نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

رضا هومند

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۸/۲۳پنج شنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱🕘)

♋️☯♋️☯♋️☯


کودکی بود و غم کشی هایش
شیطنت ها و سرخوشی هایش
با تو قد می کشید احساسم
زندگی بود و دلخوشی هایش

داغی بوسه های کنج حیاط
سرزمین عجائب و آلییییس!
من رابینهودِ جنگل شروود
تو حنا،  دختری.... که دیگر نیس(ت)

شهر آجیلی دو چشمانت
باغ زیتون و انبه و پسته
زیر گوشت کنار مستیِ حوض
شعر می گفتم از تو اهسته

کودکی طی شد و تو هم رفتی
بی تو از آن اتاق دلگیرم
از پَتِ پستچی، سر هر صبح
نامه ات را سراغ می گیرم

طعم ‌‌شادی و عشق وخوشبختی
همه در کودکیم جا مانده
چه کنم با هجوم حسرت ها
من ِ در کار خویش وا مانده

مثل یک کودک پدر مرده
کنج تاریک و خیس انبارم
یونسم یا پینوکیو؟ هر چه...
در دل یک نهنگِ بیمارم!

لوک بدشانس آرزوها را
پیش چشمان من کتک زده اند
کیک های تولد هایدی
پشت آن کوهها کپک زده اند

بین آدم کوتوله های شهر
مثل گالیوری غم انگیزم
نقشه گنج توی دستانم
در خودم،در تو، اشک می ریزم


به تو و خاطرات تو میره...
سَم به سَم،  پُک به پُک چه با حسرت
زندگی کارتونی تماشایی است
می پذیرم در آخرین قسمت!

می پذیرم ولی هنوز انگار
زندگی بی عذاب،  قسمت نیست
خاطراتم شکنجه می بینند
جانِ آلیس! این عدالت نیست

#رضا_هومند

♋️☯♋️☯♋️☯

🍀به نام خداوند مهر و مهربانی .
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /جایگزینی/ چیدمان لغات /استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی . و کاربرد زبان در حالت کلی تا حدودی موفق عمل کرده .
انتخاب و جایگزینی و چیدمان کلمات متناسب با زبان معیار است البته تا حدودی تمایل به زبان محاوره دارد. استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظار ی است که از یک شعر داریم و ضعف تالیف های نامساعد در آن دیده نمی‌شود. ترکیب سازی ها همه در ابیات به نوعی ترکیبات توصیفی هستند و توصیفات بسیار خلاقانه اتفاق افتاده که نکته مثبت و حائز اهمیت اثر است.

▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره است که در ده بند نوشته شده و مصرع های زوج باهم ؛ هم قافیه شدند در وزن فاعلاتن مفاعلن فعلن بحر خفیف مسدس مخبون .
▪️به لحاظ ساختار روایت هر بندی یک نوستالژی است و در خود مقدمه تنه و نتیجه گیری را دارد در واقع سه خصیصه مهمی روایت کاملاً رعایت شده . اگرچه روایت این اثر طولانی است اما دچار اطناب نشده .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و استعارات در حالت کلی صناعات به خوبی اتفاق افتاده مثل بند ۷.

▪️تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند با توجه به اینکه روایت اثر یک نوستالژی ست تصاویر در اثر ارائه شده به ملموس بودن روایت کمک شایانی کردند .
▪️به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده شروع و پایان بندی خوبی دارد در شروع می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و در پایان بندی نیز زنگ پایان اثر به صدا درآمده است .
و روایت اثر یک روایت بسته تبدیل شده .

▪️به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بهره خفیف سروده شده و از موسیقی بیرونی . ؛ درونی موسیقی کناری و معنوی بهره کافی گرفته از طرف دیگر به لحاظ قواعد و قوانین عروض تمام کلمات مورد نظر در روکن های مشخص شده جای گرفته و به لحاظ آوایی و با در نظرگرفتن ویژگیهای هجاها در زبان فارسی کامل مناسب است بنابراین موسیقی اثر ارائه شده بسیار موسیقی سیال و روان دارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده با بیان روایتی نوستالژی سعی در مطرح کردن جامعه و نیاز انسان امروز با توجه به شرایط موجود جامعه دارد .
در واقع اثر ارائه شده یک اثر اجتماعی ست و اشاره به جامعه مدنی دارد و شاعر توانسته رسالت خود را به خوبی به جای آورد .

در حالت کلی از شاعر خوب تشکر می کنم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

مرضیه جامی الاحدی

#نقد_شعر
فرو بریز در من این عمارت غرور را
که سمت من نشانه می رود ستاره نور را
پلی ست در من و تو امتداد آن ستاره ای
که‌شب هوار می زند شگفتی حضور را

پرم از آرزوی رد شدن به آسمان تو
به یک اشاره ی خودت ببر دل صبور را

پر از صدای نسترن پر از هوای بودنم
به کهکشان دل بزن تو‌ زخمه های شور را
شبیه آن جوانه ای که در میان شوره زار
عصاره ی تو سبز کرده دشت نوظهور را

پرم اگر چه از خوشی به مرز گریه می‌رسم
بدون تو اگر سفر کنم مسیر دور را

که یورش شبانه ی خیال توست می کشد
مرا به سمت جاده‌ای که‌ می کُشد شعور را
به انتظار مانده ام که دلبرانه پر کشی
به هیئت پرنده ای که پاره کرده تور را

#مرضیه_جامی_الاحمدی
🍀به نام خداوند مهر و مهربانی .
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی ,اثر ارائه شدده ،در انتخاب/ چیدمان جایگزینی لغات /استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و در حالت کلی بررسی و کاربرد زبان؛ تقریباً مناسب عمل کرده . البته این به معنای ان نیست که اثر خالی از ضعف باشد . ضعف تالیف هایی ناشی از عدم ساختار دستوری یا استفاده نامناسب از کلمات در ساختار نحوی در اثر دیده می شود.
( پرم اگر چه از خوشی ....
به یک اشاره ی خودت .....)
قرابت های معنایی در برخی ابیات روی محور همنشینی نیز دچار ضعف است . (پر از صدای نسترن پر از هوای بودنم { چه قرابت معنایی در صدای نسترن و بودن وجود دارد } یا پلی ست در من و تو امتداد ان ستاره ای { بین پل و امتداد ستاره ارتباط خوبی شکل نگرفته } و ....)

ترکیب سازی عمدتا ترکیبات وصفی و اضافی هستند تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کردند اما خلاقیت در ترکیب سازی آثار دیده نمی شود .
زبان در حالت کلی یک دستی لازم را در خود دارد و از دوگانگی های فاحش به دور است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است که در هشت بیت ساخته شده بر وزن مفاعلن مفاعلن مفاعلن مفاعلن .
در بحر مقبوض یعنی تبدیل مفاعیلن به مفاعلن .
قافیه ها تقریباً مناسب هستند و از { را }مفعولی به جای ردیف استفاده شده .
در این اثر تمام هجاهای کوتاه در مقابل هجای کوتاه و تمام هجاهای بلند در مقابل هجای بلند قرار گرفته اما در تقسیم بندی رکنها با در نظر گرفتن کلمات به نظر می رسه که شاعر دقت لازم را بکار نگرفته به نوعی این اثر چت نویسی شده .
▪️به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه /تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می باشد اما در بخش تنه روایت از هم گسیختگی روایی در ابیات دیده می شود که نتیجه مستقل بودن ابیات است که روند روایت را کامل نمی کند علاوه بر آن از انسجام روایی اثر می کاهد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از صناعات ادبی تشبیه کنایه و .. تا حدودی مناسب عمل کرده .
به طور مثال( شبیه آن جوانی که در میان شوره زار
عصاره تو سبز کرده دشت نوظهور را .)
▪️تصاویر اثر ارائه شده تا حدودی عینی و انتزاعی هستند و به درک روایی اثر کمک کردند اما تا حدودی این تصاویر دور از زنده هستند و در برخی از ابیات درک روایی را دچار خلل می کنند .
به طور مثال( پر از صدای نسترن پر از هوای بودنم
به کهکشان دل بزن تو زخم های شور را ) همانطور که عرض کردم قرابت معنایی بین این دو مصرع به وجود ندارد . یا انقدر ضعیف است که درک روایی را دچار خلل می کند .
یا مثال دیگر ( فرو بریزد در من این امارت غرور را
که سمت من نشانه می رود ستاره نور را ) باز قرابت معنایی بین این دو مصرع ضعیف است .

▪️به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده شروع و پایان بندی بهتری را می‌توانست برای خود رقم بزند.
در ارتباط با شروع اثر عرض کردم قرابت معنایی در دو مصرع رعایت نشده بنابراین مخاطب به دنبال درک روایی و درک معنا معنای اثر قرار می‌گیرد و ذهن مخاطب دچار آشفتگی می شود . ( شروع یک اثر ذهن مخاطب را برای ادامه ان آماده می کند )
در پایان بندی هم به همین صورت( به انتظار ماندم که دلبرانه.پر کشی
به هیئت پرنده‌ای که پاره کرده تو را ).
در پایان بندی هم به همین صورت شاعر به نظر می‌رسد که در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند و دچار ضعف است .
▪️به لحاظ موسیقی اثر ارائه شده به سبب ترتیب هجاها یعنی هجای کوتاه در مقابل هجای کوتاه و جای بلند در مقابل هجای بلند خوب عمل کرده اما به لحاظ قرار گیری کلمات در رکن عروضی اتفاق خوبی نیست و یعنی هر کلمه در دو رکن قرار گرفته و بنابراین می تواند روی ایجاد موسیقی اثر تاثیر بگذارد . این اثر از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته و تقریبا مناسب است اما از موسیقی درونی .
بهره چندانی نداره می توانست بهتر از این عمل کند .
#ادامه_دارد👇👇#واژه

ادامه نقد ☝️☝️☝️


▪️در حالت کلی خلاقیت در اثر دیده نمی شود .
▪️ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی برقرار نیست که نتیجه استقلال ابیات است. این مسئله روی انسجام روایی اثر تاثیر می گذارد و می تواند زیبایی را دچار خلل کند .
▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده تقریباً یک اثر عاشقانه است که شاعر در آن از میل و تمنای وجودی خود نسبت به شخصی صحبت می‌کند اما با توجه به ضعف اثر مخاطب با یک سوال بزرگ روبرو می‌شود هدف از بیان این ابیات چه بوده ؟ بنابراین شاعر در بیان رسالت خود موفق نبوده .
برای شاعر ارزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
مریم راد "واژه"
@ashenayeeshgh

اردشیر هادوی لولتی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۸/۲۱سه شنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲🕙)

♋️☯♋️☯♋️☯


پدربزرگم یک مشروطه خواه متدین بود،
و پدرم یک لائیک مبارز؛
خودم نیز یک آتئیست معترض هستم.
اما به پسرم خواهم گفت:
بال های ایکاروس را بر شانه هایش ببندد
به فرادست زمین بال بگشاید
تا ببیند که جهان جز تکرار مداوم پوچی چیزی نیست
تا گلوله هایش را برای هیچ انقلابی شلیک نکند
و پیش از آن که خورشید بال هایش را بسوزاند
خشابش را از نفرت خالی کند
به او خواهم گفت:
آخرین گلوله ای که برایش باقی مانده است را
در پیشانی کسی بنشاند
که قصد دارد او را به سوی بهشت ببرد
در حالی که دنیایش را جهنم ساخته است

#اردشیر_هادوی_لولتی

☯♋️☯♋️☯♋️

💎به نام خداوند مهر و مهربانی .

💠از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی‌های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می‌کند .

🅰قبل از اینکه به نقد پردازند لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم .
۱_شعر ثبت احساس در یک لحظه از زمان گذرا در جوار اندیشه است این احساس می تواند حاصل خیال یا حتی اوهام باشد که شاعر آن را به روی کاغذ آورده. اندیشه در زبان و به واسطه زبان شکل می‌گیرد و زبان بدون ارائه معنا چیزی برای مخاطب نخواهد داشت .
۲_شاعر با استفاده از زبان عاطفی و از دریچه نگاه خود به خلق اثری زیبا و لطیف می‌پردازد .
۳_بخش دیگری از ارزش و اعتبار اثر مربوط می‌شود به structure ساختار آن .
۴_ماهیت یک شعر را خلق تصاویر تازه و نو، ایجاد استعاره هایی که به افزایش معنایی زبان کمک می‌کنند به وجود می‌آورد . ( شعر خوب شعری ست که از لایه های مختلف زبانی بهره گرفته باشد ) در واقع شاعر زبان را به خدمت خود می‌آورد تابه بیان مقصود و هدف خود بپردازد پس رسالت شاعر از خلق اثر مورد نظر نیز حائز اهمیت است .
۵_ عناصر موجود در یک شعر به دلیل وجود وجود منشا آنها در بعد فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی و ایجاد معنا در درک زیبایی شناسی اثر نقش بسزایی را ایفا می کند بنابر این پشتوانه شاعر برای آفرینش ادبی است .
۶_عوامل دیگر کشف معنا و زیبایی برخاسته از سبکهای بیانی نیز از این حیث و با کشف جایگاه و نقش عناصر در شعر و تاثیر مفهوم آن ها در زیبایی ست .

▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب/ چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی/ کاربرد لغات در حالت کلی تا حدودی موفق عمل کرده .
زبان در حالت کلی یک دستی لازم را در خود دارد .

▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی ترتیب عناصر جمله به منظور ساخت زبان هنجار و همچنین ایجاد حلقه‌های زنجیره‌ای روایی که در کل اثر با حروف ربط به هم متصل شده اند ساختمان محکمی از حلقه‌های زنجیره‌ی روایی را شکل داده‌اند .در واقع اثر را به یک مونولوگ یا گفتگوی تک نفره تبدیل کرده‌اند که صاحب اثر به واسطه آن به بیان اهداف خود می پردازد .
در این قبیل آثار ،صاحب اثر با کمک گرفتن از زبان عاطفی .، استفاده از زبان هنجار یا ترتیب عناصر جمله ،حفظ معنا و مفهوم و انتقال منسجم به مخاطب ،که از اصلی‌ترین اهداف نثر و داستان است به بیان اهداف خود پرداخته .
ترکیب سازی ها هم بدون کمک گرفتن از لایه های زبانی و صرفا در جهت حفظ معنا و ایجاد فضاسازی در ذهن مخاطب اتفاق افتاده است .

اگر بخواهیم از این اثر؛ پلکانی شدن وتقطیع یا segmentation آن را بگیریم به یک داستان کوتاه خوب تبدیل می شود .
"پدر بزرگم یک مشروطه خواه متدین بود و پدرم یک لایه ای که مبارز. خودم نیز یک آتئیست معترض هستم. اما به پسرم خواهم گفت بالهای ایکاروس را بر شانه هایش ببندد به فرا دست زمین بال بگشاید تا ببیند که جهان جز تکرار مداوم پوچی چیزی نیست . تا گلوله هایش را برای هیچ انقلابی شلیک نکند و بیش از آنکه چند خورشید بالهایش را بسوزاند خشابش را از نفرت خالی کند به او خواهم گفت آخرین گلوله ای که برایش باقی مانده است را در پیشانی کسی بنشاند که قصد دارد او را به سوی بهشت برد در حالی که دنیایش را جهنم ساخته است ."

از طرف دیگر زبان اثر تداعی زبان و ترجمه است .

▪️به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر خوب سیاسی و اجتماعی است که صاحب اثر در آن از زبان عاطفی بهره گرفته و به واسطه زبان عاطفی ؛ رسالت خود را به جای آورده .

در حالت کلی مهم ترین ضعف اثر عدم استفاده مناسب از لایه های زبانی( جهت تایید ماهیت شعری اثر ) و ایجاد ضعف در ساختار اثر است .
در خالت کلی برای صاحب اثر ارزوی موفقیت و سلامتی دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

مهدی رفوگر

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۸/۱۴سه شنبه
#ساعت_شروع :(۲۲🕙)

♋️☯♋️☯♋️☯

#سپید_اول🔻

بار هوس حوا بر دوش
برزخ
دوزخ
ناگوار روزگار خویش را مهمان است
نواده آدم
دوشیزه امروز
تاوان می دهد گناه ناکرده را

چاره نمی شود گره های کور
سرانگشت شفا
چشم بینا طلب می کنند
کور شوم
اگر
اگر به دست تو ره هموار
آب به آسیاب آرامش سرازیر نگردد

#مهدی_رفوگر

ـــــــــــــــــــــــــــ

#سپید_دوم🔻

قطعه127
از جنوب آمد
فتح شمال در سر
قبله اش شرق
سلاح غرب در دست
چهار راه تاریخ استاده بود
چشم در چشم من
گروهی در پشت
اندک یار بر چپ و راست داشت
بر او خندیدم
خنده ای وقیح
بی شرمانه
غیر تبسم های هول و هراس دعوتش را پاسخی نبود
و گفتم
گفتم نه تو اسپارتاکوس زمانی
نه من قیصر دیوانه
ره باز کرده سر به سنگ اندیشه شکستم
که وای
وای برین آزادی و آزادگی


#مهدی_رفوگر


♋️☯♋️☯♋️☯♋️

به نام خداوند مهر .
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد قوانین دستور زبان و همچنین ترکیب سازی ها تقریباً موفق بوده و زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد نکته حائز اهمیت اینجاست که ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده چندان به زیبایی و مضمون سازی اثر کمک نکردند .( به طور مثال نواده ی ادم / دوشیزه ی امروز / گناه ناکرده / سرانگشت شفا و ....)

▪️لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به ایجاد فاصله در حلقه‌های زنجیره روایی و هم چنین استفاده از گزاره‌هایی که با ایجاد فاصله در طول یک روایت در کنار یکدیگر چیده شدند گویای ویژگی های ساختاری یک شعر سپید است .

▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و کنایه تا حدودی موفق عمل کرده و تصاویر در اثر ارائه شده تا حدودی عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند .

▪️به لحاظ composition اثر ارائه شده تا حدودی می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه ی روایت آماده کند و در پایان بندی هم به همین صورت. اگر چه شکل پایان بندی اثر آن قدر انتزاعی است که مخاطب بعد از اتمام اثر به دنبال درک و دریافت معنای اثر خواهد بود .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده از موسیقی درونی به خوبی بهره گرفته و این موسیقی تا حدودی در گرو چیدمان لغات است و
با توجه به قرارگیری آوایی و که در گروی چینش لغات، اتفاق افتاده موسیقی درونی به خوبی در کل اثر جریان دارد و این مسئله می‌تواند یکی دیگر از ویژگی های مهم ساختاری در شعر سپید باشد .

▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده در روایت آدم و حوا اشاره درباره خلقت بشر دارد و .
معتقدم با توجه به اساطیری بودن این روایت،صاحب اثر می توانست با استفاده از کلمات اساطیری به ساخت باف کل اثر کمک بیشتری کند . بافت اثر می تواند نشان دهنده جهت فکری یک اثر باشد .
معتقدم اثر ارائه شده در حالت کلی یک اثر سپیده خوب است .
در پایان از شاعر محترم برای شعر خوب تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

جناب اکبر آزاد

#نقد_شعر
سالیانیست شوهرت مرده
مدتی می شود که تنهایی
مات و مبهوت انفعالاتی
با خودت تا کنار می آیی

دخترت گرم عشق بازی هاست
پسرت روی مبل لم داده
به خدا طعنه می زنی با بغض
که به تو این همه ستم داده

می روی روبروی آیینه
باخودت گرم صحبتی انگار
بغض داری ولی نمی باری
خسته ای از هجوم این تکرار

میکشی محکم و حریصانه
روی لب هات سرخی ماتیک
گیر تصمیم مردمی انگار
مثل جمهوری دمکراتیک

می کشی روی خط چشمانت
این خطوط سیاه ممتد را
می کشی با خودت تمامی عمر
یک دل ساده ی مردد را

می کشی بر هلال ابرویت
اندکی هم غلیظ تر باشد
که پسند عوام ها باشی
و‌کسی مستفیض تر باشد

مثل سرباز لشکر از مافوق
حکم صدقتل عام می گیری
می زنی توی صورتت با مشت
از خودت انتقام می گیری

پای رفتن نداری از خانه
عده ای منتظر کنار درند
عده ای گرگ زاده می خواهند
که تمام تن تو را بدرند

عده ای گرگ زاده پشت درند
درخشاب تفنگشان تیریست
پشت هم هی خیال می بافند
درد تو از سر شکم سیریست

توی طوفان غم گرفتاری
مثل شمعی که نیمه جان‌مانده
فکر نانی ولی نمی دانند
سفره ای در هوای نان مانده
#اکبر_ آزاد
#نقد_شعر
به نام خداوند مهر و مهربانی
▪️ از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

▪️اثر ارائه شده به لحاظ بررسی و نقد لغوی در انتخاب /چیدمان و جایگزینی لغات / استفاده از قواعد قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان در حالت کلی تقریباً موفق بوده .
از آنجایی که زبان اثر ارائه شده زبان معیار است . تقریباً یک دستی زبان لاز را در خود دارد . پس به یکی از ویژگی‌های مهم زبان دست پیدا کرده اثر ارائه شده در ساخت ترکیبات عمدتا از توصیف بهره گرفته و این چهارپاره را به یک اثر توصیفی تبدیل کرده .یعنی ترکیبات وصفی است و در خدمت توصیف روایت، اما مطابق با انتظاری که از اثار توصیفی داریم در این اثر خلاقیتی در توصیفات دیده نمی شود . این مسئله می تواند تا حدودی روی زیبایی اثر تاثیرگذار باشد .
استفاده از قوانین و قواعد زبان مطابق با انتظار این است که از یک شعر داریم .
ارتباط بند ها برقرار است که نشان دهنده ی انسجام روایی است در کل اثر و برقرار است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره است در ۱۰ بند بر وزن ( فعلاتن )فاعلاتن مفاعلن فعلن بحر خفیف مخبون محذوف .
که شاعر در رکن اول وزن اثر از اختیارات شاعری بهره گرفته .
اثر ارائه شده یک چهارپاره با قافیه در مصراع های زوج است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت ، این اثر از سه خصیصه مهم روایت مقدمه و تنه را در خود دارا می باشد اما در نتیجه گیری نتوانست چندان موفق عمل کند و روایت اثر به یک روایت باز تبدیل شده و مخاطب در انتظار ادامه روایت می ماند .
این شیوه ساخت روایت ایجاد تاویل نمی کند از این جهت باز بودن روایت می تواند یک نقص در ساخت روایت اثر باشد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعات یا به بهتر عرض کنم در استفاده از لایه های زبانی می توانست موفق تر عمل کند در واقع روایت اثر یک روایت رئال است و برای زیبا تر شدن توصیفات مط توانست از لایه های زبانی بهره بهتری بگیرد . توصیفات در این اثر مطابق با روایتی است که در ذهن شاعر نقش گرفته و شاعر می توانست قدری با بازی های زبان ،توصیف روایت را درگیر پیچیدگی‌های زبانی کنم و در جهت زیبایی روایت قدم بردارد .

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده است .

به لحاظ composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند اما در پایان بندی نتوانسته چندان موفق عمل کند( به همان دلایلی که در بالا عرض کردم )
▪️ به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده تقریباً دارای مدسیقی روان و سیال است و شاعر در این اثر از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته
اشاره به یک نکته را ضروری می دانم استفاده از بندها در یک چهارپاره با توجه به روایتی که در اثر جای داده شده می توانست مختصر تر باشد .
این مسئله نشان دهنده عدم دقت شاعر در به کارگیری لغات و ساخت یک روایت است .

▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر اجتماعی است و مقوله زنان در یک جامعه بسته پرداخت . اگرچه تا حدودی نشان دهنده جهت گیری فکری و اندیشه گانی شاعر است اما با توجه به به نقص در روایت موجود ،شاعر م توانست موفق تر هم عمل کند .
در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد"واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh

جناب حامد بیاتیان

#نقد_شعر
کابوس

صدای سوت قطار و تبِ ادرنالین
شروع یک هیجانِ عجیب پوشالین

تتق تتق تتتق شهرِ خالی از باران
فضای خانه پر از بوی گند نفتالین

سقوط بیدِ تهجر، صدای شادیِ تخت
طلوع بخت لنین با غروب استالین

ترانه های گل و پونه های سرگردان
عصای معجزه با رقص جالب چاپلین

نماد مُهر به پیشانیِ پر از نیرنگ
رقابت متناقض، ضُماد و والوالین

حصار درد بر اندام سروِ آزادی
چراغ راه به دست جماعت ضالین

تمام خواب شبم را ....چه خوب،بیدارم
دوباره سوت قطار و تب آدرنالین

#حامد_بیاتیان
#بداهه
بنام خداوند مهر و مهربانی

▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر نقد و بررسی می کنم .

▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ، و سپس بکار گیری زبان در حالت کلی مناسب است . در این اثر کلماتی به عنوان قافیه در نظر گرفته شده‌اند که به مضمون سازی اثر کمک کردن البته خالی از ضعف نیستند و در بافت کلمات تاثیرگذار هستند .
استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری است که از یک شعر داریم .
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیباتی توصیفی هستند که به مضمون سازی اثر کمک کردن به طورمثال طلوع بخت لنین غروب استالین/ رقص جالب چاپلین .
این ترکیبات می توانند در فضا سازی و ملموس شدن روایت اثر به مخاطب کمک کند .علاوه بر آن می‌تواند عامل ایجاد زیبایی در یک اثر باشد .
بافت کلمات به سبب استفاده از کلماتی مثل آدرنالین ضالین استالین پوشالین و غیره که به عنوان قافیه استفاده شده است قطعا دچار ناهماهنگی است .
اما به زیبایی اثر آسیب نمی‌رساند زیرا این کلمات در اثر ارائه شده بی هدف رها نشده اند و مضمون سازی اثر کمک کردند . در واقع این کلمات در اثر می‌توانند خود عامل زیبایی این اثر باشند .

▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده در قالب قطعه سروده شده است . قوافی در آن خوب اتفاق افتاده و بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن در بحر مجتث مثمن محذوف سروده شده .
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت این اثر دارای روایت کامل است یعنی سه خصیصه مهم این روایت را در خود داراست . روایت در این اثر از یک نقطه آغاز و به همان نقطه ختم می شود . در واقع اتمام روایت در این اثر می تواند شروع مجدد در ان باشد
در حالت کلی ساختار روایت در اثر ارائه شده کاملاً رعایت شده و ضعفی به لحاظ ساختاری در روایت اثر دیده نمی شود .
▪️به لحاظ زیبایی شناسی استفاده از صناعاتی مثل تشبیه کنایه استعاره تضاد و غیره به خوبی در اثر اتفاق افتاده و علاوه بر زیبایی و مضمون سازی اثر کمک کرده است مثل ابیات ۳ / ۶ .
(سقوط بید تحجر صدای شادی تخت
طلوع وقتل این با غروب استالین .
یا
حصار درد بر اندام سرو آزادی
چراغ راه به دست جماعت ضالین .)

▪️تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک شایانی کردند و ادبیات ۵ .
کلمات در این اثر در خدمت روایت هستند بنابر این ارتباط عمودی و افقی کلمات روی محور جانشینی و همنشینی کاملاً برقرار است .
و به انسجام روایت کمک شایانی کرده است .
از طرف دیگر با توجه به ویژگی هایی که در ساختار روایت اثر موجود است و همچنین انسجام روایی آن در که روایت اثر به خوبی اتفاق افتاده است و به زیبایی از سر کمک می کند .

به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شروع و پایان بندی خوبی دارد .
بافت کلمات به خوبی نشان دهنده دقت شاعر در انتخاب و چیدمان آنها جهت ساخت مضمون و محتوای اثر است . از طرف دیگر می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند و با هر بیت آن تحسین را در ذهن مخاطب به یاد آورد .
تکرار می کنم که بسته بودن روایت در اثر ارائه شده عامل انسجام روایی شده است

▪️به لحاظ بررسی موسیقیایی با توجه به مضمون اعتراضی و همچنین چیدمان کلمات موسیقی اثر به لحاظ قرارگیری آوای تقریباً خوب است .
از طرف دیگر با توجه به قواعد قوانین عروض از موسیقی درونی بیرونی و کناری بهره کافی گرفته .
▪️ساخت مضامین در این اثر و قرارگیری کلمات گویای خلاقیت شاعر در بافت و ساخت روایت اثر است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی .
با توجه به مضامین اعتراضی و از طرف دیگر شرح یک روایت در قالب کابوس . که یک پدیده روانشناسی است شعر ارائه شده به گونه ای است که شاعر توانسته به خوبی رسالت خود را به جای آورد و علاوه بر زیبایی تاحدودی ایدئولوژی شاعر و خط مشی فکری او را منتقل سازد .
در حالت کلی از شاعر محترم برای این شعر خوب تشکر می کنم خواندن این شعر خستگی ها را از خاطر می برد .
با تشکر
مریم راد" واژه"
#واژه
#نقد_شعر
@ashenayeeshgh

عباس خورشیدی

#نقد_شعر

می روم اما نگاهم خیره بر پشت سر است
با خودم می گویم این شاید نگاه آخر است

چشم خیسم خیره در چشمان سرخش آه آه
حال غمناک کدام از ما دو عاشق بدتر است؟

من برای یک شب دیگر سراپا شعله ام
او؛چه می گویم،تمام هستی اش خاکستر است

من دلم پر می کشد حتی برای بوسه ای
بر گل رویی که از داغ جدایی احمر است

عشق می گوید بمان و عشق می گوید بیا
عاشقی کردن خدا داند جهاد اکبر است

پیش رویم جبهه و دژخیم و جوی خون دوست
پشت سر دریایی از لطف و صداقت سنگر است

می روم تا سرزمینم را بگیرم از عدو
عاشقی حق تمام مردم این کشور است

می روم تا میهنم باشد محیط مهر و عشق
می روم اما نگاهم خیره بر پشت سر است

#عباس خورشیدی
به نام خداوند مهر .
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود می‌باشد . بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر نقد و بررسی می کنم .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی . اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزین لغات تقریباً مناسب است .
از دوگانگی زبان به شکل فاحش به دور است.
استفاده از قواعد و قوانین زبان مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم می باشد .
ترکیب سازی ها بیشتر ترکیبات اضافی هستند و تا حدودی به توصیف اثر کمک کردند .(چشم خیسم / نگاه اخر و .....)
اما در زیبایی و مضمون سازی اثرچندان نقش مهمی ایفا نکردند .
▪️به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده در قالب غزل سروده شده
بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن .
در بحر رمل مثمن محذوف .
قافیه ها اگرچه ضعف خاصی ندارند .
اما می‌توانستند بهتر در اثر جایگزین شوند .
ردیف اثر و یک ردیف فعلی است و به جنبه موسیقی اثر کمک کرده .

▪️به لحاظ ساختار روایت .
اثر ارائه شده مقدمه تنه و نتیجه گیری را در خوب در خود به خوبی ساخته و پرداخته کرده . بررسی ساختار روایی در این اثر ، یک ساختار کاملاً سالم و درست است.
می توان گفت اثر ارائه شده به لحاظ بررسی فنی بدون ضعف است و موفق عمل کرده . یعنی درک و شناخت شاعر به لحاظ ساختاری کاملا درست است .
.
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات، کنایه و ... در حالت کلی استفاده از صناعات ادبی تا حدودی خوب اتفاق افتاده است . مثل بیت ۳

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند مثل بیت ۳ و ۴ و ۶ .
و به ملموس بودن روایت اثر کمک شایانی کردند .

در این اثر ارتباط افقی و عمودی کلمات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و سبب انسجام روایی در اثر شده است .

به لحاظ composition .
اثر ارائه شده شروع بسیار خوبی دارند . می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
در واقع مطلع این اثر ،مطابق با ویژگی‌های ساختاری در روایت و بررسی قوالب کاملا مورد تایید است .
در مقطع و پایان بندی نیز بسیار خوب عملکرد و روایت اثر یک روایت بسته است . بنابراین انسجام روایی در ان کاملا برقرار است . پس اثر ارائه شده به لحاظ composition کاملا موفق عمل کرده .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی با توجه به اینکه اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده بسیار خوش آهنگ است و به لحاظ ویژگی های آوایی نیز کاملاً موفق عمل کرده و از طرف دیگر .
اثر ارائه شده از موسیقی درونی و بیرونی و کناری بهره ی خوبی گرفته بنابر این جنبه موسیقی‌های اثر کاملاً برقرار است و شاعر در این مورد بسیار موفق عمل کرده .

▪️اثر ارائه شده به لحاظ بررسی خلاقیت و آنچه که در روایت و در واژه‌سازی اثر دیده می‌شود .می توان گفت خلاقیتی در اثر موجود نیست اما در حالت کلی اثر خوب است .

▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده دارای محتوای عاشقانه و اجتماعی است که شاعر سعی در به تصویر کشیدن لحظه ای از فراق و جدایی دارد .
و می توان گفت که در به تصویر کشیدن آن کاملا موفق عمل کرده ایم .
از طرف دیگر شاعر در ابیات پایانی رسالت خود را به جای آورده و نتیجه گیری اثر مطابق با آنچه که در روایت وجود دارد کاملا مناسب است .
در حالت کلی با یک اثر خوب روبرو بودیم اما ویژگی هایی که آن را متمایز از آثار دیگر نشان دهد در ان موجود نیست .
به نظر می رسد شاعر نیاز دارد که در ساختن و پرداختن روایت خود یا در دیدگاه و آنچه که در ذهنیت یک شاعر وجود دارد دقت و کنکاش بیشتری به خرج دهد تا بتواند موفق تر عمل کند .
در پایان از شاعران محترم تشکر می کنم و برای او آرزوی موفقیت دارم .
با تشکر
مریم راد "واژه "
#واژه
@ashenayeeshgh

نفیسه .نعمتی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۷/۳۰سه شنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲🕙)

♋️☯♋️☯♋️☯

رقص انگشتت به روی تار مو در تورها
می نوازد در دل هر رهگذر سنتورها

باغ می آییّ و سیب از شرم قرمز میشود
مست میگردند از طعم لبت انگورها

جمع میگردند وقت گردش عصرانه ات
مانده ها از بطن مادر، رفته ها از گورها

ما فقط رنگ تو بودیم و‌سرافرازانه باز
مثل پرتو میگذشتیم از دل منشورها

امنیت آورده آهنگ صدایت توی شهر
منصرف گشتند از پیگیریت مأمورها

آنقَدَر خوبی که وقتی پابرهنه می روی
فرش میگردند زیر پای تو مغرور ها

میشود محوت نباشم وقتی از هر گوشه ای
عاشق زیباییت گشتند بی منظورها؟!

#نفیسه_نعمتی

♋️☯♋️☯♋️☯

بنام. خداوند مهر .
▪️از انجایی که اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات / چیدمان و جایگزینی انها تا حدودی خوب عمل کرده . استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم می باشد.
ترکیب سازی ها کمک چندانی به مضمون سازی و زیبایی اثر نکرده اما بیشتر توصیفی هستند و در خدمت روایت اثر .
زبان اثر در حالت کلی یکدست است .
البته ناگفته نماند که برخی مصارع دارای ضعف به سبب عدم ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی هستند . مثل مصرع دوم بیت ۳
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده در بحر رمل مثمن محذوف سروده شده .
در برخی ابیات قافیه محور است.

▪️به لحاظ بررسی ساختار روایی نیز شاعر نتوانسته سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه/ نتیجه گیری) را خوب ساخته و پرداخته کند . بزرگترین ضعف اثر در این بخش ازن است که ابیات تا حدودی مستقل عمل می کنند و این مسئله به ساختار روایت آسیب می رساند .
▪️به لحاظ بررسی زیبایی شناسی استفاده از صناعات ادبی مثل تشبیه و کنایه و ... به خوبی اتفاق افتاده مثل بیت ۲
تصاویر در اثر عینی و انتزاعی هستند و تا حدودی به درک. روایی اثر کمک کرده اند . مثل بیت ۲ و ۳
▪️به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد و در پایان بندی هم موفق نشده زنگ پایان اثر را به صدا در اورد . یعنی اثر یک روایت بسته ندارد .
▪️ به لحاظ بررسی موسیقایی اثر ارائه شده در حالت کلی دارای موسیقی سیال و روان است .
و از موسیقی بیرونی و درونی بهره خوبی دارد .
▪️به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده دارای روایت انتزاعی و عاشقانه است.
در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

فرحناز هرندی .صبور

#نقد_شعر
هر زمان کنج دلت ولوله شد حاشا کن
یا زدند بند به دستان دلت بلوا کن
در پس پرده ی عشق است عروس سحری
از دو چشمان پریزاد حسد پروا کن
باز کن سمت لبم هرم دو لب را عشقم
با لب و بوسه ی جانکاه دمی نجوا کن
از محاق امدی ای دلبر جانانه ی من
شده مجنون دل من فکر تب لیلا کن
در ره عشق خطر کرده کمین تا بکشد
کشته شد اهل خطر غمکده را بر پا کن
#فرحناز_هرندی_صبور
#نقد_شعر
بنام خداوند نیک اندیش
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات /چیدمان و جایگزینی انها،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان تا حدودی خوب اتفاق افتاده البته این صحبت به معنای ان نیست که این اثر در این بخش خالی از ضعف نیست بلکه
ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی به گونه ایست که سبب شده ابیات مستقل عمل کنند و استقلال ابیات می تواند یکی از عوامل پراکندگی روایی در اثر بشود .درواقع استقلال ابیات در ساختار روایت نیز بی تاثیر نیست.
استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با زبان هنجار است ( خصوصا با انتخاب ردیف فعلی )
ترکیب سازی ها عمدتا وصفی هستند( کنج دلت / دستان دلت / پرده ی عشق / عروس سحری / و...) اما مضمون سازی انطور که باید اتفاق نیوفتاده و تا حدودی به زیبایی اثر کمک کرده است .
زبان تقریبا یکدست است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده در قالب قطعه سروده شده در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه ها مناسب است و از ردیف فعلی نیز کمک گرفته. البته ناگفته نماند که اثر ارائه شده قدری قافیه محور است .
▪️در بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه را در خود ندارد . از انجایی که ابیات مستقل هستند هر کدام می توانند در جای مقدمه باشند. یا تا حدودی به تنه روایت برسند اما نتیجه گیری که از ویژگی های مهم و حائز اهمیت روایت است در اثر دیده نمی شود . درواقع اثر یک روایت بسته ندارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و کنایه ها و استعاره خوب عمل کرده مثل بیت ۲ یا بیت ۳
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و تا حدودی به ملموس شدن روایت کمک شایانی کرده اند مثل بیت ۳ یا مطلع اثر
▪️ به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع به سبب آماده کردن ساختار ذهنی مخاطب تقریبا خوب عمل کرده
اما در مقطع نتوانسته به یک روایت بسته دست پیدا کند و در نگاه مخاطب این روایت ادامه دارد . نه تنها ایجاد تاویل نکرده بکله به ساختار روایت نیز اسیب رسانده .
▪️ به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده به لحاظ اوایی و یا چیدمان هجاها با توجه به علم عروض دچار ضعف است . دچارسکته های نامساعد و همچنین خروج از وزن است همین مسئله روی جنبه ی موسیقیایی اثر تاثیر می گذارد . در حالت کلی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره دارد اما به اعتقاد من از موسیقی درونی و معنوی می توانست بهره ی بهتری ببرد .
_ خلاقیت خاصی در اثر به لحاظ زیبایی شناسی / روایت و مضمون سازی دیده نمیشود ..
▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده با حکم شروع شده و این حکم در روند روایت وجود دارد اما بدون توجیه . یعنی شاعر در استفاده از دال و مدلول ها انطور که باید موفق عمل نکرده .
از طرف دیگر روایت بیش از حد انتزاعی اثر که ناشی از کلی گویی ان شده سبب شده قدری درک و دریافت شعر به مخاطره بیوفتد .
در حالت کلی با شعری روبه رو بودیم که پتانسیل بهتر شدن را در خود دارد . خصوصا در نتیجه گیری روایت .
در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.
با تشکر
مریم راد"واژه"
@ashenayeeshgh