جناب هخا هاشمی
- دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹ ق.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۳/۴یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)
🔸🔹🔻🔸🔹🔻🔸🔹
آری اینجا سرزمین ریشههاست !
کشورِ آزادیِ اندیشههاست !!
دَم مزن ، چیزی نگو از مشکلات
سرو اینجا زیر تیغ تیشههاست
چهره شهرم کثیف است و کبود
نوجوان در فکر افیون است و دود
بچهای در حسرتِ نانِ شبَش
آنطرف یک شیخ، دائم در سجود !
روزهامان تیره ، شبها بیعبور
کوچهها بنبست و آزادی چه دوور
آری اینجا زیستن، بیچارگیست
قفل بر لب ، چشمهامان کورِ کور
پشت هر تک پنجره دیوار شد
گل اسیر عقدههای خار شد
در پسِ این اختناقِ سهمگین
بطری نوشابهها انکار شد
خودکشی کردیم و خود را باختیم
با بد و خوبی ّ دنیا ساختیم
ما به امّیدی که ساحل پیش روست
بی سبب خود را به آب انداختیم
از جهالت ضربهها خوردیم و هیچ ...
آبروی عشق را بردیم و هیچ ...
ما بنام خویش و کام دیگران
بارها در زندگی مردیم و هیچ ...
#هخا_هاشمی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان و جایگزینی کلمات; همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ; ترکیب سازی و در (حالت کلی ) کاربرد زبان موفق عمل کرده .
🔺استفاده از کلماتی که به فرم و ساختار زبان تاحدودی آسیب می زند در حالت کلی در اثر ارائه شده دیده نشد بتابراین وجود کلمه ای مثل می تواند ساختار زبان را به سمت زبان کهن هدایت کند بنابراین بهتر است به جای《 دم مزن از دم نزن 》 استفاده شود .
🔺استفاده از قواعد قوانین، با توجه به ترتیب عناصر جمله ، در اثر ارائه شده گویای استفاده و کاربرد زبان هنجار است .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ، ترکیبات اضافی و استعاری هستند که در خدمت روایت اثر قرار دارد و در حالت کلی این ترکیب در جهت توضیح و تفسیر روایت و در خدمت روایت اثر قرار دارند .
🔺زبان در حالت کلی یک دستی لازم را در خود دارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مسدس محذوف .
قافیه در مصراع های زوج قرار دارد در شش بند .
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به شیوه بیان; در مقدمه تنه و نتیجه گیری موفق عمل کرده بنابراین سه خصیصه مهم روایت را نیز در خود جای داده .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده ، در استفاده از تشبیهات; کنایه; استعاره و در حالت کلی《 صناعات ادبی 》 کاملاً موفق عمل کرده .
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند
🔺 ارتباط بند ها برقرار است.
🔺 ارتباط عمودی و افقی روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و نشان دهنده انسجام روایی اثر است .و میتواند در ک روایی
را تحت تاثیر قرار دهد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود در بند اول , شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و از طرف دیگر به گونه ای نیست که خط و مشی یک روایت یا سیر تکاملی یک روایت را در اختیار مخاطب قرار دهد بنابراین ذهن مخاطب را به کنکاش و جستجو وامیدارد.
در پایانبندی هم شاعر نتیجهگیری را که می خواسته با توجه به روایتی که به بیان آن پرداخته، در اختیار مخاطب قرار داده و از طرف دیگر ذهن مخاطب را هم به تاویل و ایجاد قضاوت وادار کرده بنابراین در پایان بندی هم موفق عمل کرده .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده، در بحر رمل سروده شده که یکی از بهرههای خوش آهنگ زبان فارسی است و از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بیبهره نیست و نهایتاً توالی آواها در کنار یکدیگر و ایجاد آهنگ و ریتم در اثر مورد نظر سیال و روان است که به گوش خوش می نشیند .
🔸به لحاظ بررسی خلاقیت اثر ارائه شده در ایجاد خلاقیت و بیان روایت خوب عمل کرده .
🔸به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده چهارپاره با رویکرد اجتماعی است و در واقع شاعر از دغدغههای بیرونی خود آغاز کرده و به بیان آنها پرداخته.
نگاه شاعر به مقوله های مورد نظر تا حدودی اعتراضی ست .
در واقع شاعر تلاش کرده که رسالت خود را به جایی بیاورد و کاملاً در بیان هدف و رسالت در اثر ارائه شده کاملا موفق بود .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم .
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۳/۴یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)
🔸🔹🔻🔸🔹🔻🔸🔹
آری اینجا سرزمین ریشههاست !
کشورِ آزادیِ اندیشههاست !!
دَم مزن ، چیزی نگو از مشکلات
سرو اینجا زیر تیغ تیشههاست
چهره شهرم کثیف است و کبود
نوجوان در فکر افیون است و دود
بچهای در حسرتِ نانِ شبَش
آنطرف یک شیخ، دائم در سجود !
روزهامان تیره ، شبها بیعبور
کوچهها بنبست و آزادی چه دوور
آری اینجا زیستن، بیچارگیست
قفل بر لب ، چشمهامان کورِ کور
پشت هر تک پنجره دیوار شد
گل اسیر عقدههای خار شد
در پسِ این اختناقِ سهمگین
بطری نوشابهها انکار شد
خودکشی کردیم و خود را باختیم
با بد و خوبی ّ دنیا ساختیم
ما به امّیدی که ساحل پیش روست
بی سبب خود را به آب انداختیم
از جهالت ضربهها خوردیم و هیچ ...
آبروی عشق را بردیم و هیچ ...
ما بنام خویش و کام دیگران
بارها در زندگی مردیم و هیچ ...
#هخا_هاشمی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان و جایگزینی کلمات; همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ; ترکیب سازی و در (حالت کلی ) کاربرد زبان موفق عمل کرده .
🔺استفاده از کلماتی که به فرم و ساختار زبان تاحدودی آسیب می زند در حالت کلی در اثر ارائه شده دیده نشد بتابراین وجود کلمه ای مثل می تواند ساختار زبان را به سمت زبان کهن هدایت کند بنابراین بهتر است به جای《 دم مزن از دم نزن 》 استفاده شود .
🔺استفاده از قواعد قوانین، با توجه به ترتیب عناصر جمله ، در اثر ارائه شده گویای استفاده و کاربرد زبان هنجار است .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ، ترکیبات اضافی و استعاری هستند که در خدمت روایت اثر قرار دارد و در حالت کلی این ترکیب در جهت توضیح و تفسیر روایت و در خدمت روایت اثر قرار دارند .
🔺زبان در حالت کلی یک دستی لازم را در خود دارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مسدس محذوف .
قافیه در مصراع های زوج قرار دارد در شش بند .
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به شیوه بیان; در مقدمه تنه و نتیجه گیری موفق عمل کرده بنابراین سه خصیصه مهم روایت را نیز در خود جای داده .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده ، در استفاده از تشبیهات; کنایه; استعاره و در حالت کلی《 صناعات ادبی 》 کاملاً موفق عمل کرده .
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند
🔺 ارتباط بند ها برقرار است.
🔺 ارتباط عمودی و افقی روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و نشان دهنده انسجام روایی اثر است .و میتواند در ک روایی
را تحت تاثیر قرار دهد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود در بند اول , شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و از طرف دیگر به گونه ای نیست که خط و مشی یک روایت یا سیر تکاملی یک روایت را در اختیار مخاطب قرار دهد بنابراین ذهن مخاطب را به کنکاش و جستجو وامیدارد.
در پایانبندی هم شاعر نتیجهگیری را که می خواسته با توجه به روایتی که به بیان آن پرداخته، در اختیار مخاطب قرار داده و از طرف دیگر ذهن مخاطب را هم به تاویل و ایجاد قضاوت وادار کرده بنابراین در پایان بندی هم موفق عمل کرده .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده، در بحر رمل سروده شده که یکی از بهرههای خوش آهنگ زبان فارسی است و از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بیبهره نیست و نهایتاً توالی آواها در کنار یکدیگر و ایجاد آهنگ و ریتم در اثر مورد نظر سیال و روان است که به گوش خوش می نشیند .
🔸به لحاظ بررسی خلاقیت اثر ارائه شده در ایجاد خلاقیت و بیان روایت خوب عمل کرده .
🔸به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده چهارپاره با رویکرد اجتماعی است و در واقع شاعر از دغدغههای بیرونی خود آغاز کرده و به بیان آنها پرداخته.
نگاه شاعر به مقوله های مورد نظر تا حدودی اعتراضی ست .
در واقع شاعر تلاش کرده که رسالت خود را به جایی بیاورد و کاملاً در بیان هدف و رسالت در اثر ارائه شده کاملا موفق بود .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم .
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
- ۹۹/۰۳/۱۹