نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

وحیده موذنی

#نقد_شعر_کلاسیک ( p1)

امشب براى دیدنت هنگامه بر پا مى کنم

دل را  براى بزم  تو  قرص و مهیا مى کنم

از ذوق و شوق دیدنت،لکنت گرفته این زبان

راز  درون  سینه را ، پیش  تو  افشا مى کنم

شرح فراق و غصه را پیش تو من مى آورم

غمهاى بى اندازه را  از بند دل وا مى کنم

ماه دل آراى منى ، نذر دو چشمان تو دل

در شام مهتاب تو من امروز و فردا مى کنم

مجنون تر از قیسم ببین،تو ای نگار نازنین

در بزم عشقت نازنین بیچاره لیلا مى کنم

من مست دیدار تواَم، دلداده عذراى توام

هم رقص پاهاى تو  را ، امشب تماشا مى کنم

شعر و غزل مى بافم از لعل لب و چشمان یار

اشعار تازه گفته را، من با تو نجوا مى کنم

با خاطرات دلنشین ، در خاطرم پیدا شدى

میخانه ى چشم تو را دُرد مسیحا مى کنم

باغ گل  یاس منى ، دریاى  احساس منى

در بسترت جان دلم ، گلخانه احیا مى کنم

تو  زینت  جان  منى ، دریای  ایمان  منی

من در میان دفترم ، با شعر غوغا مى کنم

از دورى ات تب کرده ام، داروى من لعل لبت

با بوسه هاى هر شبت، خود را مداوا مى کنم

خشکیده اشک چشم من،با گریه های بی امان

از گریه ،چشم خیره را ، مانند دریا مى کنم

در مکتب عشق وجنون، آسیمه سر هستم کنون

من در کلاس درس تو مشق زلیخا می کنم

# وحیده _موذنی

#نقد_شعر_کلاسیک


بنام خداوند مهر 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد. 

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات، جایگزینی آنها و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان (با توجه به معیار های شعر)، استفاده از ترکیب سازی ها موفق نبوده.  انتخاب و چیدمان کلمات نقش تعیین کننده در ساخت یک شعر به عهده دارد.

 🔻استفاده از تکرار کلماتی  مثل بزم،  لکنت،  دل،  چشم،  لعل لب،  دلداده و... نشان دهنده عدم گستردگی دایره لغات یا دایره واژگان شاعر خواهد بود، از طرف دیگر این قبیل تکرار ها به زیبایی اثر هم آسیب می رساند.  

🔻ترکیب سازی هایی مثل شرح فراق،  ماه دل آرا،  بزم عشقت،  مست دیدار، لعل لب، و... چون جز کلمات مرسوم و مصطلح در زبان امروز فارسی نیست، زبان اثر را دچار دوگانگی خواهد کرد. 


🔸 به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است که روایتی را در خود جای داده و بر وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن،

 بحر رجز مثمن سالم سروده شده.  در بررسی قوافی خوب عمل کرده و استفاده از،ردیف فعلی به زبان هنجار موجود در اثر مطابق با معیارهای شعری و همچنین جنبه ی موسیقایی اثر کمک کرده است.  

🔻به لحاظ بررسی روایت، اثر ارائه شده سه اصل مهم و اساسی روایت را که شامل مقدمه، تنه و نتیجه گیری ست در خود دارد، اما ساخته وپرداخته شدن اثر با توجه به اینکه ابیات عموماً جنبه ی توصیفی دارند، خوب اتفاق نیوفتاده. از طرف دیگر،استقلال ابیات از انسجام روایت کاسته است. 

 ( ماه دل آرای منی نذر دو چشمان تو دل 

در شام مهتاب تو من امروز و فردا می کنم)

  [ معنای تردید یا موجودیت این تردید برای بنده قابل درک نیست ]. 

( مجنون تر از قیسم ببین تو این نگار نازنین 

 در برم عشقت نازنین بیچاره لیلا می کنم) 

 [ من معنای مصرع دوم را دریافت نکردم،  این مصرع به لحاظ ارتباط افقی نیز دچار ضعف است ] 

در چند بیت هم منطق روایی دچار تزلزل شده که نشان دهنده استفاده نامناسب از دال و مدلول است مثل همان بیت ( ماه دل آرای منی و.. )  

ادامه دارد 👇👇👇

@ashenayeeshgh

http://nasrenovin.blog.ir


ادامه نقد 👆👆👆


#نقد_شعر_کلاسیک 


🔸به لحاظ زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات، کنایات و تلمیح،  سبب شده این اثر به یک اثر توصیفی تبدیل شود، اما متاسفانه هیچ خلاقیتی در آن بوجود نیامده که آن را متمایز از،اشعار دیگر کند و یا بعد معنا سازی آن را به تکامل برساند.  نکته حائز اهمیت آن است که در برخورد با اشعار توصیفی این است که ما  انتظار خلاقیت داریم، در غیر این صورت از ارزش و اعتبار اثر کاسته می شود.  

( از دوری از تب کرده ام داروی من لعل لبت 

با بوسه های هر شبت خود را مداوا می کنم) 


 🔺تصاویر ارائه شده در این اثر عینی و انتزاعی هستند، اما به لحاظ زیبایی چیزی به اثر اضافه نکرده اند.  

( خشکیده اشک چشم من با گریه های بی امان 

از گریه چشم خیره را مانند دریا می کنم)  


🔺ارتباط عمودی و افقی در برخی ابیات دچار تزلزل است، که این مسئله عامل عدم انسجام در روایت خواهد بود.


🔻به لحاظ composition این اثر ( امشب برای دیدنت هنگامه بر پا می کنم / دل را برای،بزم تو قرص و مهیا می کنم)  اگر چه برای شروع یک اثر و عنوان مقدمه یک روایت مناسب است اما می توانست بهتر از،این ساخته و پرداخته شود.   در پایان بندی هم اثر ارائه شده ( در مکتب عشق و جنون آسیمه سر هستم کنون / من در کلاس درس تو مشق زلیخا می کنم)  کاملا مشخص است که اثر،پایان بندی خوبی ندارد و ذهن مخاطب همچنان به دنبال ادامه آن است.  چون این اثر،جز،آثار توصیفی ست باید پایان بندی قرص تر و محکم تری را در خود جای دهد.  در این اثر،زنگ پایان کار،به صدا در نیامده.  

🔻به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی،به سبب وزن و از موسیقی کناری به سبب قافیه و ردیف بهره گرفته،  و به سبب موسیقی موسیقی که در گرو زنجیره گفتار این اثر قرار دارد از موسیقی درونی و همچنین موسیقی معنوی نیز بهره گرفته.

از طرف دیگر به سبب مکث هایی که در این اثر وجود دارد علاوه بر اینکه درک و دریافت این توصیفات کمک می کند، جنبه موسیقایی و ریتم را نیز،به تکامل می رساند.  

( شعر و غزل می بافم از لعل لب و چشمان یار 

اشعار تازه گفته را من با تو نجوا می کنم)  

🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده می توانست در انتخاب کلمات دقت بیشتری به خرج دهد و این دقت در انتخاب کلمات سبب می شود که روایت زیبا تری را داشته باشیم.  از طرف دیگر،استفاده از توصیفات بیش از،اندازه ان هم بدون خلاقیت سبب ایجاد اطناب در اثر شده است، بنابراین شاعر نتوانسته آنطور که باید رسالت خود را بجای بیاورد و این مسئله علاوه بر. دایره لغات و یا  دایره واژگان به بیان و انتقال مفاهیم نیز،بستگی دارد.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی