نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب صفوی

#نقد_شعر
هرگزمبادا چشم تو باران بگیرد
ازبغض درهم گشته ای توفان بگیرد

بادا گلویت گرم وسرشار ازترنم
تاازهوای شعراو درمان بگیرد

کشتی نوح هرگزنیارامد زجنبش
موجش مگر درگوشه ای سامان بگیرد

درقحطسال عاطفه دربستری گرم
ابری که می بارد چرا پایان بگیرد؟

آنکس که داردتکیه برآرامش کوه
کی ازسراب لحظه ها عنوان بگیرد

شاعرکه دارداندکی حجم بضاعت
بایدکه ازهرواژه ات صد جان بگیرد

هرکس که جویدبوی خوش راشامه پرور
باید که ازباغت گل ریحان بگیرد

منظومه ای خواهداگریک شاعرخوب
بایدکه "مهتابی" سردامان بگیرد
#صفوی

🍃به نام خداوند مهربانی . 🍃
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی‌های خاص و ناخواسته خود خواهد بود; بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده; در انتخاب ; چیدمان; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و در کاربرد زبان( در حالت کلی ) تا حدودی موفق عمل کرده اما خالی از ضعف نیست .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت اثر . می توان گفت این ترکیب‌ها روایت اثر را به یک روایت توصیفی تبدیل کردند و در آثار توصیفی انتظار داریم که حتماً خلاقیت دیده شود .

🔺استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; با توجه به ترتیب و عناصر جمله ; می‌بینیم که زبان اثر به زبان هنجار تبدیل شده و ضعف تالیفی که عامل آسیب بر اثر باشد دیده نمی شود .

🔺زبان اثر در حالت کلی یک زبان یکدست است و این نقطه مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده ; یک غزل است بر وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع در بحر رجز مثمن مجحوف . مجحوف است چون سه هجای پایانی در رکن آخر از ارکان مستفعلن حذف شده .
البته به این وزن هیات هم گفته می‌شود و در نوحه‌سرایی از آن بیشتر استفاده می شود .
قافیه ها در اثر ارائه شده مناسب هستند و ردیف مورد نظر ; ردیف فعلی است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده ; سه خصیصه مهم روایت را که شامل مقدمه; تنه و نتیجه گیری ست ; در خود دارد. بنابراین ساختار روایی سالم در اختیار مخاطب قرار می‌دهد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات; کنایه و در حالت کلی صناعات ادبی کاملاً خوب عمل کرده
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و بر ملموس بودن روایت کمک کردند .

🔺ناگفته نماند که ابیات در این اثر قدری مستقل هستند اما به درک روایی اثر آسیب وارد نکردن بنابر این انسجام روایی به مخاطره نیافتاده و کاملا برقرار است .

🔺بیت سوم و پنجم را می‌توان به عنوان شاه‌بیت این اثر در نظر گرفت .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده ; در شروع خود ; می‌تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند بنابراین شروع خوبی را در خود جای داده. اما در پایان بندی به قوت نقطه شروع خود عمل نکرده. در واقع اثر ارائه شده مطلع بسیار خوبی دارد اما در مقطع خود می‌توانست موفق تر عمل کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده ; در بحر رجز سروده شده و از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بی‌بهره نیست. به لحاظ توالی آواها; موسیقی سیال و روانی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد .از درنگها و سکوت های موسیقیای بی مورد که به زیبایی و سیال بودن موسیقی آسیب می‌رساند دور است .

🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده ; در زمره آثار توصیفی قرار می‌گیرد اما خلاقیتی در توصیفات اثر دیده نمی‌شود. در آثار توصیف انتظار داریم که خلاقیت وجود داشته باشد .
🔺تا حدودی از زبان عاطفی بهره خوبی گرفته و به زیبایی اثر افزوده است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی همانطور که کاملاً مشخص اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که تا حدودی می تواند رویکردهای اجتماعی را در آن پیدا کرد .
در حالت کلی با یک اثر خوب روبه‌رو بودیم و برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی