نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

نرگس غلامی

درود همراهان عزیز:

#نقد_شعــر 

#انجمن_ادبے_شعر_باران 

#مدیریت_اجرا_بانو_مریم_راد

#مورخ:۹۷/۷/۱۰سه شنــبه

#ساعت_شروع_22🕙

ـــــــــــــــــــــــــــ🔻🔻




زنی معمولی

باموهایی معمولی

واماچشم هایی....

که هیچ وقت

معمولی نبوده اند....

می نگرد

تن کبود شب را

درچشم های توخالی پنحره


گوش میسپارد

به سکوت گوش خراش 

هزاران کلاغ مرده

که لابه لای موهایش

پنهانند.....


وفکر میکند

که

زندگی میتوانست

بهانه خوبی باشد

برای زنده ماندن


اماچگونه به آسمان بیندیشد

پرنده ای که

پرواز را

از یاد برده است....؟



#نرگس _ غلامی 

✍#نقد_شعر_سپید 

☀️بنام خداوند مهر 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده  گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را،بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  

💢قبل از نقد لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.  

اولاً :اگر قرار است اثری در حوزه شعر،معنا بگیرد باید شعری را در خود به اثبات برساند. شعری در یک اثر منطبق با تعاریف شعری و همچنین بکارگیری زیبایی شناسی اتفاق می افتد.  دوماً: در سرودن اشعار سپید وجه تمایز شعر و نثر باید در نظر گرفته شود.  سوماً : رسالت شاعر اسباب آن را فراهم می کند که هدفی برای انتقال به مخاطب داشته باشد که عامل سرایش باشد. رسالت شاعر می تواند جهت فکری و اندیشگانی را با خود داشته باشد و با زیبایی نیز،توام باشد و این راه در ذهن مخاطب نقش بگیرد.  

🔸اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی در انتخاب و چیدمان کلمات. جایگزینی، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، همچنین ترکیب سازی، کاربرد زبان در حالت کلی موفق نبوده.  

اگرچه زبان در این اثر کاملاً یکدست است اما استفاده از کلمات تکراری و بدون کاربرد زیبایی شناسی به نشانه ی عدم وسعت دایره لغات شاعر می باشد.  بنابراین شاعر نیازمند مطالعه بیشتر و بیشتر است.  

🔻نکته بعدی حائز اهمیت این است که استفاده از،علامت های نگارشی مثل (...) و با دیگر علامات در یک شعر سبب ایجاد تاویل نمی شود.  در حالت کلی تاویل در یک شعر  از راه ادراک و از راه موسیقایی و زیبایی شناسی اتفاق می افتد نه از،راه دیداری. پس،استفاده از این علامات هیچ کمکی به پیشبرد اهداف شاعر نمی کند.  

🔻ترکیب سازی  در این اثر خوب اتفاق نیوفتاده فرضاً  ( سکوت گوش خراش)  یک ترکیب حشو  است و به زیبایی شناسی و به معنای،اثر آسیب می رساند.  

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به ترتیب عناصر جمله، و ایجاد حلقه های زنجیره ی روایی محکم و منسجم، ساختار شعر سپید را،از،این اثر گرفته 

اگر چه در بخش،های از اثر صاحب اثر با جابه جایی ارکان جمله سعی در شکستن زبان هنجار داشته، اما در کل اثر موفق نبوده.  

از طرف دیگر اگر segmentation یا تقطیع را از اثر برداریم می بینیم 

( زنی معمولی با موهای معمولی و اما چشم های که هیچ وقت معمولی نبوده اند می نگرد تن کبود شب را، در چشم های تو خالی پنجره 

گوش می سپارد به سکوت گوش خراش هزاران کلاغ مرده که لا به لای موهایش پنهان شد و فکر می کند که زندگی می توانست.......)  

از طرف دیگر این اثر نتوانسته شعری را در خود به اثبات برساند و همه چیز در آن در سطح اتفاق افتاده، یعنی رفتار،زبان لایه های را در اثر ایجاد نکرده و رفتار زبان گویای شعر نخواهد بود.  

🔻دال و مدلول ها در این اثر به درستی درک کنار یکدیگر قرار، نگرفته اند ( زندگی می توانست / بهانه خوبی باشد / برای زنده ماندن)  

لازم به ذکر است که همیشه زنده ماندن است که عامل و بهانه زندگی ست، یعنی چون انسان زنده است زندگی می کند، به واسطه زنده بودن زندگی می کند و من معتقدم که عکس این مسئله صادق نیست.  

🔻در شعر،سپید هیچ کلمه ای بی هدف. چیده و یا رها نمی شود و از،تکرار های مکرر پرهیز،می شود چه در ساخت تصاویر و چه در انتخاب کلمات.  

🔻شعر سپید شعری ست پر از خلاقیت و نوآوری اما در این اثر استفاده از کلمه معمولی، گوش، چشم جز عناصری عشقند که صرفا جهت پر کردن نقش دستوری در کنار،یکدیگر قرار. گرفته اند و هیچ زیبایی به اثر نبخشید اند.  

🔻تصاویر ارائه شده در این اثر دچار پراکندگی هستند و عامل پراکندگی معنایی شده اند.  


چون اثر ارائه شده در ساختار دچار تزلزل شده پیشنهاد می کنم که با یک بازنگری دوباره سروده شود.  

در پایان برای صاحب اثر آرزوی سلامتی و موفقیت دارد 

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_سپید 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی