نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

در خصوص واژه "سپاسمند "

maryam rad:
🍀بنام خداوند مهر 🍀

☑️سوال: در خصوص واژه 《سپاسمند 》 توضیح دهید .ِآیا صورت این واژه صحیح است ؟

⏪جواب:
ساخت واژهای نو بر اساس واژه های یک ریشه یا عبارت و با یاری قواعد معینی در زبان پذیرفته می شود . یکی از رایج ترین آنها
در ( word_ making) پیوستن" بن واژه "با " پسوند و پیشوند" ،
همراه کردن چندین واژه جهت ساخت واژه ای مرکب ،
تغییرات ساخت و ایجاد ناهنجاری های واژگانی و گذر کردن یک واژه از جنبه ی بیان به جنبه ی دیگر ، استفاده از قاعده لغوی _ معنایی جهت ساخت واژگانی با معنای مجازی می باشد .
ناگفته نماند که فرایند واژه سازی به زایایی زبان باز می گردد . درواقع واژه سازی هم می تواند به صورت خودآگاه و هم ناخوداگاه اتفاق بیوفتد.

در خصوص کلمه " سپاسمند" همانطور که کاملا مشخص است از ترکیب دو واژه " سپاس " و به معنای تشکر و قدردانی ، و ترکیب واژه پساوند 《مند》 که از زبان پهلوی گرفته شده .[ لازم به ذکر است که پیشوند ها و پسوند ها واژک هایی هستند که در اول و یا آخر واژه می آیند و مفهوم جدیدی را به انها می بخشند و در برخی موارد طبقه بندی دستوری را تغییر می دهند . به لحاظ بررسی تاریخی این پیشوند { در زبان پهلوی به جای 《 مند》 از 《 امند و یا اومند》 استفاده کرده اند که در تطور زبان فارسی به 《 مند》 تبدیل شده .یعنی "و" ساکن که حرف پیش از الف بوده افتاده و فقط 《 مند》 باقی مانده است . این پسوند به معنی دارنده و صاحب است }] . بنابراین در تحلیل معنایی واژه 《 سپاسمند》 در صورت پذیرفتن ضمایر به معنای دارنده ی سپاس و کسی که از او تشکر و قدردانی شده ، یا کسی که تشکر و قدردانی می کند ،می باشد .

اما در بررسی نحوی ،مطلب قدری پیچیده تر است . به لحاظ نحوی تمام ترکیباتی که با پساوند "مند" ساخته می شوند بدون استثنا با صفت مشترک هستند .

اگر کلمه مذکور را با توجه به تعاریف داده شده جزء صفت های فاعلی مرکب مرخم در نظر بگیریم . زیرا در دستور ادبیات فارسی صفت مرکب، صفتی ست که از ترکیب دست کم دو واژه ساخته شده باشد که خود به سه صورت کلی هسته دار ،بی هسته ،و متوازن تشکیل شده است .
صفت مرکب هسته دار دو ویژگی مهم دارد . الف) یکی از آنها صفت است . این صفت ها را هسته نحوی ترکیب می دانیم و مقوله کل ترکیب از آنها گرفته شده .
ب) معنای کل آن در شمول یکی از واژه های سازنده اش قرار دارد . یعنی ( هسته معنایی) اسم هستند و تعیین کننده معنای صفت و هسته را وابسته می سازند . مثل " سپاسمند" که البته جزء دیگری هم در انها وجود دارد که مقوله نحوی خود را به کل ترکیب، تحمیل می کند و معنایش به وسیله جز دیگری محدود می شود .
بنابراین ساختار معنایی صفت های فاعلی مرکب مرخم از رابطه هسته وابسته برقرار است . این رابطه کلی است و همه صفت های دیگر مرکز هسته دار ، را شامل می شود ولی با تحلیل معنایی صفت های فاعلی مرکب مرخم در می یابیم که در روابط آنها از میان اجزای دیگری ساخته می شود .

ترکیب هایی که جزء اولشان اسم است ،(همانطور که می دانید برخی صفت ها می توانند متمم بگیرند ، متمم صفت به صورت یک اسم یا یک گروه اسمی ست که به کمک حرف اضافه یا کسره اضافه به آن وابسته شده .
اگر بخواهیم صفت فاعلی مرکب مرخم را تحلیل معنایی کنیم در می یابیم که انها نیز دو نوع متمم دارند .الف) ترکیب هایی که جز اسمی آنها متمم اضافی جز صفتی است که عمدتا این ترکیب ها ،صفت مرخم از فعل متعدی مشتق شده و در زبان عامل ایجاد یک الگوی بسیار زایا ست.
ب) ترکیباتی که جزء اسمی انها متمم حرف اضافه ای جزء صفتی است که از فعل لازم مشتق شده و این تر کیبات در زبان چندان زایا نیستند .

بنابراین، ساخت واژه" سپاسمند " کاملا صحیح می باشد و متناسب با قاعده های دستوری زبان فارسی و جزء ترکیبات زایا در زبان و ادبیات فارسی ست .

با تشکر
# مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
http://nasrenovin.blog.ir
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۲)

با درود بسیار عالی فرمودید متاسفانه در بسیاری از سایتها من دیدم که نوشتند ((غلط ننویسیم )) و اصلا ادبیات هر چند سال یک بار دچار تغییر میشود و بغیر از آن ادبیات فورکولوریک که ما در ایران داریم از همین نوع هست کن در جهان بی نظیر هست برای اینکه خیلی غنی هست مانند نان غلات که از همه ویتامینها در آن هست و نان مثلا بربری که یک یا چند ویتامین دارد در نهایت هر واژه ای را که میپسندیم باید استفاده کنیم نه هر چه تعداد سایتها بیشتر باشد من نوشته ام و باز هم مینویسم سپاسمندم چون لذتش را میبرم جون نوعی تشکر از دید متقابل هست و با سپاسگزارم بر وزن خدمتگذارم که از نوع پاچه خواری هست و دید از فروتنی و پستی و نوکری و کلفتی دارد فرق میکند  در نهایت الان تعداد علمای غیر فارس که فتوا می‌دهند بر حضور و غروب کلمات زیاد شده و در نهایت وقتی انطرف فضای مجاری میرویم باور نمیکنیم که این همان شخص هست که اظهار نظر کرده است پس آنها را جدی نمیگیریم و کار خودمان را ادامه میدهیم 

درود بر شماکاملا اشتباه فرمودید مند پسوند دارنگی به معنای داشتن یا صاحب است مثل ثروتمند، زورمند و...

سپاس داشتن هم به معنای سپاس کردن است سپاس گزاردن هم به معنای انجام سپاس است و معنای دارندگی نمی‌دهد سپاس را باید به‌جا آورد، نه این‌که داشت... داشتن سپاس هیچ معنایی متبادر نمی‌کند هر پسوند به هر اسمی اضافه نمی‌شود می‌توانید در این باره نظر دکتر عمید و دکتر نوید دانایی و دکتر فیاض و مهدی شعبانی را مطالعه بفرمایید این ترکیب آن‌چنان نامفهوم و ناآشناست که در هیچ‌یک از متون کهن نگاشته نشده

از لحاظ دستوری ساخت انواع ترکیبات می‌تواند صورت پذیرد اما از لحاظ معنایی این ساخت‌ها دچار ایراد است سپاس خود مفهومی فعلی دارد که نیاز به فعل برای کامل شدن معنا دارد و مانند باقی اسم‌ها با مند صفت بیانی مشتق نمی‌سازد

 

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی