نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مرضیه_شهیدی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۴/۲۸دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

و گیج و مست و کماکان تلوتلو می‌ریخت
شراب از نفس شاخه های مو میریخت

خزان نبود ولی برگ مو به رقص آمد
بهار روی سرم اسکناس نو میریخت

رسیده بودی و از گندمی موهایت
به لطف فاصله ها خوشه های جو می‌ریخت

لبم و حاشیه ی امن و دنج لبهایت
سکوت از لبه ی این پیاده رو میریخت

نگاه زلزله ات قول آمدن می داد
نیامده دل این زن جلو جلو میریخت

نیامده دل این زن شبی به دریا زد
تمام ترس من اصلا کنار تو میریخت

هوای گریه ی بر شانه داشتم،وقتی
صدای هایده از موج رادیو میریخت

#مرضیه_شهیدی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


🍀به نام خداوند مهر و مهربانی☘️
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .

🔻چیدمان کلمات می توانست بهتر از این باشد چرا که این چیدمان سبب ساخت روایتی بیش از اندازه انتزاعی شده و انتزاعی بودن این اثر عامل دور از ذهن بودن روایت آن شده بنابراین درک روایی را تا حدودی به مخاطره انداخته .

🔻ارتباط افقی و عمودی ابیات آن طور که باید رعایت نشده و علاوه بر استقلال ابیات انسجام روایی را نیز به مخاطره انداخته .

ترکیب سازی ها در آنها کشف و شهود تازه یافت نمی‌شود و زبان تا حدود یک دستی خود را حفظ کرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است . بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده مقدمه را در خود جای داده و سپس به تنه پرداخته و در نتیجه گیری نتوانسته اهداف خود را به جای آورد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از آرایه های ادبی خوب عمل کرده .
در واقع در این اثر لایه های زبانی کارایی و کاربرد خود را حفظ کردند .

تصاویر در این اثر عینی و انتزاعی هستند اما کمک چندانی به درک روایی اثر نکرد .

🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی رو به خودش اختصاص داده اما در پایان بندی آن طور که باید موفق عمل نکرده .

🔻به لحاظ موسیقیایی این اثر آن طور که باید سیال و روان نیست و سکوت های موسیقی ای که عامل ایجاد سکته در اثر می‌شود باعث می‌شود که سیال بودن موسیقی اثر را به مخاطره بیاندازد .

در پایان باید عرض کنم که این اثر قابلین آن را دارد که بهتر از این باشد . شاعر توانایی خود را در ساختن شعر به اثبات رسانده و معتقدم توانایی بیشتر از این اثر را دارد .
برای شاعر محترم ارزوی موفقیت و پیروزی دارم .
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔 @naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی