نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب،جابر نوری جوکندان

maryam rad:

#نقد_شعر_سپید 

می بارد

باران شب

چون چشم خیس شرمگین

حکایت دردی دیرین

ازپوسیده ترین استخوان های شلاق خورده

درلابه لای  نام اسطوره ها

واز

دست های بی شرم

ودل های سنگی

می بارد شرمگین 

باران

پنهان ازماه

تا

شسته شوند تاریکی ها

خون سنگفرش ها


#جناب_جابر_نوری_جوکندان

 maryam rad:

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


◾️در شعر سپید اولین قدم اثبات شعریت اثر است با توجه به ساده ترین تعریف موجود شعر که همان ثبت احساس در گذر لحظه ای از زمان در جوار اندیشه و تخیل که با استفاده از کلمات جاری شده و حامل فرم خاصی ست که شاعر به واسطه ان به بیان اهداف خود با استفاده از ویژگی های بیانی و زیبایی شناسی پرداخته.  

دومین قدم اثبات فرم صحیح در جهت قالب تعیین شده می باشد.  در تعیین فرم شعر سپید. نقش تعیین کننده دارد. 

سومین قدم بکارگیری زبان با توجه به زیبایی شناسی و ارائه تصاویر می باشد و چهارمین قدم ارائه معنا با توجه به فرمان و زیبایی شناسی یا بهتر عرض کنم با توجه به ویژگی های بیانی ست، درواقع یک اثر سپید باید فصاحت و بلاغت لازم را در جهت ساختار ارائه شده در خود داشته باشد تا بتواند موفق باشد.  

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در چیدمان و انتخاب لغات، جایگزینی، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، همچنین ترکیب سازی و بکارگیری و کاربردی زبان در حالت کلی کیف توانست موفق تر عمل کند. .  انتخاب لغات در شعر سپید بسیار حائز اهمیت است.  شعر سپید شعری ست که در آن نوآوری به وفور اتفاق می افتد چه در بکارگیری زبان و ساخت واژگان، چه در ترکیب سازی و درک معنا و محتوا.  

اثر ارائه شده همچنین در گرو ساختار ذهنی کلاسیک قرار دارد (استفاده از ترکیباتی مثل ( چون چشم خیس شرمگین،  دل های سنگی و.. )  نشان دهنده ساختار ذهنی کلاسیک صاحب اثر است.  

ناگفته گفته نماند که ترکیبات حشو مثل ( پوسیده ترین استخوان های شلاق خورده)  هم نشان دهند ی همین ساختار ذهنی ست.  

استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان که با استفاده از ایجاد ناهنجاری در زبان هنجار اتفاق افتاده به زیبایی اثر کمک کرده است.  

( می بارد شرمگین 

باران 

پنهان از ماه)  

زبان در اثر ارائه شده دچار تلفیق بین زبان معاصر و زبان کهن شده.  این قبیل دوگانگی به ساختار کلی زبان آسیب می رساند. 

( حکایت دردی دیرین 

می بارد شرمگین و...)  

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده باشد توجه به اینکه در حلقه های زنجیره ی روایی فاصله ایجاد کرده،  در صورت وجود فرم کلی اثر می تواند تداعی شعر سپید باشد.  اما بارها اشاره کرده ام که ایجاد فاصله در حلقه های زنجیره ی روایی نباید در جهت پراکندگی با تزلزل معنایی اتفاق بیوفتد.  از،این حیث این اثر قدری دچار تزلزل شده و به اعتقاد من قدری به زیبایی اثر آسیب رسانده است.  


در شعر سپید segmentation باید بر اساس ظرفیت آوایی واژگان اتفاق بیوفتد که هم هماهنگی بین فرم بیرونی اثر حادثه شود و هم صورت نوشتار به خوانش اثر سپید نزدیک شود.  و علاوه بر آن segmentation با ایجاد فاصله یا مکثی که به لحاظ موسیقایی در خوانش اثر ایجاد می کند سبب درک بهتر روایت اثر می شود، و این مسئله خود به زیبایی اثر کمک می کند.  


موسیقی این اثر مثل تمام آثار سپید، موسیقی درونی ست اما segmentation یا تقطیع یا پلکانی شدن در این اثر چون مطابق با اصول تقطیع اتفاق نیوفتاده روی توان آوایی واژگان که به گوش می رسد تاثیر گذاشته و به اعتقاد من قدری خوشایند نیست.  

🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده باشد استفاده از تصاویر عینی و انتزاعی تا حدودی به زیبایی اثر کمک کرده است.  

(حکایت دردی دیرین 

از پوسیده ترین استخوان های شلاق خورده)    یا 

( دست های بی شرم 

و دل های،سنگی 

می بارد شرمگین 

باران......)  

از آنجایی که هر اتفاقی که درشعر حادث میشود در حوزه زبان معنا می گیرد. معتقدم اثر ارائه شده در ایجاد لایه های زبانی جهت زیبایی شناسی و همچنین انتقال معنا می توانست. بهتر از این و موفق تر  عمل کند. 

🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده بدون در نظر گرفتن دوگانگی زبان شروع خوبی دارد ( می بارد / باران شب /......) می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند.   اما پایان بندی اثر ارائه شده به اندازه شروع ان موفق نبوده.  پایان بندی این اثر با گزاره ای که بی  هدف رها شده. نتوانسته زنگ پایان اثر را به صدا در آورد.

  ( خون سنگفرش ها)  حتی ارتباط این گزاره با گزاره های قبلی نیز ضعیف است و این مسئله یعنی ارتباط عمودی ابیات نیز دچار تزلزل شده است.

#واژه 

ادامه نقد 👇👇👇

P:1

@ashenayeeshgh


ادامه نقد 

?👆👆👆👆

P:2


🔸به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده در انتقال معنا و محتوا در حالت کلی و همچنین در ساخته و پرداختن روایت اثر آنطور که باید موفق نبوده.  

در شعر سپید حذف معنا به هیچ صورتی اتفاق نمی افتد.  انتقال معنا در اثر خصوصاً وقتی به شیوه ای درست اتفاق می افتد سبب زیبایی می شود.. 

گزاره هایی که بی هدف رها شده اند در،عمق صورت وعمق  معنایی خود، قدری دور از ذهن به نظر می رسند.  این مسئله سبب گنگ بودن و یا عدم دریافت هدف مخاطب از اثر ارائه شده می باشد.  

در واقع شاعر در ساخته و 

پرداختن رسالت خود موفق عمل نکرده.  


در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.  اثر ارائه شده پتانسیل لازم را برای نقد در خود دارا می باشد.  

با تشکر 

مریم راد"واژه 

#واژه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۱)

شعر زیباییه.
وقت کردی بهم سر بزن.
پاسخ:
سپاسگزارم از شما که می خوانید.  
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی