نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

علیرضا رضایی

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد 
#مورخ:۱۴۰۰/۶/۲۹دوشنبه
#ساعت_شروع:
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
ازعشق پَروا کردنش را دوست دارم
امروز و فردا کردنش را دوست دارم
از چشمهایش عشق را می خوانم امّا
انکار و حاشا کردنش را دوست دارم
ابری شدن در روزهای آفتابی
بی طاقتی،تاکردنش را دوست دارم
ازپشتِ سیمِ خاردارِ رویِ دیوار
تنها تماشا کردنش را دوست دارم
گلهای خوشبو را میانِ گیسوانش
با دستِ خود جا کردنش را دوست دارم
بازیِّ قایم باشک و در بینِ گلها
با شوق پیدا کردنش را دوست دارم
با چشمهایش شعرهای عاشقانه
می گوید انشا کردنش را دوست دارم
می دانم او اهل مدارا نیست،امّا
قدری مُدارا کردنش را دوست دارم
درعشق امّانیست،آیا نیست،امّا
امّا و آیا‌ کردنش را دوست دارم 
#علیرضا_رضاٸی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
☘به نام خداوند مهر و مهربانی ☘
🍀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
 
☘به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات/ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و  ترکیب سازی 
و زبان در حالت کلی می توانست بهتر از این عمل کند . 
🍀کلمات در اثر ارائه شده بیشتر در خدمت عروض قرار گرفته.   در واقع این اثر یک اثر ساختاری محسوب می‌شود و به یک بازی با کلمات تبدیل شده که شاعر سعی دارد در قالب این بازی با کلمات افکار خود را به روی کاغذ بیاورد.  یعنی زبان اثر آن طور که باید تحت حمایت کلمات قرار  نگرفته و می‌توانست موفق‌تر از این باشد . 
☘ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده به لحاظ قواعد دستوری بیشتر ترکیبات اضافی هستند در حالت کلی قواعد در این اثر متناسب با انتظاری است که از یک شعر داریم و زبان در این اثر تقریباً یک دست می‌باشد . این خود می‌تواند نکته مثبت اثر باشد . 
☘به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع  ( شعر هیات )
ردیف "دوستت دارم"  ردیف فعلی ست.  قافیه ها می توانست بهتر از این باشد . 
🍀به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده مقدمه بلندی را به خود اختصاص داده و تنه اثر و همچنین نتیجه گیری اگرچه سه خصیصه مهم روایت را در این اثر به خود اختصاص داده‌اند اما لازم به ذکر است که در  این اثر  هر بیت می‌توانست یک مقدمه این مجزا از بقیه ابیات باشد و خود یک شروع تازه بشود . بنابراین ساختار روایت اثر به لحاظ وجود سه خصیصه مهم خوب عمل کرده اما به لحاظ بررسی روایت می‌توانست موفق‌تر از این باشد . 
☘به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده ;  شاعر می توانست  کلمات را به خدمت خود  بیاورد که موفق نبوده  و شاعر می توانست از لایه های زبانی بهتر از این بهره بگیرد . که متاسفانه به اعتقاد من موفق نبوده   
🍀تصاویر در اثر ارائه شده،  عینی هستند و  البته تا حدودی از تصاویر انتزاعی هم کمک گرفته شده و به درک روایی اثر کمک کرده . 
☘به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می‌تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند اما در پایان بندی زنگ پایان اثر را آن طور که باید به صدا در نیاورده و در واقع نشان دهنده آن است که این اثر توصیفی نتوانسته فضای لازم را برای پایان بندی یک اثر آماده کند .
 
🍀به لحاظ بررسی موسیقی‌هایی این اثر تقریبا سیال و روان است  
☘در اثر ارائه شده خلاقیتی مبنی بر ساخت در روایت،  تصویر سازی و بیان یک روایت ، و به کارگیری زبان جهت رسیدن به خلاقیت دیده نمی شود . 
🍀به لحاظ بررسی محتوایی یک اثر توصیفی است که از عشق صحبت می کند .و چون این اثر در قالب توصیف قرار گرفته می تواند تا بی نهایت ادامه یابد . در واقع شاعر در این اثر از افکار شخصی و تاحدودی از تجربه شخصی خود کمک گرفته . 
در پایان   می خواهم بگویم با تمام نکاتی که عرض کردم این اثر ،اثر خوبی ست  اما چیزی که قدری از ارزش این اثر می کاهد تکراری بودن موضوع و پرداختن به ان ; بدون خلاقیت است .  اثار توصیفی اگر با خلاقیت همراه نباشند از ارزش و اعتبار انها کاسته می شود . 
☘بنابراین از شاعر محترم تشکر می کنم و ارزوی موفقیت دارم . 
با تشکر 
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی