نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

مجتبی جواهریان

#نقد_شعر_کلاسیک 

با وعده دلخوشیم و کلامی پر از تپوق

ظل توجهات فلان حضرت چپق 

قفل طلسم کوه دماوند باز شد 

ضحاک  باز داده به ابلیس  مشتلق 

شیطان به راست راست عقب گرد میدهد 

یک ریز نطق میکند و نیست یک نطوق

آب طلاست صورت این گاو سامری

موسی به رود نیل رهایش کند ..   پلق 

ماران مغز چمبره ای مغز میخورند 

وحشی شدند از مزه ی مردم عنق 

جلاد باز از دل فین نیشتر کشید خون رفت از مجاری حمام در قرق 

منجی نیامد از سفر اما به گوش ماست 

هر جمعه بانگ فاسق دجال از افق

#مجتبی_جواهریان

maryam rad:

بنام خداوند مهر و مهربانی 


#نقد_شعر_کلاسیک 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  


به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده و در انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین جایگزینی آنها موفق بوده، کلمات انتخاب شده برای مبنای مضمون و سوژه مورد نظر انتخاب شده و در کنار هم چیده شده اند.  

ترکیبات ساخته شده در این اثر ( حضرت چپق، قفل طلسم کوه دماوند، آب طلاست، گاو سامری، ماران مغز چمبره ای، مزه مردم عنق، بانگ فاسق دجال)  جز ترکیبات کنایی هستند که در جهت تکامل معنایی اثر و همچنین زیبایی شناسی اثر در کنار یکدیگر چیده شده اند.  نکته حائز اهمیت که در این اثر خوشایند نیست استفاده از کلمات غیر فارسی ست که کاربردب در زبان امروز ندارند مثل ( دجال.  فاسق، و...)  که سبب دوگانگی در زبان اثر شده است و نشان دهنده عدم توجه شاعر به زبان اثر است.  


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام با مضمون اجتماعی و رویکردی  خاص است که بر وزن مفعول فاعلات مفاعیلن فاعلن بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف سروده شده.  

قافیه ها در آن کاملا درست و به جا چیده شده اند، قافیه ها در اثر بسیار پر رنگ است تا جایی ذهن منتقد را به سمت قافیه محوری اثر هدایت می کدرند اما این قافیه محوری در این اثر با توجه به مضمون

انتخاب شده اند که خوشبختانه جز قوافی ست که کمتر دیده شده.  این نقطه قوت اثر است.


به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده با استفاده از تشبیهات، کنایات، استعارات علاوه بر اثبات بار ادبی و هنری کلام سبب بوجود آمدن تصاویر انتزاعی در اثر شده است 

( قفل طلسم کوه دماوند باز شد 

ضحاک باز داده به البیس مشتلق 

یا شیطان به راست راست عقب گرد می دهد 

یک ریز نطق می کند و نیست یک نطوق 

یا جلاد باز از دل فین نیشتر کشید 

خون رفت از مجاری حمام قرن 

یا

بیت آخر همین اثر)  

تصاویر ارائه شده در این اثر انتزاعی هستند اما سبب عدم درک معنایی نیستند.


به لحاظ composition این اثر ( با وعده دلخوشیم و کلامی پر از تپوق 

ضل توجهات فلان حضرت چپق)  در ابتدای امر ذهن مخاطب متوجه منظور گوینده نیست اما در ابیات بعدی رمزگشایی به درستی اتفاق می افتد.  

بنابراین این اثر شروع خوبی دارد.  

همچنین پایان بندی اثر نیز به درستی اتفاق افتاده و می تواند نقطه پایانی اثر باشد.


به لحاظ موسیقیایی این اثر تحت تاثیر وزن یا موسیقی  بیرونی قرار دارد اما از موسیقی کناری با توجه به وجود قوافی خاص بی بهره نیست، موسیقی بیرونی و موسیقی کناری در موسیقی معنوی نیز تاثیر گذار بوده اند.  

در نهایت موسیقی در این اثر ریتم سیال را طی می کند.


در حالت کلی به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده. با توجه به تشبیهات و کنایات و استعارات، به فصاحت و.بلاغت لازم رسیده است. که بسیار حائز اهمیت است.


به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با استفاده از کلمات انتخاب شده در جهت تکامل محتوایی نسبت به مضمون و سوژه مورد نظر چیده شده. یعنی چفت و بسته کلام در آن رعایت شده و درک ضمنی معنایی در آن اتفاق افتاده.  ضمنی بودن معنا در این اثر حاصل چیدمان انتزاعی بودن تصاویر است. بنابراین هم ایجاد تاویل می کند و هم ذهن مخاطب را به جهات مختلف هدایت می کند.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام مراحل زندگی را دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenivin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی