نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

عظیمه ایرانپور ۲

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#جناب_فریدون_شایان_نیا 
#مورخ:۱۴۰۰/۶/۲۵پنج شنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
بر مزارم بنویسید: پریشان بودم
دوره گردی که در این قافله مهمان بودم
در هجوم شب و شوریدگی و شیدایی 
ظاهرا رام ترین گونه ی انسان بودم
درمیان همه ی رایحه های دنیا
عاشق عطر نجیب نم باران بودم
در دل ماه بهشت آمدم و بعد بهار
مدتی ساکن شب های زمستان بودم
بارها روی گسل های زمین لرزیدم
سال ها در قفس حادثه زندان بودم
.
زیر آوار زمین دست مرا ماه گرفت
اندکی جسم ولی جان فراوان بودم
گام هایی که شبی راهی خورشیدم کرد
موج دریا شد و من قطره ای از آن بودم
بر مزارم بنویسید : بخندید که من
عاشق رد شدن از نقطه ی پایان بودم
#عظیمه_ایرانپور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍀به نام خداوند مهر و مهربانی . 
🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب/ چیدمان /جایگزینی لغات / استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/  ترکیب سازی و زبان در حالت کلی می توانست بهتر از این عمل کند . 
🔻انتخاب کلمات بر مبنای روایت اثر اتفاق افتاده ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشین تا حدودی بر قرار است این مسئله یعنی که ابیات تا حدودی مستقل عمل می‌کنند . 
استقلال ابیات  گونه ای نیست که ساختار روایت اثر را دچار تزلزل کند و همچنین ساختار روایت و انسجام روایی برقرار است . 
ترکیب ترکیب سازی مناسب هستند اما هیچ کشف و شهود تازه‌ای در آنها یافت نمی‌شود . 
زبان تقریباً یک دست می باشد .
 
🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده . 
یک غزل است . 
وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن 
قافیه می توانست بهتر از این باشه و ردیف  با فعل کمکی بودن به اضافه ضمیر اول شخص  مفرد . 
🔻به لحاظ  بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارا می باشد یعنی دارای مقدمه ، تنه و نتیجه گیری است اما در نتیجه گیری نتوانسته زنگ پایان اثر را به صدا در بیاورد . 
🔻این مسئله بیشتر به سبب توصیفی بودن اثر می باشد یعنی شاعر برای بیان اهداف خود صرفا به توصیف فضا ها و حالات و احساسات خود پناه برده . معمولا این قبیل اشعار می توانند تا بی نهایت ادامه پیدا کنند . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از کنایه تشبیه و استعاره و کلا آرایه های ادبی خوب اتفاق افتاده  
تصاویر در اثر عینی و انتزاعی است و به درک روایی اثر کمک کرده . 
🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص داده می تواند . ذهن مخاطب را  برای ادامه روایت آماده کند . اما در پایان بندی نتوانسته زنگ پایان اثر را به صدا در بیاورد . 
🔻به لحاظ  بررسی موسیقیایی تقریباً سیال و روان است و از سکوت های موسیقی مناسب دوری میکند . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد  محتوایی اثر ارائه شده است  توصیفی است که شاعر  به واسطه کلمات به بخشی از افکار خود پرداخته و خود را در آن محور قرار داده و از حالات و احوالات او از کار خود صحبت میان آوردن آورد . 
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم . 
با تشکر 
#مریم_راد 
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی