نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

جناب مسعود قاسمی

‍ درودهمراهان گرامی؛
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۵/۱۵سه شنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

باز هم با خودم نمی سازم
در تکاپوی یک فراموشی
گیج و گم تا سحر کشانده دلم
شعله ای را به سمت خاموشی

دور من خط نکش که لازم نیست
دل تو را هفته هاست رد کرده
ریزش کوه غصه ای سنگی
جاده را بین راه سد کرده

تا نبودی دلم به آرامی
با صدای سکوت سازش کرد
قبلا اینجا بزرگراهی داشت
دیر کردی و جاده رانش کرد

بار قبلی به اشتباه خودم
آخر سر تو در دلم ماندی
خاطرم جمع بود عوض شده ای
وعده دادی، چقدر پیچاندی

زحمتت می‌شود نیا دیگر
خاطرات تو خاک خورده شده
دلقک ساده رفته از اینجا
خانه در رهن شب سپرده شده

خاطرات تو خاک خورده شده
ساعت صفر عشق ناکوک است
این حوالی کسی نمانده دگر
سمت کلبه نیا که متروک است
#مسعود_ قاسمی

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
#نقد_شعر
🍀بنام خداوند مهر 🍀
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅به لحاظ بررسی نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و جایگزینی و چیدمان لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی،کاربرد لغات در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد .
انتخاب کلمات منطبق را روایت اثر و در جهت توضیح و تفسیر روایی ست .
ترکیب سازی هایی مثل
( صدای سکوت / خاطرات خاک خورده / خانه در رهن شب / تکاپوی فراموشی و ....)ترکیبات عمدتا وصفی هستند و در جهت توصیف روایت و در خدمت روایت هستند.
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره در وزن فاعلاتن مفاعلن فعلن در بحر خفیف مسدس مخبون محذوف است
در این چهارپاره براساس قافیه های مصرع های زوج دوم و چهارم بنا شده است.
✅به لحاظ بررسی روایت این اثر سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه/ نتیجه گیری) را در خود دارد .
✅به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و صنعت تشخیص / همانند سازی در ذهن مخاطب خوب اتفاق افتاده
مثل (قبلا اینجا بزرگراهی داشت / دیر کردی جاده رانش کرد
یا
خاطرات تو خاک خورده شده
دلقک ساده رفته از اینجا)
_ تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی ست سبب همانند سازی در ذهن مخاطب و ملموس شدن روایت .
( گیج و گم تا سحر کشانده دلم
شعله ای. را به سمت خاموشی
یا
خاطرم جمع بود عوض شده ای
وعده دادی چقدر پیچاندی
و یا ...)
_ارتباط بند ها با توجه به روایت اثر در مضمون و محتوا برقرار است اما سیر خطی روایت دچار خدشه می شود ولی به حدی نیست که زیبایی اثر را به مخاطره بیاندازد.
_ ارتباط عناصر موجود در اثر به لحاظ برقراری انسجام در روایت برقرار است. درواقع شاعر یا هوشیاری از دال و مدلول ها بهره گرفته .
_ به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مقدمه خود شروع خوبی را دارد و این حرکت در روایت اثر می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند .
در پایان بندی هم شاعر. به گونه ای عمل کرده که زنگ پایان اثر به صدا درآمده و مخاطب متوجه پایان بندی اثر می شود .
✅به لحاظ بررسی موسیقیایی و انچه که متناسب با آواهای موجود در اثر در کل روایت برقراراست . نشان دهنده. روانی موسیقی در اثر در حالت کلی ست . البته موسیقی بیرونی و درونی اثر همراه را موسیقی کناری سبب زیبایی اثر شده است .
_ به لحاظ بررسی خلاقیت با توجه به اینکه اثر ارائه شده در زمره اثار توصیفی قرار می گیرد اما توصیف خاص و خلاقانه ای در اثر دیده نمی شود . ولی چون شاعر شروع و پایان بندی خوبی دارد و به توصیفاتش در قالب روایت اثر جهت داده و همچنین رسالت خود را به جای اورده ،کاملا پذیرفته شده است .
✅به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده دارای محتوای عاشقانه با موضوع هجران است که شاعر در قالب چهارپاره ان را خوب ساخته و پرداخته کرده و مخاطب از ابتدا تا انتهای اثر با خود همراه می سازد .

در پایان یرای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

نرگس غلامی ۲

#شعر_سپید

‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۵/۸سه شنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣


ویکباره
چشمهایت خاموش شد
ماه خود را
درنگاهت حلق‌آویز کرد
وپرنگرفت
پرنده ای دیگر
درآبی پیرهنت...
به راستی‌مرگ
چه‌میتواند‌باشد جز این؟
که دستی بهار را
ربوده است
از حافظه ی مردمک هایم
وسنگی کوچانده است
پرستوی آشیان کرده بر لب هایم را
به راستی
درد بزرگیست
که گیسوانم دیگر
مسیر باد هارا تغییر نمی دهند

#نرگس_غلامی
*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
بنام خداوند مهر
# نقد شعر سپید
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و چایگزینی لغات و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی .... تقریبا ناموفق عمل کرده .
اثر با ضعف تالیف اغاز شده . ( چشم هایت خاموش شد و ماه خود را در نگاهت حلقه آویز کرد ) اگر قرار است چشم خاموش شود. چطور ماه می تواند خود را در این نگاه حلقه آویز کند . چرا که خاموش شدن را وقتی به چشم نسبت می دهیم که بسته شود . چشم بسته که قادر به دیدن ظاهری نیست. ( انطور که از معنای اثر برداشت می شود ) بنابراین انتخاب و چیدمان کلمات نیز تحت تاثیر منطق روایی نادرست و همچنین ضعف تالیف دچار ضعف شده.
از طرف دیگر ارتباط عناصر موجود در اثر همپوشانی لازم را ندارد درواقع عناشر موجود در اثر بی هدف رها شده اند . و صرفا صاحب اثر برای ساخت روایت از عناصر کمک کرفته . بنابراین به سبب انتخاب نادرست کلمات ساختن و پرداختن روایت اثر نیز دچار ضعف است .
ضعف در دال و مدلول ها ( عدم ارتباط منطقی دال و مداول ها) علاوه بر انتخاب نادرست کلمات سبب ضعف در روایت اثر شده است. ( گیسوانم دیگر بادها را تغییر نمی دهند ) طبیعی ست که عدم ارتباط دال و مدلول ها سبب خلل در منطق روایی شده. چرا که تصویر ساخته شده نیز نادرست است. ( گیسوانی که باد را تغییر دهد ) با توجه به روایت اثر ،اغراق هم محسوب نمی شود .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه له ترتیب عناصر جمله و ایجاد ناهنجاری در زبان اثر ،همچنین ایجاد فاصله در حلقه های زنجیره ی روایی اثر می تواند تداعی شعر سپید باشد .
اما در شعر سپید هیچ کلمه ای بی هدف رها نمی شود و این اثر پر است از عناصری که بی هدف رها شده اند .
✅روایت در اثر ارائه شده با توجه به ضعف های مطرح شده در بالا علاوه بر اینکه به انسجام لازم نرسیده ،بلکه سوال برانگیز هم شده . مخاطب می پرسد که هدف شاعر از ساخت این روایت چیست ؟ یعنی این روایت انقدر انتزاعی به موضوع پرداخته که مخاطب برای درک و دریافت روایت دچار ابهام می شود .
از طرف دیگر با توجه به سه خصیصه مهم روایت ،اثر ارائه شده دچار عدم انسجام روایت شده است .
✅به لحاظ بررسی زیبایی شناسی ،اگر قرار است یک اثر توصیفی خلق کنیم اولا باید توصیفات به گونه ای باشد تازگی و کشف و شهود در توصیفات احساس شود . دوما بازد با استفاده از لایه های زبانی به وصف بپردازیم که علاوه بر زیبایی به مضمون سازی و محتوای اثر نیز کمک شود . سوما به سبب ایجاد لایه های زبانی ، زبان عاطفی اثر نیز شکل گیرد که هم عامل زیبایی شود و هم به عامل ماندگاری در ذهن مخاطب .
اثر ارائه شده از لایه های زبانی بهره خوبی نگرفته .
این اثر پر از حشو هایی ست که به زیبایی اثر اسیب می رساند و علاوه بر ان هیچ کمکی به روایت و مضمون سازی اثر نیز نمی کند.
در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran