نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب جواد بزرگی

#نقد_شعر
شعرهایم مهرو مهرت دین من
زد جوانه عشق بر آیین من


تو سبوی عشق را پیمانه ای
خانه ی دل را تو صاحبخانه ای


وصف فرهاد گر کنی شیرین من
عشق او شد سنت دیرین من


شرح حالم عشق را زیبا نمود
چشم زیبایت دل من را ربود


طعم عشق تو به کامم چون عسل
آرزو دارم تورا گیرم بغل


#جواد_بزرگی

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی 🍃.

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده; گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود , بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان ; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ; ترکیب سازی و (کاربرد زبان ) در حالت کلی می‌توانست موفق‌تر عمل کند .

🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات اضافی هستند و تا حدودی به زیبایی اثر کمک کردند . به وصف روایت پرداختند و روایت اثر را به یک روایت توصیفی تبدیل کردند .

🔺زبان اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد و این نکته مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک مثنوی ست و در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن رمل مسدس محذوف.( وزن مثنوی) قافیه ها دچار تکرار شدند. .

🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت از آنجایی که روایت اثر سه خصیصه مهم (مقدمه تنه و نتیجه گیری) را در خود دارد و می‌تواند یک روایت بسته ای را در اختیار مخاطب قرار دهد اما چون شاعر در نتیجه گیری روایت خود نتوانست موفق عمل کند در واقع زنگ پایان اثر انطور که باید به صدا در نیامده و سبب شده روایت در ذهن مخاطب همچنان ادامه داشته باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات تقریباً خوب عمل کرده.
🔺 تصاویر اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند اما در پایان‌بندی با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی است نتوانست زنگ پایان اثر را به صدا درآورد و در واقع روایت اثر در ذهن مخاطب همچنان ادامه دارد و به یک روایت بسته تبدیل نشده . این مسئله می‌تواند یک ضعف باشد . چرا وه در ذهن مخاطب نمی تواند ایجاد تاویل کند .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره نسبتاً خوبی را گرفته . اثر در حالت کلی موسیقی سیال و روان است .

🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی است عدم خلاقیت در خلق و ایجاد توصیفات و یا حتی در بیان روایت می تواند یک ضعف به حساب بیاید .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی از آنجا که اثر ارائه شده متشکل از دال و مدلول هایی است که عناصر یک روایت را تشکیل می‌دهند و به شاعر و با استفاده از این عناصر به ساخت روایت پرداخته شده; همپوشانی لازم در روایت ایجاد نشده بنابراین ابیات قدری مستقل عمل می‌کنند و درک روایی و یا انسجام روایی را تا حدودی دچار خلل کردند.
از طرف دیگر شاعر در بیان رسالت خود نتوانست موفق عمل کند و عدم پایان بندی درست و عدم تبدیل روایت به یک روایت بسته خود یکی دیگر از ضعف های اثر است .
در پایان برای شاعر محترم و آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر .
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی