نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

شیوا میثاقی

#نقد_شعر_سپید 

maryam rad:

🔰ســـلام هـــمراهان عـــزیز؛


امشب با خوانش و #نقــد این اثر با مدیریت؛ 

#مهربانو_مریم_راد

در خدمت شماییم.

امیدواریم عزیزان صاحب نظر و همۀ بزرگواران‌ حضور پرمهرشان را  از این برنامه دریغ ننمایند.


🔰ساعت شروع نقــــد؛٢٢:٣٠🕥


خواهشمندیم تا با درج متون مربوط و عدم ارسال‌ مطالب نامربوط،هنگام اجرای برنامه  ما را یاری کنید.


🔰شعر امشب؛


‌مردی هست در خانه ی من 

که شبها شاعر می شود 

و روزها عاشق


خوب ساز می زند 

صدایی هم دارد 

زیر لب می خواند 


من هم.... 

با یک استکان چایی 

که آغشته به عطر لیموست،


مرد خانه ی من 

موهایم را می بافد 

آن وقتهایی که باران می بارد 

کنار پنجره... 


زخمهای روحم را با بوسه هایش 

مداوا می کند 

وقتی به اندازه ی نداشتنش غمگینم 

برایم شعر می خواند... 


خانه ی من بی حضور او 

خانه نیست 

ویرانه ای است 


مرد خانه ی من 

دارد بین پرنده ها 

عشق تقسیم می کند... 


#شیوا_میثاقی 

maryam rad:

" بنام خداوند مهر"


قبل از اینکه بخواهم به نقد اثر بپردازم لازم می دانم به چند نکته در ارتباط با شعر اشاره کنم.  


اگر بپذیریم که شعر زاییده بروز حالتی ذهنی است که شاعر را در موقعیتی نسبت به محیط خود قرار داده که عکس العمل نشان دهد و این عکس العمل، شعری می شود که نتیجه ارتباط شاعر با محیط یا بخشی از اندیشه و احساس او ست.  

این احساس با استفاده از کلمات ثبت می شود و کلمات در زبان نقشی اساسی دارند.  هرچه دایره لغات شاعر وسیع تر باشد استفاده از کلمات در جهت زیبایی شناسی و انتقال معانی بهتر و موجز تر اتفاق می افتد. یعنی شاعر لزوما شخصی ست که از دایره وسیع واژگانش همچنین نوع نگاه برای بیان مسائل و موضوعات مختلف استفاده می کند.  

یک شعر می تواند آمیزه ای از احساس، اندیشه و تخیل باشد که با استفاده از منطقی سیال بر اساس مقتضیات ادراک شاعر حادثه شده است.

اینجاست که می توان معتقد بود هر شعر منطق خود را دارد.  


شعر دو شکل در خود دارد یکی شکل بیرونی که مربوط به فرم یا ساختار structure یا قالب است، البته وزن و بی وزن بودن آن، تصاوی مصارع، حتی صداها یا حرکات، چیدمان کلمات و انتخاب و جایگزینی آنها در آن نقش دارد و دیگری شکل درونی ست که شامل معنا و محتوای اثر و همچنین جنبه های زیبایی شناسی آن است.  


یک شعر می تواند نوعی دگرگونی یا تغییر آنی باشد که به آن اصطلاحا الهام می گویند و تجربه شاعر در آن نقش دارد. این الهام توام با تجربه در یک شاعر نسبت به سایر دیگر متفاوت خواهد بود.  اما در تمام این موارد شعر باید یکپارچگی لازم را به لحاظ فهم شعری در خود داشته باشد، یعنی،شاعر نباید شعری بسراید که فقط خود قادر به درک آن است.  



و آخرین مورد در این جلسه و نسبت به این اثر انگشت است که یک شعر وقتی می تواند موفق عمل کند که از انسجام لازم. به لحاظ درک روایی یا استفاده از گزاره ها، صداها، کلمات برخوردار باشد، نه آنقدر طولانی باشد که ملال آور شود و نه آنقدر کوتاه که پر از ابهام.  

و جمله آخر اینکه ساده نویسی در شعر به معنای حذف جنبه های زیبایی شناسی. در شعر نیست.  


حال به نقد اثر می پردازم. 

اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی، انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین شیوه جایگزینی آنها موفق نبوده و شاعر دقت لازم را به کار نگرفته است.  

( خوب ساز می زند 

صدایی هم دارد 

زیر لب می خواند)  

علاوه بر ضعف در بیان، حالات و نوع نگاه در استفاده از قواعد و قوانین دستور نیز موفق نبوده است و دچار ضعف است.  

زبان خوشبختانه یکدستی لازم را در خود دارد.  


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده، با استفاده از زنجیره های حلقه های روایی اثر آنقدر به هم چسبیده و محکم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که اثری ارائه شده را به لحاظ بررسی structure به نثر تبدیل کرده اند.  


بنابراین اثر ارائه شده یک نثر است.  


به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی در اثر ارائه شده ( دو مورد استفاده از تشبیه است)  که همه ی زوایایی آن در سطح اتفاق افتاده.  روایت سیر منطقی خود را طی می کند و هیچ جلوه یا حرکت شاعرانه ای در روایت اثر دیده نمی شود. 


تقطیع یا segmentation بر طبق نظم خاصی نیست و کاملا دلبخواهی اتفاق افتاده. ( البته با توجه به ساختار اثر ارائه شده، نیاز به تقطیع نیست و به اشتباه صورت گرفته) .  

نهایتا در مقایسه همه اینها و بررسی جنبه های فنی اثر می،بینیم که تمام این ها تاییدی ست بر نثر بودن است.  

درواقع این اثر نتوانسته شعریت را در خود به اثبات برساند.  

در این اثر از آشنایی زدایی هم به درستی استفاده نشده.  

پیشنهاد می کنم قبل از اینکه شاعر محترم اقدام به نوشتن نماید مطالعه لازم در جهت قالب ادبی،  جنبه های زیبایی شناسی شعر داشته باشد.  


برای صاحب اثر آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

@ashenayeeshgg 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی