نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

جناب خدابخشی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۳/۲۸"ســه شنــبه"

#ساعت_اجرا :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣


ای برادر شب گذشت و روز روشن شد پدید
از درون چاه ظُلمت روی بیژن شد پدید

بی عنایتهای حق ؛ کِیْ چشم دل بینا شود؟
بوی خوش از زَنبَقی مانند سوسن شدپدید

چون زمین_گیر آمدی از پیریِ جسم و روان
گویمت گَشتی اسیر ِ مرگ و مُردن شد پدید

چشم دل عاشق کن و تقدیر را بی آبرو
سوزِ سرما ها همه در ماه بهمن شد پدید

شادمانی می کنم ای عاشقان با صفا
از دل من واژه ها ؛ با عطر لادَن شد پدید

از شرابِ چشمِ ساقی مستِ لایَعقَل شدم
مهربانیها حبیب از بادَه خوردن شد پدید

#حبیب اله خدابخشی چرمهینی

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
بنام خداوند مهر و مهربانی
☑️از انجایی که معتقدم اثر ارائه سده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .

✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی ،کاربرد زبان ( در حالت کلی )تقریبا مناسب عمل کرده اما قطعا بدون نقص نیست . به طور مثال نیم مصرع [ تقدیر را بی آبرو (کن )که فعل بنا به قرینه حذف شده نشان دهنده ان است که چیدمان ِلغات روی محور همنشینی دچار ضعف شده .از طرف دیگر ارتباط عمودی این مصرع با مصرع بعدی همین بیت روی محور جانشینی نیز دچار خلل شده و سبب می شود که مخاطب در دریافت معنا دچار ضعف شود .
استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان با استفاده از ردیف فعلی و روند رفتار زبان در حالت کلی در جهت زبان هنجار است که با بافت و موسیقی اثر همراه شده و روایت آن را شکل داده .
ترکیب سازی در جهت توصیف روایت اثر است و عمدتا ترکیبات توصیفی هستند و برخی نیز ترکیبات اضافی که در هر دو صورت علاوه بر زیبایی به درک معنایی اثر کمک شایانی کرده است .
زبان در این اثر با توجه به اینکه مضمون سازی ان گرایش به مضامین قرن ۸ تا ۱۱ هجری دارد اما توانسته یکدستی خود را حفظ کند .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه یک غزل سنتی یا عام است در ۶ بیت با قافیه و ردیف مناسب ساخته و پرداخته شده . ردیف اثر فعلی ست و سبب شده زبان اثر در زمره زبان هنجار تقسیم بندی شود .
در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه / نتیجه گیری )را در خود دارد و نشان دهنده دقت صاحب اثر در پرداختن ساختار روایت است.
✅به لحاظ بررسی نقد زیبایی شناسی در استفاده از صناعات ادبی مثل تلمیح / تشبیه / و ... خوب بود .
در ادبیات فارسی زنبق نشانه خلوص قلبی ست و در فرهنگ عامه مردم نشانه پاکی و بی گناهی ست از طرف دیگر گل سوسن هم نشانه خبر خوش است. البته شباهت هایی میان ان دو گل موجود است و بر اساس ویژگی ها در یک خانواده هم دسته بندی شده اند .
( بی عنایتهای حق کی چشم دل بینا شود
بوی خوش از زنبقی مانند سوسن شد پدید )
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند . البته شاعر سعی دارد با تکیه بر تصاویر انتزاعی به بیان اهداف خود بپردازد . این مسئله سبب کلی نگری در اثر شده اما با توجه به انتخاب کلمات عامل ایجاد تاویل در اثر نیست . مثل بیت ۳

✅به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده با تکرار یگ گزاره در معنا اثر را اغاز کرده و استفاده از تلمیح در مصرع بعد توانسته عامل شروع خوب در اثر بشود . انطور که ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند.
و در پایان بندی هم توانسته زنگ پایان اثر را به صدا در آورده .
✅به لحاظ بررسی موسیقیایی از موسیقی بیرونی به سبب وزن بهره گرفته از موسیقی کناری هم به سبب قافیه و ردیف و از موسیقی معنوی هم بی بهره نیست. بحر رمل از بحر های خوش اهنگ شعر فارسی عروضی ست . بنابراین یکی از عوامل مهم زیبایی اثر برقرار است .

✅به لحاظ بررسی و نقد محتوایی این اثر در حالت کلی دیدگاهی از عرفان با رویکرد اجتماعی را با خود به همراه. دارد اما در مضمون سازی نتوانسته انطور که باید موفق عمل کند و دچار تکرار در مضامین مطابق با ادبیات قرن ۸ تا قرن ۱۱ می باشد .
در این شیوه از مضمون سازی حافظ و سعدی سرآمد هستند .
همین مضمون اثر سبب شده که بافت کلمات در حالت کلی به سمت گذشته تمایل داشته باشد اما یکدستی لازم را در خود حفظ کرده .
به شخصه معتقدم این نوع بافت کلمات امروز خوشایند نیست.
برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.
با تشکر

#مریم_راد "واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
@Nghde_shearbaran

بانو نرگس حمزه

ⓜary💞:
‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#جناب_حسین_مهر_آذین
#مورخ:۹۸/۳/۲۶یکــشنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
به ابرهای"یقین" یک وجب زمین بدهید
برای رویش دل ، چشم تیزبین بدهید

رسیده برکه ی چشمانِ شب به بیداری'
به ماه فرصت دیدار بیش از این بدهید

شهید شد دل تنگ از سکوت ِ دانایان
به این جماعتِ محرومِ درد ، دین بدهید

بهار از نشِکفتن گلایه هایی داشت
به باغبانِ سخن ذره ای یقین بدهید

برای گرمی دلها پس از سکوتی سرد
بجای یخ زدگی شور آتشین بدهید

شکوفه زد غزلی در بهار ِ فروردین
اجازه ای به قلم های نقطه چین بدهید

#بانو نرگس حمزه
بنام خداوند مهر

☑️ از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅ به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی انها ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ،و کاربرد زبان در حالت کلی خوب عمل کرده . نشان دهنده دقت شاعر وهمچنین استفاده ازدایره لغات است .
ترکیب سازی ها عمدتا ترکیبات وصفی ست و سبب شده که اثر به لحاظ زیبایی شناسی به یک اثر توصیفی تبدیل شود . مثل ( ابرهای یقین ،رویش دل ، چشمان شب ، سکوت دانایان ، باغبان سخن و ...) معتقدم ترکیبات در این اثر بسیار خوش نشسته است .
زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و از دوگانگی های فاحش به دور است.
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است در ۶ بیت با قافیه مناسب و ردیف فعلی مناسب به لحاظ بررسی موسیقیایی و
در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن در بحر مجتث مثمن محذوف .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده در مقدمه ،تنه و نتیجه گیری موفق عمل کرده و نشان دهنده انسجام ساختار روایی اثر است . که علاوه بر زیبایی سبب درک روایی اثر و همزاد پنداری مخاطب نیز شده است.
✅ به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعاتی مثل تشبیه ،استعاره و کنایه و ... موفق عمل کرده و علاوه بر زیبایی به مضمون سازی اثر نیز کمک کرده است .
( رسیده برکه ی چشمان شب به بیداری / ...... یا
..../ . به باغبان سخن ذره ای یقین بدهید )و ...
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند که عامل زیبایی و درک روایی اثر با کمک همزاد پنداری در ذهن مخاطب .
( بهار از شکفتن گلایه هایی داشت
به باغبان سخن ذره ای یقین بدهید
برای گرمی دلها پس از سکوتی سرد
بجای یخ زدگی شور آتشین بدهید)

ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی قدری دچار ضعف می شود به این معنا که ابیات قدری مستقل عمل می کنند اما این استقلال ابیات به حدی نیست که انسجام روایی به مخاطره بیوفتد بلکه عامل زیبایی و تاویل هم شده است . مثل ارتباط بیت اول و دوم
✅به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد .یعنی مطلع این اثر قابلیت آن را دارد که ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند. و همچنین به لحاظ ساختار مطلع هم توانایی خود را به لحاظ فنی اثبات می کند .
در پایان بندی هم شاعر توانسته موفق عمل کند و زنگ پایان اثر را به صدا در آورد . کنایی بودن مقطع سبب ایجاد تاویل در ذهن مخاطب می شود و به زیبایی اثر کمک می کند .
اگر جه معتقدم یک چنین حرکتی در مقطع ریسک خواهد بود چون ممکن است عدم پایان بندی درست را شامل شود ،اما در این اثر خوش نشسته و قابل پذیرش است . و سبب ایجاد خلاقیت در روایت شده است .
✅به لحاظ بررسی و نقد محتوایی شاعر با ایجاد دیدگاهی معترضانه و پرداختن درست ان رسالت خود را به جای اورده . مثل بیت ۵ و ۶

در نهایت اثر ارائه شده خوب ساخته و پرداخته شده و نشان دهنده توانایی شاعر و همچنین دقت او در استفاده از لغات و چیدمان انها هم به لحاظ زیبایی و هم مضمون سازی و همچنبن کاربرد وزن بوده است . بنابراین از شاعر محترم تشکر می کنم.
با تشکر
مریم راد " واژه"
# واژه
@ashnayeeshgh

نجوا

maryam rad:
*نجوا
▪️ وضو گرفتم به اشکهایت
تطهیر شدن مسلک من است
تیمم می کنم به نگاهت
مسح می کشم به چشم هایم به پهنای صورت
لبخند می زنم به خنده هایت
نجوا می کنند که اغوا شده است

▪️چشم ها را می بندم
دریچه ی بسته سو سو نمی زند
و از چشم هایت از خنده هایت
از دستهای نوازشگرت گذشتم
گذشتن سهم کوچکی از من بود
هنگامی که ضرورت عبور بود
مثل عابری ساده
از رد پای خاطرات من
عبور عبور عبور

▪️سجاده سجاده
سجده کردم به رد پای تو
انگار حک شده است
عطر تنت در کوچه پس کوچه های خاطرات من
اکنون عابری عصیانگرم
فریاد می زنم
چله نشین نجوای چند ساله ام
عشق پیشه ام
عشق تیشه ام
عشق همه آیین من است .

#واژه_مریم_راد
#شعر_سپید
#نجوا
#عشق

@ashenayeeshgh

فاطمه بهزادی

#نقد_شعر_سپید
فاطمه بهزادی:
آنجا که نور متولد می شود
و در قنداق خورشید
گیسوهایش را تاب می دهد
لحظه فرود آمدن من است !
می دانی ؟
آنجا که آسمان تشنه
هل هل می زند
و سینه ی ابر خال ایست
لحظه ی دیدار من است !
می دانی ؟
آنجا که دایه ی سبز
طفل خردسالش را
در آغوش می گیرد و لالای می خواند
لحظه ی بیداری من است !
می دانی ؟
آنجا که ذرات بلور
از زیر گام هایم می غلتند
و مرا در حالت مکاشفه شان
تنها می گذارند
لحظه ی ......من است !
می دانی ؟
#فاطمه_بهزادی
_ ویرایش شده _
آنجا که نور در قنداق خورشید
گیسوانش را تاب می دهد
لحظه فرود آمدن من است !
می دانی ؟
آنجا که زمین تشنه
هل هل می زند
و سینه ی ابر خال ایست
لحظه ی دیدار من است !
می دانی ؟
آنجا که دایه ی سبز
طفل خردسالش را
در آغوش می گیرد و لالای می خواند
لحظه ی بیداری من است !
می دانی ؟
آنجا که ذرات بلور
از زیر گام هایم می غلتند
و مرا در حالت مکاشفه شان
تنها می گذارند
لحظه ی مستی من است !
می دانی ؟
#فاطمه_بهزادی
بنام خداوند مهر و مهربانی
#نقد_شعر_سپید
☑️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
💠قبل از اینکه بخواهم به نقد بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم. اولاً مهم ترین قدم در شعر سپید رسیدن به شعریت اثر است . همانطور که می دانید شعر ثبت احساس در گذر ثانیه ای زمان است که با اندیشه و تخیل همراه شود و با کمک زبان( زبان عاطفی و ....) جاری شود . دوماً رسیدن به ساختاری متمایز از نثر چه نثر های ادبی شاعرانه و چه نثر های روزنامه ای غیره . سوماً شاعر در هر اثری موظف است رسالت شعری خود را به جای آورد . چهارماً ساخت معنا و محتوا و تبعیت از انها مضمون سازی از ویژگی های یک اثر خوب است . پنجم خلق زیبایی شناسی و جنبه های هنری اثری از ویژگی های مهم و عوامل تاثیرگذار در یک شعر می باشد .

✅به لحاظبررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و جایگزینی لغات ،همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی ، کاربرد زبان در حالت کلی چندان موفق نکرده . این مسئله نشان دهنده عدم دقت کافی شاعر در انتخاب لغات برای ساخت روایت یک اثر است. از طرف دیگر انتخاب و چیدمان کلمات جهت فکری شاعر را نشان می دهد. یعنی چیدمان لغات علاوه بر رسالت شاعر و اثبات شعریت اثر به معنا و مضمون سازی هم کمک خواهد کرد . در این اثر شعریت و رسالت شاعر انطور که باید اتفاق نیوفتاده .
ترکیب سازی نادرست نه تنها به زببایی و معنا سازی اثر اسیب می رساند بلکه از ارزش و اعتبار اثر می کاهد ( در قنداق خورشید ) به علت عدم ارتباط کافی با بقیه گزاره ها نمی تواند یک ترکیب وصفی و اضافی درست و مناسب باشد . ناگفته نماند که این ترکیب در ارتباط افقی روی محور جانشینی و روی محور همنشینی دچار ضعف است.
زبان در خالت کلی یکدستی لازم را به لحاظ استفاده از لغات در خود دارد .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی با توجه به اینکه مهم ترین ویژگی ساختاری شعر سپید ،داشتن فاصله لازم در روایت است که به واسطه کم کردن از حلقه های زنجیره ی روایی در زبان گفتار حاصل می شود وهمچنین می تواند عامل ایجاد تاویل در اثر باشد و نهایتا فرم پلکانی شعر سپید را بسازد .( وجه تمایز شعر سپید و نثر ) در این اثر موجود است. بنابراین به لحاظ فرم می تواند تداعی شعر سپید باشد .
✅به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی مهم ضعف اثر در ایجاد گزاره های خالی از زبان عاطفی ست .به حدی که اثر ارائه شده نتوانسته تداعی هنری و دیدگاه هنرمندانه شاعر را با خود به همراه داشته باشد .

از طرف دیگر استفاده از تشبیهات که نتوانسته حق مطلب را ادا کند .
( انجا که اسمان تشنه
هل هل می زند
و سینه ابر خالیست
لحظه دیدار من است )

ابجاد تصاویری که بی هدف رها شده اند علاوه بر زیبایی ،معنا و محتوای اثر را به مخاطره انداخته
( انجا که دایه سبز
طفل خردسالش را
در اغوش می گیرد و لالای می خواند
لحظه دبدار من است )

روایت پراکنده اثر که تداعی کلاژ بدون تصویر کلی و نهایت درست می باشد نشان دهنده ی ضعف و عدم ارتباط ابیات یا اپیزود های موجود است . این مسئله سبب می شود که ذهن مخاطب دچار سردرگمی شود . این سردرگمی نه تنها ایجاد تاویل نمی کند بکله معما گونه بودن اثر ان هم بدون پاسخگویی درست به محتوا و مضمون سازی اثر اسیب می رساند .

✅به لحاظ compositionاین اثر شروع خوبی ندارد . نمی تواند ذهن مخاطب را برای ادانه روایت اماده کند . ایجاد گزاره های نامناسب به لحاظ زیبایی شناسی و همچنین محتوایی در ابتدای اثر ان هم به صورتی که بی هدف رها شده به کل اثر اسیب می رساند .
در پایان بندی هم موفق نبوده زیرا این شیوه از طرح معما نه تنها مخاطب را به هدف راهنمایی نمی کند بلکه در ذهن مخاطب ایجاد
👇

ادامه نقد ☝️☝️

تاویل در جهتی درست هم نمی کند بنابراین علاوه در ایجاد ضعف در روایت ،درک روایی کل اثر را به مخاطره می اندازد .

عناصر موجود در اثر ارتباط لازم را با یکدیگر ندارند ( مثل متولد ، خورشید گیسو ،فرود امدن ،اسمان . هل هل و ....)این مسئله می تواند روایت کل اثر را دچار پراکندگی نماید .

در نهایت معتقدم شاعر نتوانسته رسالت خود را انطور که باید به حای اورد و به مخاطب منتقل کند . چرا که مهم ترین سوالی که ذهن مخاطب را به خود مشغول می دارد این است که هدف شاعر از چیدمان گزاره های موجود چه بود؟ قرار است چه چیزی دریافت شود . ( پیش تر توضیح دادم که شاعر هنگامی باید دست به سرایش بزند که دغدعه ای در ذهن خود موجود داشته باشد ،ان را ساخته و پرداخته کند و به مخاطب منتقل کند . )
بنابراین انتظار دارم که شاعر با دقت بیشتری دست به سرایش بزند .
در پایان برای صاحب اثر ارزوی موفقیت دارم .
با تشکر
# مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh

مریم ترشیزیان۲

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۳/۲۱سه شنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

با آهِ قلبِ خسته،حذر اختراع شد
چشمان خیس و گونه ی تَر اختراع شد

با آرزوی گم شده در لحظه های سخت
نیرویِ معنویِ بشر اختراع شد

در بستر حقایقِ تلخ و دروغ و زور
قانون پَست سکه و زر اختراع شد

یک لحظه در تفکر دنیای بی امید
دلشوره ها و خون جگر اختراع شد

در مستی و حلاوتِ لبهای غنچه ای
آتش گرفت جان و شرر اختراع شد

وقتیکه هیچ روزنه ای نور جان نداشت
آرامش دعای سحر اختراع شد

آشوب قلب خسته دلان را اجابتی
درمانِ درد و لطفِ نظر اختراع شد

انسان شدیم و روح خدا را امانتیم
از خود گذشته ایم و ظفر اختراع شد
#مریم_ ترشیزیان
بنام خداوند مهر خداوند عشق
# نقد
☑️از آنجایی که اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده ،در انتخاب کلمات ،چیدمان و جایگزینی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و کاربرد زبان ( در حالت کلی ) تقریبا خوب عمل کرده .
انتخاب کلمات در این اثر روی محور جانشینی و با توجه به مضمون سازی حادث شده است . ( وقتی که هیچ روزنه ای نور جان نداشت
آرامش دعای سحر اختراع شد )
استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان متناسب با زبان هنجار در اثر نمایان است . ( استفاده از ردیف نشان دهنده این مطلب خواهد بود )
کاربرد زبان در حالت کلی در این اثر یکدست است . ناگفته نماند برخی کلمات صرفا جهت اینکه از زبان معیار قدری فاصله گرفته اند و در زبان شعری زیست می کنند در این اثر موجود است که ممکن است ذهن برخی مخاطبان اهل فن را به سمت دوگانگی هدایت کند . مثل ظفر . حذر و ... استفاده از اینگونه کلمات را باید با بافت کلی اثر سنجید . بنابراین معتقدم اثر توانسته یکدستی لازم را در خود حفظ کند .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف در ۸ بیت با قافیه های مناسب و ردیف اختراع شد .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده در مقدمه خود ضعیف عمل کرده . به لحاظ بررسی ساختار مقدمه روایت انتظار داریم که شاعر به گونه ای عمل کند که نتوانیم مقدمه دیگری بر آن متصور شویم.
و در تنه روایت نیز با توجه به محتوا و مضمون سازی ،این اثر پر از حکم هایی ست که علاوه بر استقلال ابیات نشان دهنده رعا شدن نتیجه گیری اثر است . یعنی شاعر در اثر ارائه شده صرفا به تنه روایت پرداخته است. بنابراین در نتیجه گیری نیز دچار ضعف است .

✅به لحاظ بررسی زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعات ادبی مثل تشبیه ،تا حدودی کنایه و استعاره و ... خوب عمل کرده
(در بستر حقایق تلخ و دروغ و زور
قانون یکی ست سکه و زر اختراع شد ) یا
( یک لحظه در تفکر و دنیای بی امید
دلشوره ها و خون جگر اختراع شد )
تصاویرارائه شده در اثر بیشتر انتزاعی هستند و این مسئله یعنی شاعر برای بزان اهداف خود به کلی گویی پرداخته .
مثل بیت ۳ و یا بیت ۶
ارتباط عمودی ابیات با توجه به استقلال روایی ابیات قدری ضعیف شده . یعنی ابیات به سبب مضمون سازی مستقل عمل می کنند . این مسئله سبب می شود که انسجام روایی قدری دچار خلل شود .
✅به لحاظ composition این اثر با توجه به ضعفی که در ساختار روایت در بخش مقدمه و نتیجه گیری دارد نتوانسته موفق عمل کند .
✅به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر مضارع سروده شده .و در بررسی اوایی و موسیقیایی پر از سکوت های موسیقیایی ست . اما این سکوت ها عامل ناخوشایندی موسیقیایی اثر نیست.بلکه سبب شکل گیری ریتم خاص با توجه به وزن مورد نظر شده است.
از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته و از موسیقی درونی و معنوی نیز بی بهره نیست .
✅ به لحاظ بررسی محتوایی هر بیت حاوی حکم و پیامی جداگانه است و با استفاده از مضامین اجتماعی به مضامین عرفانی تغییر موضوع داده و با تکیه بر توصیفات به اهداف خود رسیده است.
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
مریم راد " واژه"
# واژه
@ashenayeeshgh

در خصوص واژه "سپاسمند "

maryam rad:
🍀بنام خداوند مهر 🍀

☑️سوال: در خصوص واژه 《سپاسمند 》 توضیح دهید .ِآیا صورت این واژه صحیح است ؟

⏪جواب:
ساخت واژهای نو بر اساس واژه های یک ریشه یا عبارت و با یاری قواعد معینی در زبان پذیرفته می شود . یکی از رایج ترین آنها
در ( word_ making) پیوستن" بن واژه "با " پسوند و پیشوند" ،
همراه کردن چندین واژه جهت ساخت واژه ای مرکب ،
تغییرات ساخت و ایجاد ناهنجاری های واژگانی و گذر کردن یک واژه از جنبه ی بیان به جنبه ی دیگر ، استفاده از قاعده لغوی _ معنایی جهت ساخت واژگانی با معنای مجازی می باشد .
ناگفته نماند که فرایند واژه سازی به زایایی زبان باز می گردد . درواقع واژه سازی هم می تواند به صورت خودآگاه و هم ناخوداگاه اتفاق بیوفتد.

در خصوص کلمه " سپاسمند" همانطور که کاملا مشخص است از ترکیب دو واژه " سپاس " و به معنای تشکر و قدردانی ، و ترکیب واژه پساوند 《مند》 که از زبان پهلوی گرفته شده .[ لازم به ذکر است که پیشوند ها و پسوند ها واژک هایی هستند که در اول و یا آخر واژه می آیند و مفهوم جدیدی را به انها می بخشند و در برخی موارد طبقه بندی دستوری را تغییر می دهند . به لحاظ بررسی تاریخی این پیشوند { در زبان پهلوی به جای 《 مند》 از 《 امند و یا اومند》 استفاده کرده اند که در تطور زبان فارسی به 《 مند》 تبدیل شده .یعنی "و" ساکن که حرف پیش از الف بوده افتاده و فقط 《 مند》 باقی مانده است . این پسوند به معنی دارنده و صاحب است }] . بنابراین در تحلیل معنایی واژه 《 سپاسمند》 در صورت پذیرفتن ضمایر به معنای دارنده ی سپاس و کسی که از او تشکر و قدردانی شده ، یا کسی که تشکر و قدردانی می کند ،می باشد .

اما در بررسی نحوی ،مطلب قدری پیچیده تر است . به لحاظ نحوی تمام ترکیباتی که با پساوند "مند" ساخته می شوند بدون استثنا با صفت مشترک هستند .

اگر کلمه مذکور را با توجه به تعاریف داده شده جزء صفت های فاعلی مرکب مرخم در نظر بگیریم . زیرا در دستور ادبیات فارسی صفت مرکب، صفتی ست که از ترکیب دست کم دو واژه ساخته شده باشد که خود به سه صورت کلی هسته دار ،بی هسته ،و متوازن تشکیل شده است .
صفت مرکب هسته دار دو ویژگی مهم دارد . الف) یکی از آنها صفت است . این صفت ها را هسته نحوی ترکیب می دانیم و مقوله کل ترکیب از آنها گرفته شده .
ب) معنای کل آن در شمول یکی از واژه های سازنده اش قرار دارد . یعنی ( هسته معنایی) اسم هستند و تعیین کننده معنای صفت و هسته را وابسته می سازند . مثل " سپاسمند" که البته جزء دیگری هم در انها وجود دارد که مقوله نحوی خود را به کل ترکیب، تحمیل می کند و معنایش به وسیله جز دیگری محدود می شود .
بنابراین ساختار معنایی صفت های فاعلی مرکب مرخم از رابطه هسته وابسته برقرار است . این رابطه کلی است و همه صفت های دیگر مرکز هسته دار ، را شامل می شود ولی با تحلیل معنایی صفت های فاعلی مرکب مرخم در می یابیم که در روابط آنها از میان اجزای دیگری ساخته می شود .

ترکیب هایی که جزء اولشان اسم است ،(همانطور که می دانید برخی صفت ها می توانند متمم بگیرند ، متمم صفت به صورت یک اسم یا یک گروه اسمی ست که به کمک حرف اضافه یا کسره اضافه به آن وابسته شده .
اگر بخواهیم صفت فاعلی مرکب مرخم را تحلیل معنایی کنیم در می یابیم که انها نیز دو نوع متمم دارند .الف) ترکیب هایی که جز اسمی آنها متمم اضافی جز صفتی است که عمدتا این ترکیب ها ،صفت مرخم از فعل متعدی مشتق شده و در زبان عامل ایجاد یک الگوی بسیار زایا ست.
ب) ترکیباتی که جزء اسمی انها متمم حرف اضافه ای جزء صفتی است که از فعل لازم مشتق شده و این تر کیبات در زبان چندان زایا نیستند .

بنابراین، ساخت واژه" سپاسمند " کاملا صحیح می باشد و متناسب با قاعده های دستوری زبان فارسی و جزء ترکیبات زایا در زبان و ادبیات فارسی ست .

با تشکر
# مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
http://nasrenovin.blog.ir

مهوش قیاس نیک

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۲/۳۱سه شنبه
#ساعت_شروع :۲۲:۳۰🕥
روی دیوار خیابان پر شد از اهریمنم
میروم تا قول خاموشی ی خود را بشکنم

آخر از دربند یک شب می گریزم بی خبر
میروم میدان آزادی به آن سر میزنم

میزند بر شانه ام شاید فرو پاشد مرا
آه، هرگز پی نبرده از تبار آهنم!

چشم بندی میزنندم تا نبینم زنده ام
پر بزن شاهین من از چشم هر پرویزنم

دوستانم پیش چشمم میزنند از ریشه ام
باز صد رحمت به آنکه مینماید دشمنم

#مهوش قیاس نیک
maryam rad:
🍀بنام خداوند مهر 🍀
#نقد
☄از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر نقد و بررسی می کنم .

♦️ به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و جایگزینی ،چیدمان لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ، کاربرد لغات در حالت کلی ، می توانست موفق تر باشد . بکارگیری کلمات به دایره لغات شاعر باز می گردد بنابراین استفاده از کلمات و انتخاب انها و حتی جایگزینی به درستی اتفاق نیوفتاده . مثل اهریمنم ، و یا کلماتی که انتخاب انها و جایگزینی شان چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده .
از طرف دیگر ساخت واژگان بر مبنای قواعدی حاصل می شود که از زبان فارسی باستان در زبان فارسی رابج بوده و با تطور کلمات اندکی تغیرات به سبب صورت کلمات اتفاق افتاده و قواعد ساخت واژگان همچنان به قوت خویش باقی ست . مثل عدم توجه کافی در ساخت واژه ی پرویزنم
زبان در حالت کلی اگرچه از ناهنجاری های نحوی بهره گرفته انا نه به خوبی ولی یکدستی لازم را در خود دارد.
ناگفته نماند وقتی کلمات صرفا جهت چیدمان وزن انتخاب می شود هم مصمون سازی را به مخاطره می اندازند و هم زیبایی را . فراموش نشود که نظم موجود در عروض هم در گرو همین کلمات است .بنابراین انتخاب درطت کلمات گویای تجربه و تکنیک شاعر خواهد بود . که به اعتقاد من شاعر در این مورد دقت لازم را بکار نگرفته.
مثل بیت ۲

♦️ اثر ارائه شده یک قطعه است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف که متاسفانه قافیه ها دارای ضعف های فاحشی ست . که در بخش موسیقی توضیح خواهم داد .
♦️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده انطور که باید ساخته و پرداخته نشده . چون مضمون سازی انطور که باید اتفاق نیوفتاده روی ساختار روایی تاثیر مستقیم گذاشته و نهایتا این اثر از سه خصیصه مهم روایت فقط به تنه آن پرداخته.

♦️به لحاظ زیبایی شناسی استفاده از صناعات ادبی بیان و بدیع که عامل زیبایی اثار است تا حدودی موجود است اما چون ساخت صناعات ادبی در گرو انتخاب و چیدمان و جایگزینی کلمات است ،بنابراین انطور که باید اتفاق نیوفتاده. لازم به ذکر است که ارزش و اعتبار صناعات در گرو انتخاب درست کلمات است .
مثل بیت اول
وجود کلمه ی اهریمنم نمی تواند به زیبایی اثر کمک کند
♦️تصاویر ارائه شده در اثر بیشتر عینی ست و تاحدودی هم از تصاویر انتزاعی کمک گرفته شده . اما نکته مثبت اثر است.
مثل ابیات ۲ و ۳

ارتباط عمودی لبیات روی محور جانشینی بسیار کم رنگ می شود . یعنی هر بیت دارای استقلال شده استقلال ابیات انسجام لازم روایی. را نیز به مخاطره می اندازد . روایت این اثر در معنا نیز دارای شکافی نامناسب است که نه تنها ایجاد تاویل نمی کند بلکه در ذهن مخاطب ازجاد سوال خواهد کرد . یعنی ابهامی ناخوشایند را در روند روایت ساخته است .

♦️به لحاظ composition اثر ارائه شده در بیت اول نمی تواند دارای شروع خوبی برای یک اثر باشد مگر اینکه در بیت بعدی به تکامل برسد و اثر را به یک اثر توصیفی تبدیل کند . ( کلمه اهریمنم همچنان در این مقوله ام چشم منتقد را کور می کند )
در پایان بندی هم زنگ پایان اثر به صدا در نیامده و مخاطب به دنبال ادامه آن است.
♦️به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی بهره خوبی دارد . در بحر رمل سروده شده و خوش آهنگ است اما در موسیقی کناری چندان موفق نیست . به سبب این که قوافی اثر درست ساخته و پرداخته نشده . ناگفته نماند که مهم ترین وظیقه ی قافیه ایجاد جنبه های موسیقیایی ست واز آن طرف اثار عروضی فرزند موسیقی اند ،پس اگر اثر در هر لخش و جنبه از موسیقیایی دچار. اسیب یا ضعف باشد از زیبایی اثر کاسته می شود .
تا حدودی از موسیقی معنوی هم بهره گرفته
فراموش نکنید کل مراحل خلق یک اثر در گرو کلمات است . چراکه شعر دست مایه کلمات است . پس اگر کلمات به درستی انتخاب نشوند کل اثر به مخاطره می افتد .
♦️به لحاظ بررسی خلاقیت ،اگرچه شاعر سعی در ایجاد خلاقیت به واسطه ی ایجاد ناهنجاری های روایی و واژگانی دارد اما چون ساخت واژه متناسب با علم morphology نبوده و مهندسی درستی به سبب کاربرد دستور و نحو در این رابطه ندارد ،بنابراین موفق عمل نکرده .
@ashenayeeshgh

ادامه نقد

♦️️به لحاظ بررسی محتوایی هم چون دچار عدم انسجام روایت شده ،در معنا و مضمون سازی هم انطور که باید موفق عمل نکرده .
در حالت کلی انتظار بیشتری را از شاعر محترم داشتم .
ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh