نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

علی محمدی۱

‍ ‍
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران

🟩🟦🟪🟥🟧🟨


امروز

من به جهان اضافه شدم
مادرم می گوید وسط بهار بود
پدرم برفها را

پاک می کند
از زمستان صورتش

چهار دست و پا تمام دنیا را گشتم
پشت فقر فقط تلخی دیدم و تنهایی

مدرسه را تمام که کردم
کارگر شدم

تمام این سالها
به این مساله فکر میکنم که خدا
صاحب خانه است

من مستاجرم اما

دوستان !
اگر کیک تولدم را نوش جان کردید

با اجازه

من باید به سر کار بر گردم ...


#علی_محمدی
🟩🟦🟪🟥🟧🟨


🍃🍃به نام خداوند عشق . 🍃🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
قبل از اینکه بخواهیم به نقد بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم .
اگر قرار است شعری سروده شود پس باید تمام ویژگی ها و المان های یک شعر را در خود داشته باشد یک شعر خوب تمام تجربیات یک شاعر را با خود حمل می‌کند .
و اگر بخواهیم به یک تعریف ساده از شعر و بسنده کنیم . می توان گفت
شعر ثبت احساس در یک لحظه از زمان گذر و در جوار اندیشه و تخیل است، که با کلمات همراه شده و چهارچوب( ساختار) معینی را با خود حمل می‌کند .
مسئله دیگری که همیشه با آن تاکید داشتم و همچنان هم تاکید دارم ،این است که ساختار یک اثر ،یکی از وجوه مهم ساخت یا آفرینش یک شعر می باشد که بخشی از ارزش و اعتبار آن را مشخص می کند بنابراین اگر قرار است شعری سروده شود پس باید تمام و چهارچوب و ویژگی های لازم یک شعر را با خود حمل کند .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده .
انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات/ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و کاربرد زبان( در حالت کلی) می تواند موفق تر عمل کند .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به ترتیب عناصر جمله ، که شرایط ساخت برای زبان هنجار فراهم کرده، همچنین به تبع استفاده از زبان هنجار ؛ ایجاد حلقه های روایی که بدون فاصله در کنار یکدیگر چیده شده ؛ با توجه به روایت محکم و منسجم اثر؛ گویای یک داستان کوتاه است که به اشتباه دچار تقطیع یا پلکانی نویسی شده . بنابراین اثر ارائه شده با ساختار شعر سپید نرسیده .


به لحاظ بررسی و نقد و زیبایی شناسی ، شاعر در اثر ارائه شده ؛ از لایه های زبانی بهره خوبی نگرفته، در واقع همه چیز در سطح قرار گرفته و این خود گویای ساختار داستانی و یکی از ویژگی‌های مهم آن است.

تصاویر در اثر ارائه شده عینی ست و به ملموس بودن روایت کمک کرده است .


به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده در واقع به یک واقعه در تاریخی ( در زندگی شخصی شاعر ) اشاره دارد که تا حدودی سعی شده به واسطه کنایه ( البته تا حدودی ) شاعر پیام دیگری را به مخاطب یاد آوری کند که البته به زیبایی و مضمون روایت افزوده ، اما در ساختار آن هیچ تغییری ایجاد نکرده .


در پایان برای صاحب اثر آرزوی موفقیت و پیروزی دارد .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh

لیلا عبدی

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۱/۲۰یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱🕘)

🟥🟧🟨🟩🟦🟪⬛️⬜️🟫

کدام واژه به پاییز رنگ غم زده است
کدام فاجعه بخت مرا رقم زده است

چرا هوای درونم هنوز بارانی ست
و آسمان نگاهم دوباره نم زده است

کدام قصه به گوش من از سحر خوانده
کدام کوچه مرا تا خودم قدم زده است

نگاه آینه زنگار بسته و در آن
زنی نشسته که باز از سکوت دم زده است

دوباره جمعه و پاییز و عصر دلتنگی
ببین چگونه غزل چنگ بر قلم زده است

#لیلا_عبدی
🟥🟧🟨🟩🟦🟪

#نقد_شعر
🍃🍃به نام خداوند شعر و غزل . 🍃🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان جایگزینی لغات ؛استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان؛ ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان (در حالت کلی ) اگر چه تا حدودی موفق عمل کرده ام اما می توانست بهتر از این باشد .

🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی کلمات در اثر ارائه شده، روایت اثر را به سمتی هدایت می‌کند که مخاطب دچار کلی نگری می شود در واقع خود شاعر هم با کلی نگری سعی در بیان اهداف خود داشته و از این جهت در برخی از ابیات
؛ ابهام آمیز بودن بیش از اندازه ، روایت اثر را دچار خلل کرده .

🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده عمدتاً ترکیبات وصفی هستند در واقع روایت این اثر بر مبنای توصیف بنا شده .اما توصیفات نه چیزی به زیبایی اثر افزوده و نه چیزی از آن کاسه اند . در حالیکه ما در اشعار توصیفی انتظار داریم که در خلق توصیفات حتما خلاقیت دیده شود و متاسفانه در این اثر خلاقیتی دیده نمی شود .

🔺زبان در اثر ارائه شده یکی از لازم را در خود دارد . و این مسئله نکته مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن و قافیه و ردیف در آن به خوبی ساخته و پرداخته شده . البته به لحاظ ساختار عروضی خالی از ضعف نیست.

به لحاظ بررسی و ساختار روایت اثر
ارائه شده با توجه به اینکه دچار کلی نگری شده و همچنین انتزاعی بودن اثر یک مقداری به درک و انسجام روایی آن ، می تواند آسیب برساند اما این روایت سه خصیصه مهم را در خود دارد و خالی از ضعف نیست .

به طور مثال در پایان‌بندی شاعر زنگ پایان است را به صدا در نیاورده و این یعنی روایت اثر یک روایت باز است بنابراین این مسئله در روایت می تواند با توجه به کلی نگری روایات یکی دیگر از عوامل آسیب رسان به اثر باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی شاعر تا حدودی از صناعات به کار گرفته استفاده کرده و موفق هم بوده و به زیبایی اثر هم کمک کرده و از طرف دیگر به کارگیری زبان عاطفی که از ویژگی های مهم این شعر محسوب می شود و عامل اساسی ایجاد زیبایی در اثر شده است .

تصاویر در اثر شده عینی و انتزاعی است اما با توجه به کلی نگری روایت اثر؛ می‌بینیم که در حالت کلی تصاویر به سمت انتزاعی بودن پیش می‌رود اما این انتزاعی بودن به لحاظ بررسی و درک تصاویر می‌تواند یکی از عوامل مهم خلق زیبایی و یا حتی آسیب باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده؛ در مطلع خود شروع نسبتاً خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند. اما در پایان بندی همانطور که در بالا عرض کردم با توجه به انتزاعی بودن روایت ؛ انتظار داریم که اثر ارائه شده دارای یک روایت بسته باشد که مخاطب بتواند هدف ؛ نتیجه و رسالت این شاعر را درک کند و متاسفانه این اتفاق در بیت پایانی یا مقطع سر نیافتاده و می‌تواند یکی از عوامل ضعف باشد. عدم پایان بندی درست در اثر ارائه شده ایجاد ضعف کرده به شکلی که ذهن مخاطب به دنبال ادامه روایت هدایت شود . یعنی این شیوه نتوانسته در اثر عامل ایجاد تاویل باشد ‌ بنابراین یکی از عوامل مهم آسیب رسان در اثر ارائه شده می باشد .

🔸موسیقی هایی از سر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری و موسیقی درونی و معنوی بهره خوبی گرفته و توالی آوا ها در کنار یکدیگر تا حدود یک موسیقی سیال را به گوش مخاطب می رسد اما خالی از لطف نیست .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده اگرچه از زبان عاطفی به خوبی برخوردار است و حسی لطیف توام با غم ؛ را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و با توجه به این که شاعر نتوانسته در بیت پایانی خود؛ رسالت را به جای آورد؛ بنابراین قدری دچار ضعف شده در واقع هدف شاعر به روشنی در اختیار مخاطبان قرار نگرفته و این مسئله می‌تواند ناشی از تعجیل شاعر در سرودن اثر باشد و یا بهتر عرض کنم شاعر در جمع بندی اثر ، دچار تعجیل شده .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارد .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@Naghde_shearbaran

مرتضی زین الدینی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۱/۱۳یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۱🕘)

🌠🎇🎆🌠🎇🎆


من گرفتار خدایم تا رسیدن های عشق
شعله چشمان یارم تا دمیدن های عشق

شاهد ایمان راهم تا بیفروزم وجود
من گرفتار خدایم تا شنیدن های عشق

همچون جبریل آیه های مریمانه دیدنم
آیه های پر شکوه نو رسیدن های عشق

باورم پیوسته دارد شهر دل آشوب را
موج خون سر می کشد از خود چکیدن های عشق

شمع را تا شارح دیدار دل می پرورم
شعله های خویش آید آرمیدن های عشق

فتح جان و روح ناب و عمق پیدایی شدن
من گرفتار که آیم از کشیدن های عشق

شاهکار دلربایم آرزویم آمدن
آمدن دارد نگاه دل چشیدن های عشق

قاصدک از اول و آخر به جانم بندگی است
بندگی های گران و شعله دیدن های عشق


#مرتضی_زین_الدینی

🌠🌠🌠🌠🌠🌠

#نقد_شعر
🍃به نام خداوند شعر و غزل . 🍃

📌از آنجایی که معتقدم، اثر ارائه شده ،گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر، نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان و جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و در حالت کلی ؛ استفاده و کاربرد زبان
می توانست, موفق تر عمل کند .
🔺تکرار های بی مورد با استفاده از کلماتی که صرفاً جنبه پر کردن وزن را دارند بزرگترین ضعف این اثر محسوب می‌شود .
🔺شاعر سعی داشته این تکرار را در قالب ردیف در اثر قرار دهد ،اما چون به صورت یک عبارت آشنا در کل اثر تکرار شده و بخشی از وزن یک مصرع را تشکیل داده ،در این اثر می تواند مهم ترین عامل ضعف باشد .
🔺از طرف دیگر همین تکرار به تکامل موسیقی های یک اثر کمک کرده بنابراین می‌توان همین حرکت را از جنبه مثبت در نظر گرفت و هم از جنبه منفی .
اما به شخصه معتقدم که این تکرارها می‌تواند تا حدودی به زیبایی اثر آسیب برسانند . چرا که نشان دهنده عدم توانایی شاعر در دایره لغات می باشد .

🔺در برخی از ابیات ارتباط بین دو مصرع قدری دچار ضعف می شود . در واقع به سبب انتخاب و چیدمان نادرست کلمات ارتباط افقی و عمودی روی محور جانشینی و همنشینی دچار ضعف شده . این مسئله روی روایت اثر تاثیر گذار است و درک روایی را دچار خلل می کند .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات توصیفی هستند (مثل گرفتار خدایم .
یافته جان و روح ناب، یا شاهکار دلربایم . )
در واقع این قبیل ترکیب سازی ها به توصیف و تفسیر روایت اثر کمک می کند و تا حدودی به زیبایی از سر هم می افزاید در این اثر این ترکیب سازی ها در گرو روایت اثر قرار گرفتند و در واقع به روند پیشرفت و پیشبرد اهداف شاعر کمک کردند . اما مشکل اصلی اثر (که ناشی از عدم انتخاب درست کلمات است ) آنقدر نشو و نما می کند که زیبایی اثر را تحت تاثیر قرار داده.

🔺زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد و این مسئله یکی از ویژگی های مهم این اثر می باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی، اثر ارائه شده، یک غزل است بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف است . قافیه و ردیف ها تا حدودی مناسب عمل کردند ( البته خالی از ضعف نیست اما ضعف ها قابل چشم پوشی ست )

🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده ، شاعر با در نظر گرفتن مقدمه، تنه و نتیجه گیری روایت یک اثری را خلق کرده بنابراین می توان معتقد بود که شاعر از بیان این اثر هدفی را دنبال می کند . اما از آنجایی که انتخاب و چیدمان و جایگزینی لغات به خوبی اتفاق نیفتاده و محور های جانشینی و همنشینی دچار خلل شده اند ،پس شاعر در بیان هدف خود موفق نبوده . چرا که درک روایی نیز دچار خلل شده .


🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و کنایه و در حالت کلی و تا حدودی استفاده از صناعات می توانست موفق تر عمل کند ، با توجه به قرارگیری و چیدمان کلمات جایگزینی، آنها در مصرع های شکل گرفته مبتنی بر عروض، و نهایتاً این اثر تقریباً به لحاظ استفاده از صناعات می توانست موفق تر باشد . .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند در واقع روایت اثر تا حدودی آن را به سمت انتزاعی بودن هدایت کرده .
و شاعر با کلی نگری، روایت اثر را بیان کرده اما از زیبایی اثر به سبب دور از ذهن بودن و انتخاب نادرست کلمات کاسته و می توانست بهتر از این عمل کند .

🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در مطلع به خود باید بهتر از این عمل می کرد . به نظر می رسد شاعر به شکوه و شکایت اثر خود را آغاز کرده اما به گونه ای که انگار خود شاعر هم شکوه و شکایتش را باور ندارد . با همه اینها این مطلع می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند و در ادامه هم از مقدمه وارد تنه روایت شده و سپس به نتیجه گیری روایت در مقطع اثر پرداخته و نهایتاً روایتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد . که من معتقدم شاعر در بیان و انتقال هدف خود به مخاطب چندان موفق نبوده ‌ .

🔸به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده ،در بحر رمل سروده شده که یکی از بهر های خوش آهنگ در زبان فارسی است و استفاده از هجاهایی که در اثر قرار گرفته، و مبتنی بر علم عروض است (شاعر سعی کرده که پایبند به قواعد و قوانین عروضی باشد )بنابراین آواهایی که به گوش می رسد کاملا سیال و روان است و اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی,موسیقی درونی و موسیقی کناری بهره خوبی گرفته .

🔺در اثر به لحاظ ساخت روایت و همچنین روند پیشبرد روایت و از طرف دیگر قرار گیری کلمات در کنار یکدیگر جهت ترکیب سازی و افزودن زیبایی و اثر خلاقیت ای دیده نمی شود .

🔸به لحاظ بررسی ونقد محتوایی اثر اراٸه شده ، یک غزل عاشقانه است که در آن شاعر به مستقیم و غیر مستقیم به وصف معشوق پرداخته و تلاش شاعر جهت رسیدن به وصل .
و از جهت اخلاص و بندگی عاشق نسبت به معشوق صحبت می کند .
معتقدم شاعر در بیان هدف و رسالت خود موفق نبوده .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

معصومه قنبری

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۱/۶یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱🕘)

🎆🎇🎆🎇🎆🎇


چند قدم مانده به صبح
خواب شبی را می بینم که تو
همراه ِ ماه ، از درز پنجره
اتاق را می نگریستی
همه چیز بیش از آنکه باید
شاعرانه بود!
چشمانت از آینه که گذشت
نفس در سینهء هر چه اثاث حبس شد
گویی کسی میان آتش
برای آب دست تکان می داد !
آه قلبم ... قلبم
این قلب خاموش در این آتشگاه
کِی "گُر " گرفته بود
که من در کام حریق
دست در دست عشق
خدایگان سرنوشت را
به سُخره گرفته بودم
تا هم آغاز روزگار
خورشید طالعم
از شرق چشمانت سر بر آرد !

#معصومه_قنبری


🎇🎆🎇🎆🎇🎆

🍃🍃به نام خداوند شعر و غزل . 🍃🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده ،گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب/ چیدمان /جایگزینی لغات/ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کند .
🔺همانطور که کاملاً نمایانه اثر ارائه شده با یک ترکیب حشو آغاز شده و در ادامه هم به توصیف پرداخته . در اشعار توصیفی همیشه انتظار داریم که توصیفات خلاقانه باشد و در این اثر خلاقیت به لحاظ ساخت توصیفات یا به لحاظ ساخت مضمون دیده نمی شود .

🔺و این مسائل در گرو انتخاب نادرست کلمات است در واقع، شاعر خوب شاعری است که کلمات را به خدمت خود می‌آورد تا یک اثر را به صورت خلاقانه در جوار اندیشه و احساس ارائه کند .
در واقع اثر ارائه شده، یک اثر توصیفی است و هیچ ترکیب سازی به لحاظ زیبایی‌شناسی در آن دیده نمی‌شود و صرفا کلمات در جهت توصیف توصیف اثر هستند و صاحب اثر هیچ هدف دیگری ندارد . حال آنکه توصیف می تواند در گروه زبان عاطفی باشد و تا حدودی پیچیدگی های روایی را ایجاد کند .

🔺زبان به کار گرفته شده در اثر زبان هنجار است و این مسئله روی ساختار اثر تعیین کننده خواهد بود .

🔺حالت کلی اثر ارائه شده با توجه به انتخاب کلمات ،رسیدن به روایت مورد نظر از دو بخش تشکیل شده که دو شیوه زبانی را در اثر نشان می دهد و در واقع زبان اثر یک زبان یکدست نیست و دچار دوگانگی شده و این مسئله می‌تواند ناشی از ضعف یا عدم دقت شاعر باشد .

🔺به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به زبان هنجار ،( که در گرو استفاده از عناصر جمله در جایگاه دستوری خود میباشد) و همچنین عدم فاصله بین حلقه‌های زنجیره روایی، نشان دهنده‌ی ساختار نثر در اثر ارائه شده می باشد و این مسئله .می تواند ناشی از عدم دقت کافی شاعر در وجوه ساختاری یک شعر سپید یا وجوه ساختاری نثر باشد .
بنابراین ما با یک نثر روبه‌رو هستیم که به اشتباه دچار تقطیع شده و پلکانی نوشتن هم نتوانست آن را نجات دهد .

🔺به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی همانطور که در کل اثر مشخص است یک شعر خوب در نگاه اول باید زبان عاطفی خوبی داشته باشد و زبان عاطفی در گروی استفاده از لایه های زبانی ست که می‌تواند در شعر خود را نشان دهد. اثر ارائه شده به لحاظ زیبایی شناسی و. کاربرد زبان ، همه چیز در آن در سطح قرار گرفته و این مسئله می‌تواند یکی دیگر از دلایل اثبات نثر باشد .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده تصاویر خوبی است و به ملموس بودن روایت کمک کرده است .

🔺به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده نتوانسته شروع خوبی را برای مخاطب رقم بزند, جدای از ساختار,(, در واقع روایت اثر که بیانگر یک نثر است )به لحاظ زیبایی شناسی نتوانسته وجوه لازم را در ذهن مخاطب ایجاد کند . (با ترکیب حشو آغاز شده . )
در پایان بندی هم به همین صورت با توجه به دوگانگی زبان که در دو بخش اثر اتفاق افتاده نتوانسته ، نگاه مخاطب را به این اثر تغییر دهد اما نهایتاً با یک بررسی کلی در بخش پایانی موفق تر عمل کرده .

در پایان برای صاحب اثر آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran