نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

اتشکده ۵

#نقد_شعر
تو باشی با تو دنیا ، اعتباری تازه خواهد یافت
جهان گرد ست و بی سامان ، مداری تازه خواهد یافت

هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت

زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور ، دل ؛ عیاری تازه خواهد یافت

وجودم پر شد از آه و صبوری تا به کی آخر
گذر از حس حیوانی تباری تازه خواهد یافت

تشعشع های قلبم را اگر با چشم دل دیدی
چه حالی دارد این بینش ، وقاری تازه خواهد یافت

سکوتی در میان آمد ولی چشمانمان غوغا
از این غوغا چه می دانی که باری تازه خواهد یافت

در آمیزد خداوندی که خلقت کرد عقل و عشق
نمی لنگد دگر مرکب سواری تازه خواهد یافت
#آتشکده
بنام یاری دهنده دلها
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و کاربرد لغات در حالت کلی موفق عمل کرده .
البته ناگفته نماند که محدودیت های طبیعی زبان در حیطه ی قواعد و قوانین عروض ساختار کلی زبان را به سمت و سوی دوگانگی هدایت کرده انا نمی توان ضعف در نظر گرفت . در مواردی هم بافت کلمات دچار ناهماهنگی در مقایسه با کل زبان می شود اما به زیبایی زبان و در حالت کلی به زیبایی اثر آسیبی نرسانده .
ترکیب سازی ها عمدتا وصفی و یا تا حدودی استعاری هستند مثل ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش / چشم دل تشعشع های قلبم / هوای عشق / و.... که علاوه بر زیبایی تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کرده . زبان در حالت کلی پروتوئته خود را اعمال می کند.
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزلی در وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم است . قافیه و ردیف مناسب هستند.
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد و به لحاظ بررسی روایت خوب ساخته و پرداخته شده است.

▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه / استعاره/ کنایه و ...صناعات ادبی موفق بوده و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی هم نقش موثر داشته است.
) زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور دل عیاری تازه خواهد یافت)
_ تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تصاویر علاوه بر زیبایی سبب ملموس بودن روایت شده است.
) هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت )
▪️به لحاظ بررسی composition اثرارائه شده در مطلع و مقطع خود به خوبی عمل کرده در شروع دهن مخاطب را اماده می کند و در پایان بندی نیز شاعر توانسته رسالت خود را به جای اورد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی با توجه به موسیقی بیرونی و کناری و همچنین موسیقی معنوی بررسی موسیقیایی اثر به خوبی برقرار است خصوصا اینکه از بحر هزج استفاده شده . از طرف دیگر توالی اوایی و هجایی نیز در اثر به خوبی برقرار است .
_ خلاقیت در اثر ارائه شده در استفاده از ساختار ذهنی کلاسیک و تلفیق ان با کلماتی مثل لوگو اتفاق افتاده اگر چه در بافت کلمات درمحور افقی کلمات روی محور همنشینی ایجاد ناهمگونی می کند .
▪️ به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثررارایه شده یک اثر اجتناعی _ عاشقانه است که در برخی مصارع شکل اعتراض نیز به خود گرفته است .

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد " واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh

علی پارسا

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۷/۱۶سه شنبه
#ساعت_شروع :(۲۲🕙)

♋️✡♋️✡♋️✡

به تو دل بستم آن وقتی که با چشمان خود دیدم
زمین ازمرگ عشق آتش گرفت و آسمان یخ بست

یکی این سوی شیشه رود آتش بود و در آن سو
یکی لب تشنه ماند و زیر اشک ناودان یخ بست

یکی باروت غصه بود و هی از اشک می پرسید
چه شد که عاطفه در شهر ، شکل پادگان یخ بست

یکی از درد نان آنقدر یا رزااااااق ممتد گفت
که در حلق موذن بغض گل کرد و اذان یخ بست

اگر چه کارگر دائم عرق می ریخت اما حق
بجای نان عرق شد بعد هم در استکان یخ بست

عذاب از کلبه ی دهقان به خاک کاخ خان می رفت
زمستان بود و بعد از نان دهقان جان خان یخ بست

ولی من از جهان دل کنده ام هرگز نگو احساس
درون قلب تو ای زخم لای استخوان یخ بست


#علی_پارسا
♋️☯♋️☯♋️☯


از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته. ناخواسته خود خواهد ود بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب / چیدمان / جایگزینی لغات همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و از طرف دیگر ،بررسی زبان در حالت کلی موفق بوده . البته این صحبت به معنای بدون نقص بودن اثر در موارد بررسی شده در این زمینه نیست . یعنی بافت کلمات در بعضی مصارع زیبا نیست .( بیت ۳ / مصرع ۲)
ترکیب سازی ها عمدتا ترکیبات اضافی ست اما توصف اثر را نیز به عهده دارند ( اشک ناودان / حلق موذن/ درد نان /و .... ) استفاده از قواعد و قوانین مطابق با انتظاری ست که از یک شعر داریم. و زبان یکدستی لازم را در خود دارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک قطعه در وزن مفاعیلن در رحر هزج مثمن سالم . قافیه پردازی می توانست بهتر از این باشد . در ردیف از از فعل مرکب استفاده شده که روی زبان ادبی اثر تاثیر می گذارد .
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده نتوانسته انطور که باید موفق عمل کند . چرا که به سبب استقلال ابیات هر بیت می تواند مقدمه و شروع یک روایت باشد و نشان دهنده ان است که شاعر صرفا به یک موضوع نپرداخته . بنابراین پایان بندی اثر دچار ضعف است . درواقع شاعر نتوانسته پایبند به اصل روایت باشد . ( به صورت ناخوشایند اتفاق افتاده)
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در تشبیهات و کنایه / استعاره و .... صناعات ادبی خوب عمل کرده ( بیت ۲ / ۴ )
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت.کمک. شایانی کرده اند
) مثل بیت ۴/۵/ ۶ )
▪️ به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند اما در ادامه روایت اثر دچار پیچش شده و به سمت و سویی دیگر هدایت شده انقدر که در پایان بندی به یک موضوع دیگر رسیده .
▪️به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری استفاده کرده. از موسیقی معنوی نیز بی بهره نیست . اما معتقدم به لحاظ توالی اوایی و هجاها را در نظر گرفتن علم عروض می توانست موفق تر عمل کند .
▪️به لحاظ محتوایی اثر ارایه شده در روایت خود دچار یک چالش بزرگ شده با محتوای عشق ودلبستگی اغاز شده و به مقوله های اجتناعی پرداخته و نتوانسته در روایت خود به لحاظ محتوایی هماهنگی را ایجاد کند. استقلال ابیات هم سبب شده که در محتوای اثر قدری گسستگی ایجاد شود . از طرف دیگر شاعر در هر بیت به یک موضوع جداگانه پرداخته و سبب می شود که مخاطب در درک و در روایت موضوع قدری سردرگم شود . یا بهتر عرض کنم یکپارچگی روایت دچار خلل شده
در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت دارم
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

شیدا شجاعی

#نقد_شعر
این منم ، اسلحه ای پر و صدای شلیک
طرح ماسیده ی لبخند به زیر ماتیک

رقص ِ یک پوکه ی تبدار در آغوشِ هوا
ناله ی سقط شده در نوسان ِ موزیک

این منم ، پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک

متروی درد نوردید مرا شهر به شهر
عابری در تن من نیست، نه حتی نزدیک

خط به خط پوچ و تباهم ، کلماتم مبهم
تیک ِ حذفی به دهانم زده شد با ماژیک

یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ ، که آغاز  جنونت  تبریک

من سرابم که عرق ریختم و آب شدم
دل به این معرکه ی خشک نبستم ؛ ولیک -

در   بیابان ِ تنم غرق شده  بی تردید
یک زن ِ خسته و آغشته به عطر ِ لالیک

قد ِ عریانی من نیست لِباست، ای عشق
بُگذر از پیرهن ِ کهنه ی من وصله ی شیک

#شیداشجاعی
بنام یاور عشق
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته. ناخواسته ی خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون درنظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات ، جایگزینی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی ،نهایتا کاربرد زبان در حالت کلی موفق بوده و نشان دهنده ی دقت و توجه شاعر در انتخاب لغات می باشد.
انتخاب لغات بر مبنای روایت اثر و در خدمت ان است. و نشان دهنده ی ان است که شاعر یک اثر کوششی خلق کرده ( کوششی که توام با جوشش است . یعنی در ساخت اثر از قدرت الهام شاعر نیز کمک گرفته )
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده جز ترکیبات وصفی ست .و به توصیف فضا و حالات روایت پرداخته و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی اثر نقش داشته است .مثلا( بیابان تنم /آغاز جنونت/ پیکر پاییز لگد مال و کبود/ و ....) زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد .
در حالت کلی شاعر کلمات را به خدمت خود اورده تا انتقال مفاهیم به خوبی و زیبایی صورت گیرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف با قوافی که به درستی چیده شده اند و به لحاظ موسییقایی یکدیگر( اهنگ کلی اثررا) را کامل می کنند .
▪️به لحاظ بررسی و ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه/ نتیجه گیری ) را رعایت کرده و موفق بوده . این مسئله سبب انسجام روایت و درک روایی اثر شده است . از این جهت مخاطب را از ابتدا تا انتهای مسیر با خود همراه می‌سازد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده با استفاده از تشبیهات و کنایات و استعاره و ...( صناعات ادبی) به زیبایی و مضمون سازی اثر کمک کرده . مثال
( رقص یک پوکه تب دار در آغوش هوا
ناله ی سقط شده در نوسان موزیک
یا...
یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ که آغاز جنونت تبریک )
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و علاوه بر اینکه در ملموس بودن روایت نقش موثر دارند در زیبایی و تاثیرگذاری ان نیز نقش دارند . به طور مثال
( رقص یک پوکه ی تب دار در آغوش هوا
و یا...
قد عریانی من نیست لباست ای عشق
بگذر از پیرهن کهنه ی من وصله ی شیک
و یا...
این منم پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک )
▪️
به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطللع خود با توجه به اینکه این مطلع مقدمه روایت خود را به خوبی شکل داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند موفق بوده.
در پایان بندی یا مقطع هم به همین صورت است با توجه به مفاهیم کار گرفته و مضمون سازی اتفاق افتاده و با توجه به اینکه شاعر زنگ پایان اثر را به صدا دراورده ،بنابراین شاعر در شروع و پایان بندی موفق بوده و چفت و بست کلام را رعایت کرده .
و سپس در تنه روایت می بیند که ارتباط عمودی روی محور جانشینی به خوبی رعایت شده
تنها نکته ضعف بهم ریختگی محور افقی رو محور همنشینی در مصرع دوم بیت ۴ است که من معتقدم نیاز به بازنگری دارد .

▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر خوش اهنگ رمل سروده شده و از موسیقی بیرونی و کناری بهره بسیار خوبی دارد و از موسیقی درونی و معنوی نیز به سبب چیدمان کلمات بهره گرفته .همچنین به لحاظ توالی هجا ها متناسب با وزن و اهنگ نیز موفق عمل کرده و نشان دهنده دقت شاعر در انتخاب و چیدمان کلمات است . درواقع موسیقی اثر بسیار سیال و روان است .
▪️به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه / اجتماعی _ مدنی ست که با درک درست دال و مدلول ها یک روایت در ان شکل گرفته .
توصیفات بسیار خلاقانه است درواقع شاعر در وصف. روایت خود خلاقیت به خرج داده و سبب زیبایی اثر شده است . از طرف دیگر شاعر به واسطه انتقال مفاهیم به تکیه بر زیبایی ها هنری ،رسالت خود را به جای اورده .
در پایان از شاعر خوب و محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد "واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh

فائزه دیوارگر

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۷/۹سه شنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲🕙)

♋️☯♋️☯♋️☯

پیوسته آزردی دلم را با ستم کاری
اما نشد از عشق تو مایل به بیزاری

هر شب قسم خوردم فراموشت کنم اما
هر روز با فکر تو برگشتم به بیداری

با کوله بار خاطره در شهر میگردم
هم خسته ام هم دلخوشم با کار اجباری

شاید اگر کم رنگ تر بودی بدون تو
میشد که راحت بگذرد شبهای تکراری

آری تظاهر کن ولی من خوب میدانم
گاهی تو هم در موج این غمها گرفتاری

#فاٸزه_دیوارگر

♋️☯♋️☯♋️☯

بنام خداوند مهر
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب / چیدمان / جایگزینی لغات و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان خوب عمل کرده و نشان دهنده دقت شاعر است .
انتخاب و جایگزینی لغات روی محور جانشینی و همنشینی به خوبی نقش گرفته و عامل انسجام روایت اثر شده است .
ترکیب سازی ها کمک چندانی به مضمون سازی اثر نکرده و صرفا جنبه ی توصیفی دارد . ( مثل با کوله بار خاطره / شبهای تکراری / و...) ناگفته نماند در اشعاری که بر پایه توصیف بنا می شود انتظار داریم که خلاقیت هم در توصیفات ان دیده شود . که متاسفانه این اثر خالی از خلاقیت است.
زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد که نکته قوت اثر است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است که در وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن فعلن ( دو هجای بلند فع لن) سروده شده .
به لحاظ قوافی هم تقریبا خوب ساخته و پرداخته شده اما نگفته نماند که اثر ارائه شده یک اثر چپ نویسی شده و قافیه محور است. درواقع شاعر در حال. زور آزمازیی با وزن و قافیه اقدام به سرودن کرده است .
به لحاظ ساختار روایت را توجه به کوتاهی اثر همچنان ساختار روایت پابرجاست یعنی سه خصیصه (مقدمه / تنه/ نتیجه گیری ) مهم روایت در اثر برقرار است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و تا حدودی کنایه ای که خیلی قادر نیست خود را به رخ بکشد . می توانست موفق تر عمل کند . استفاده از لایه های زبانی جهت زیبایی شناسی بسیار حائز اهمیت است و در مضمون سازی تاثیر گذار است. خصوصا در اشعار توصیفی بهتر است که شاهد این نکات باشیم .
( با کوله بار خاطره در شهر میگردم
هم خسته ام هم دلخوشم با کار اجباری ) در اینجا کنایه قدری ضعیف عمل کرده
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و عامل ملموس ساختن. روایت .
مثل ( هر شب قسم خوردم فراموشت کنم اما
هر شب با فکر تو برگشتم به بیداری
یا
شاید اگر کمرنگ تر بودی بدون تو
میشد که راحت بگذرد شبهای تکراری )
درواقع تصاویر در خدمت توصیف و تفسیر روایت هستند .
▪️به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع خود شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند . در پایان بندی هم اگرچه معتقدم می توانست محکم تر عمل کند تا روایت ملموس تر و زیبا تر شود اما نهایتا اهسته زنگ پایان اثر به صدا درآمده .
معتقدم شاعر در ذهن خود به دنبال ایجاد تاویل بوده تا ادامه روایت در دهن مخاطب اتفاق بیوفتد .
با همه اینها روایت اثر انسجام لازم را به لحاظ درک روایی در خود دارد . یعنی چفت و بست کلام رعایت شده .
▪️به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده دربحر رجز سروده شده . خب در این بحر پیچ و خم های هجایی را داریم اما موسیقی در حالت کلی با توجه به توالی و چیدمان هجاها تقریبا روان است . از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته.
▪️به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه است که با رویکرد هجران و جدایی ساخته و پرداخته شده .
طبیعی ست وقتی با موضوعات تکراری و قوافی تکراری در اثاری برخورد می کنیم بی اختیار به دنبال خلاقیت می رویم تا از تکراری بودن اثر بکاهد .
درحالت کلی اثر ارائه شده همانطور که اشاره کردم یک اثر ساختار محور است .
به اعتقاد من شاعر بیشتر باید در جنبه های زیبایی شناسی حرکت کند تا موفق تر باشد .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

مسعود قاسمی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۷/۲سه شنبه
#ساعت_شروع :(۲۲🕙)

♋️☯♋️☯♋️☯

من آن ستاره ی دنباله دارِ مغرورم
که از مدارِ نگاهت کرانه ها دورم

همان ستاره ی شبگردِ بدترین شبِ سرد
که در سواحلِ دورت به درد مجبورم

همیشه تشنه ی دیدارِ ماه خود هستم
به نبضِ حادثه ی تندِ عشق مشهورم

رفو نمی شود این قلبِ من به آسانی
در امتدادِ عطش های تیغِ ساتورم

من از هزاره ی دردم به ذاتِ نقاشی
که در کناره ی تصویر بوم ,, هاشورم

منم ستاره ی شهری که از غمِ دوری
در آسمانِ جدایی همیشه محصورم

شکسته سازِ خیالِ زمان ما،، شاید
من آخرین نتِ ناکوکِ سیمِ سنتورم


#مسعود_قاسمی

♋️☯♋️☯♋️☯

بنام خداوند مهر و مهربانی
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .

▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات و جایگزینی آنها همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و در نهایت کاربرد زبان خوب عمل کرده . اما این حرف به معنای عدم ضعف اثر نیست .
عناصر استفاده شده و موجود در روایت ان همپوشانی لازم را برای ساخت روایت ندارند .
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده بیشتر توصیفی ست و در جهت روایت اثراتفاق افتاده . هیچ خلاقیتی در توصیفات دیده نمی شود .
زبان نیز در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است که در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن در بحر مجتث مثمن محذوف سروده شده .
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه ویژگی روایت را در خود دارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده در تشبیهات موفق بوده .
چرا که این تشبیهات سبب ملموس بودن روایت بر پایه توصیف بنا شده .
مثل بیت ۴
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و این تصاویر سبب درک روایت اثر شده است . مثل بیت ۶
▪️به لحاظcompositionاثر ارائه شده شروع و پایان بندی مناسب منطبق بر منطق روایی دارد . اما ویژگی خاصی و یا خلاقیت خاصی در روایت و یا در بیان و حتی در استفاده از کلمات دیده نمی شود .
▪️به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده تا حدودی سیال و روان است از موسیقی بیرونی و کناری به خوبی استفاده کرده و از موسیقی درونی نیز بی بهره نیست.
▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است . که منطبق بر منطق روایی که در ذهن شاعر بوده شکل گرفته .
در حالت کلی با یک اثر متوسط روبه رو هستیم که شاعر سعی کرده در اثر خود ساختار درست را حفظ کند اما کل اثر را در حد اعتدال با ضریب متوسط نگاه داشته .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran