارد و موفق تر عمل کرده .
بنابراین روایت اثر یک روایت بسته است اما در تنه ی خود دچار تزلزل شده .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده ; از آنجایی که از موسیقی بیرونی و کناری و تا حدودی از موسیقی معنوی هم بیبهره نیست و همچنین به لحاظ توالی آواها; سیال و روان است و از سکوت ها یا درنگ های موسیقیایی که به ریتم و سیال بودن موسیقی اثر آسیب میرساند دور است و دیده نمیشود .
🔺عدم خلاقیت با توجه به اینکه اثر ارائه شد ارائه شده .بر پایه توصیف بنا شده می تواند یک ضعف باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک چهارپاره با رویکردی اجتماعی است که در قالب شکوه و شکایت بنا شده تا حدودی شاعر توانسته مسائل مورد نظر در ذهن خود بپردازد و ساخت و پرداخته کند و تا حدودی آنها را به روی کاغذ بیاورد اما همه منظور و هدف شاعر بیان نشده در واقع شاعر در رسالت خود میتوانست موفق تر عمل کند .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh