نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

حسین دلجو

‍ ‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۲/۲۸یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)

🔸🔹🔻🔸🔹🔻🔹🔹

بر سر کوی تو عمری به تماشا ماندیم
در کویر دل سودا زده تنها ماندیم

تا نجویند رقیبان ز دلم بوی تو را
سر بازار تو پیوسته به حاشا ماندیم

دل شیدایی ما شیفته روی تو بود
سالیانیست که با این دل شیدا ماندیم

آن چنانی دل ما سوخته عشق تو بود
که درین مرحله هاازدل خودجا ماندیم

طشت رسوایی ما عاقبت از بام افتاد
نرسیدیم به گَرد تو و رسوا ماندیم

رهرو عشق تو بودیم وبه سودای وصال
از همه بود و نبود دل خود وا ماندیم

همه شب سوخته دل از غم هجران تو باز
به امید سحری در ره فردا ماندیم

رفت حاجی به طواف حرم و باز آمد
ما به قربان تو رفتیم و همانجا ماندیم*

#حسین_دلجو

‍ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات/ قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و در حالت کلی (کاربرد زبان ) می توانست موفق تر از این عمل کند .
🔺زبان در حالت کلی معلق است بین زبان کهن و زبان معیار ؛( زبانی که امروز شعرا از آن استفاده می کنند . ) در واقع نشان دهنده این است که شاعر تحت تاثیر زبان گذشتگان قرار گرفته و دست به سرایش زده .
🔺استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،با توجه به ترتیب عناصر جمله؛ کاملا مشهود است که از زبان هنجار استفاده کرده .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده، ترکیبات اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت اثر قرار دارند و تا حدودی به زیبایی آن هم کمک کردند در واقع اثر ارائه شده یک اثر توصیفی است که به توضیح و تفسیر روایت می پردازد .
🔺ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و این مسئله نشان دهنده انسجام روایی در اثر است .
🔸 به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزلی ست در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن و در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه می توانست بهتر از این ساخته و پرداخته شود . دارای ردیف فعلی ست ‌
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت ؛ اثر ارائه شده یک ساختار محکم و منسجم دارد ‌ که در آن مقدمه تنه و نتیجه گیری به خوبی ساخته و پرداخته شده . شاعر کاملاً به مختصات روایی اثر توجه لازم را داشته .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شدهدر استفاده از تشبیه/ استعاره /تضمین و در حالت کلی صناعات به خوبی استفاده کرده در واقع استفاده از صناعات کاملاً خوب شکل گرفته و عامل زیبایی اثر شده .
🔸تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی ست و به ملموس بودن روایت کمک کرده.
🔸 به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع خود شروع خوبی را اختصاص داده و میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
و در پایان بندی هم با توجه به تضمین که استفاده کرده حق مطلب ادا شده. در واقع شاعر آنقدر توانایی داشته که رسالت خود را از بیان این ابیات به مخاطب منتقل کند .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده و که از بحرهای خوش آهنگ زبان فارسی ست . موسیقی سیال و روانی دارد .
از موسیقی بیرونی و کناری تا حدودی بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست. توالی آواها در کنار یکدیگر هم به زیبایی اثر کمک کردند و موسیقی در حالت کلی سیال و روان است .

🔸استفاده از زبان عاطفی در اثر ارائه شده به خوبی اتفاق افتاده با توجه به مضمونی که شاعر با توجه به آن دست به سرایش زده و نشان دهنده بعد عاطفی و روحی شاعر می باشد .
در واقع شاعر با توجه به تجربه شخصی و حالات درونی خود دست به سرایش زده . پس می توان معتقد بود که دغدغه ی شاعر یک دغدغه ی درونی ست .
🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی در آثار توصیفی انتظار داریم ؛ که در توصیف و بعد زیبایی روایت خلاقیت دیده شود که متاسفانه در این اثر خلاقیت ای دیده نشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه یک مضمون تکراری را در خود جای داده و همچنین با توجه به اینکه از زبان عاطفی و شاعرانه تا حدودی کمک گرفته ؛ از زیبایی اثر چیزی نکاسته ؛ اما عدم خلاقیت و با توجه به تکراری بودن موضوع و مضمون؛ می‌تواند مخاطب را قدری از این اثر دور کند. اما خواندن این شعر خالی از لطف نیست .
در پایان برای صاحب اثر و آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh.
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی