نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مسیح اسدی پویا

‍ ‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۹/۳/۷چهارشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲:۳۰🕥)

♦️🔹🔹♦️🔹🔹♦️

شب از سبوی غزل شعر ناب می نوشم
سحر که مست شدم چون خمم که در جوشم

قلم به دست من از عشق می زند فریاد
دوباره صوت اناالحق رسیده بر گوشم

ببین که سبز شدم شاخ تر برآوردم
بهار عشق عوض کرده باز تن پوشم

گذشت روز غم و روزگار تنهایی
شکفته غنچه ی بختم میان آغوشم

عجیب هلهله ی عشق آسمان پوش است
همای، بال گشوده است بر سر و دوشم

دوچشم پر شده از اشکِ شوقِ شام وصال
شکسته مُهر سکوت از زبان خاموشم

ترانه های من امروز رنگ عشق گرفت
سکون دمیده سحر بر روان مغشوشم

بیا ببین که به یک خنده ات چه ها کردی
ببین که زیر پر و بال شوق مدهوشم

برای این که مرا باز هم رها نکنی
به پاسداری این روزگار می کوشم

#مسیح_اسدی_پویا
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام مهر و مهربانی . 🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود; بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان; جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و در (حالت کلی )کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .

🔺در یک اثر همه چیز بر مبنای زبان شکل می گیرد بنابراین انتخاب و چیدمان و جایگزینی لغات یکی از اساسی ترین بخش ساخت یک اثر میباشد در اثر ارائه شده زبان متمایل به زبان کهن است و این برای شاعر و شعر معاصر ضعف محسوب می شود .

🔺توالی کلمات در کنار یکدیگر نشان دهنده ساختار ذهنی کلاسیک شاعر است و این مسئله در انتخاب کلمات نیز نقش تعیین کننده دارد .

🔺ترکیب سازی ها بیشتر استعاری هستند اما با توجه به انتخاب کلمات نتوانستند کمک چندانی به زیبایی بکنند .
🔺ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی دچار خلل شده این مسئله هم به سبب عدم انتخاب درست کلمات است تا حدودی عامل استقلال ابیات شده و انسجام روایی را به مخاطره انداخته .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن بحر مجتث مثمن مخبون محذوف . قافیه ها درست اتفاق افتادند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت با توجه به انتخاب و چیدمان کلمات در محور افقی و همچنین در محور عمودی; آنطور که باید اتفاق نیافتاده چراکه هر بیت به طور جداگانه می‌تواند یک مقدمه ، برای یک اثر تازه باشد در واقع اثر ارائه شده شامل یک مقدمه بسیار بلند است و یک نتیجه گیری . بنابراین ساختار روایت دچار ضعف شده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و استعارات با توجه به تعاریف که در صناعات ادبی وجود دارد در اثر به خوبی اتفاق افتاده.
🔺 تصاویر بیش از اندازه انتزاعی هستند و کل اثر را دچار کلی گویی کردند. در حالت کلی می‌توان گفت که کلی نگری در آثار سبب می شود که خط و مشی فکری شاعر را تحت تاثیر قرار دهد و به مخاطب هم اجازه ندهد که به هدف و رسالت شاعر پی ببرد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد و composition اثر ارائه شده با توجه به انتخاب کلمات و چیدمان آنها در محور افقی و با توجه به دال و مدلول هایی که عناصر یک روایت را میسازند چون همپوشانی کافی ندارند نمی تواند شروع خوبی را در مطلع اثر به وجود بیاورد چرا که نمی تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند اما در پایان‌بندی شیوه بهتری را طی می‌کند و در واقع زنگ پایان اثر به صدا درآمده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته و تا حدودی از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست. اما از آنجایی که توالی آواها در اثر ارائه شده عامل به وجود آمدن سکوت ها و یا درنگهای موسیقیایی است ، سبب شده تا سیال بودن موسیقی اثر به مخاطره بیفتد . بنابراین در بعضی ابیات موسیقی اثر به گوش مخاطب خوش نمی نشیند مانند بیت پنجم .

🔺عدم خلاقیت یکی دیگر از ضعف‌های بارز این اثر است که با توجه به موضوع تکراری که شاعر انتخاب کرده و همچنین استفاده از توضیح و تفسیر که کل اثرش را به یک اثر توصیفی تبدیل کرده و انتظار داریم که خلاقیت دیده بشود ولی متاسفانه خلاقی در اثر موجود نیست .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که به سبب عدم خلاقیت می تواند ذهن مخاطب را دچار تکرارهای مورد کند و از اعتبار ارزش اثر بکاهد .

🔺 نهایتاً شاعر با توجه به عدم انتخاب درست کلمات نتوانست هدف و رسالت خود را به جای آورد .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارد.
با تشکر .
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی