نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

رکسانا برمکی

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۶/۵سه شنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲🕙)

♋️☯♋️☯♋️


‍ بچرخ
به سمت من بچرخ
تا تنظیم شوند
باغهای معلق بابل
به سمت شرب مدام عشق
و نور
سرریز شود از پیاله ها

بچرخ
بچرخ
این رقص
رسم خوشه هایی ست
که روی شانه های بلوغ افتاده اند

بچرخ
بچرخ به سمت من
سمت عشق
و چنگ بزن به این دو اصل
این دو خوشه ی معلقِ
بیرون پریده از پرزین تکامل
که در این باغ سر به هوا
میوه های کال
حالا شرابی رسیده اند

بچرخ به سمت من
بچرخ به سمت عشق...
خوشه های معلق
زود تخمیر می شوند
زود بچرخ...

#رکسانا_برمکی
♋️☯♋️☯♋️

🍀بنام خداوند مهر و مهربانی 🍀
#نقد_شعر_سپید
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان و جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست بهتر عمل کند .
_ ترکیب سازی ها به خوبی اتفاق نیوفتاده ( به سمت شرب مدام ، شانه های بلوغ / پرزین تکامل ) این ترکیب ساز ها نه تنها به زیبایی کمک نکرده بلکه عامل مضمون سازی درست اثر هم نیست.
_ استفاده از زبان هنجار مطابق با انتظاری ست که از شعر سپید داریم.
_ زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به فاصله ای که در حلقه های زنجیره ی. روایی دارد ،گویای ساختار شعر سپید است .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت موفق عمل نکرده . این اثر در ساختار روایت خود از چهار بخش مجزا به مثابه چند قسمت از یک پازل کامل تشکیل شده که که این قسمت ها یکدیگر را کامل نمی کنند .
شاعر در مقدمه روایت نتوانسته موفق عمل کند این مقدمه انقدر انتزاعی ست که از همان ابتدا سوالی ذهن مخاطب را به خود جلب می کند : " هدف شاعر از این سرایش و چیدمان این کلمات به طور متوالی چیست ؟ "
سپس وارد تنه ای شده که خود می تواند یک مقدمه ی دیگر باشد و نهایتا به نتیجه گیری رسیده که زنگ پایان اثر را به صدا در نیاورده .
این مسئله نقص در روایت اثر است زیرا در ذهن ایجاد تاویل نمی کند و فقط به شکل علامت سوال باقی می ماند .

✅به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده پر از عناصری ست که لزوم استفاده از انها در کل روایت احساس نمی شود . درواقع عناصر موجود ان ارتباط لازم را با یکدیگر ندارند . مثل بابل در بند اول در " باغ معلق بابل" که لزوم استفاده از ان در روایت دیده نمی شود .
درواقع عدم ارتباط دال و مدلول ها سبب شده منطق روایی نیز به مخاطره بیوفتد . این مسئله روی زیبایی و درک روایی اثر تاثیر می گذارد .
_ تصاویر ها عینی و انتزاعی هستند اما از انجایی که روایت خوب یاخته و پرداخته نشده تصاویر نتوانسته کمکی به درک روایی اثر کند.( مثل باغ سر به هوا )
✅به لحاظ composition اثر شروع و پایان بندی خوبی ندارد با توجه به توضیحاتی که در بخس روایت عرض کردم.
✅ به لحاظ موسیقیایی با توجه له اینکه با توجه به اینکه فاصله به موقع و مناسب در حلقه های زنجیره روایی ایجاد شده عامل بوجود آمدن موسیقی درونی شده است .
از سوی دیگر segmentation بر مبنای ظرفیت اوایی صورت گرفته و سبب برابری صرت نوشتاری و خوانش اثر شده و به زیبایی اثر به لحاظ موسیقیایی کمک می کند.
✅ به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده انقدر انتزاعی ست که درک روایی در ان به مخاطره افتاده . درواقع شاعر نتوانسته رسالت خود را به جای اورد .

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی