نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مسعود محبتی ۲

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد 
#مورخ:۱۴۰۰/۶/۱۵دوشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
لشکری پشت سرت مُرد، نمی‌دانی که!
شیوَنی در دل یک کُرد... نمی‌دانی که!
باز هنجار کم آورد در اندیشه‌ی عشق
سنگ را آینه آزُرد، نمی‌دانی که!
دل که از عشق تو چندی‌ست حکومت می‌کرد
بی تو هر ثانیه خون خورد، نمی‌دانی که!
آنچه از مسجد و از گریه بدست آوردم
رفتنت زد همه را بُرد، نمی‌دانی که!
گوش شیطان که برای همه کر بود این بار
از بد حادثه پِی برد، نمی‌دانی که!
#سید_مسعود_محبتی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به نام خداوند مهر و مهربانی . 
🍀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ، چیدمان ، جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،  خصوصاً ترکیب سازی و در حالت کلی زبان کاربرد زبان تقریباً خوب عمل کرده . 
🔻در این اثر ; کلمات در خدمت روایت هستند و ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است برابراین  درک روایی و  انسجام روایی برقرار است . 
ترکیب سازی خاصی که نشان دهنده کشف و شهود تازه‌ای باشد دیده نمی شود اما معتقدم بیت دوم اثر می‌تواند شاه‌بیت این اثر باشد . 
🔻قواعد و قوانین دستور زبان در این اثر مطابق با انتظار و معیاری است که از یک شعر در نظر داریم بنابراین کاملا مورد تایید است و شاعر اشراف کامل به کاربرد زبان دارد . 
🔻زبان در این اثر تقریباً یک دست است اما در بیت اول مصراع دوم آن طور که باید گویا نیست و نشان دهنده آن است که شاعر در استفاده از کلمات قدری خساست به خرج داده بنابراین اگرچه در فرمت کلی روایت ; مخاطب،  منظور این شاعر را درک می کند اما این مسئله نشان دهنده ضعف در دایره لغات شاعر نیست بلکه نشان دهنده ضعف و در محدودیت‌هایی است که وزن به  شعر شاعر اعمال می‌کند . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن   در بحر رمل مثمن مخبون 
 قافیه ها مناسب هستند در ردیف "نمی دانی که"  این اثر سروده شده . 
🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت این اثر سه خصیصه مهم روایت را در خود جای داده و دارا می باشد اما نکته حائز اهمیت در این روایت دیدگاه و نگاه شاعر به ساخت این روایت است که در بخش محتوای اثر توضیح خواهم داد . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از اغراق/ تشبیه/  تضاد/  استعاره و در حالت کلی آرایه های ادبی جهت ساخت لایه های زبانی به خوبی کمک گرفته و به زیبایی اثر افزوده است . 
در این اثر ; ابیات تاحدودی مستقل عمل می‌کنند اما انسجام روایی و درک روایی  را به مخاطره نیانداختند . 
تصاویر در این اثر عینی و انتزاعی هستند و به درک روایت اثر کمک کردند . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد composition  اثر ارائه شده در شروع خود می توانست موفق‌تر عمل کند . در این شروع;  شاعر ترجیح داده که حالتی معماگونه را در ذهن مخاطب ایجاد کند . 
در پایان بندی اگرچه شاعر می توانست زنگ پایان اثر را محکم‌تر به صدا در بیاورد . شاید هدف شاعر این بود که در ذهن مخاطب ایجاد تاویل  کند اما چندان در این حرکت موفق نبوده .
 و می توانست پایان بندی بهتری را برای این اثر رقم بزند . 
🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده به لحاظ موسیقی تقریبا سیال و روان است و  از سکوت های موسیقیایی کوتاه و  نامساعد دوری کرده . 
در واقع موسیقی بیرونی اثر  تحت تاثیر وزن قرار گرفته و کاملا مساعد است . 
🔻به لحاظ  بررسی و نقد محتوایی ; شاعر  با تکیه بر کلماتی که جنبه تاکیدی دارند سعی در تاثیرگذاری روایت خود و ایجاد قضاوت در ذهن مخاطب دارد . بنابراین شاعر هرلحظه مخاطب را به قضاوت وادار می کند تا زمینه را برای قضاوت  بعدی  آماده  کند . 
🔻در حالت کلی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه است و شاعر به وضوح از تجربیات درونی خود برای ساخت یک روایت بهره گرفته . 
در پایان برای  این شاعر خوب آرزوی سلامتی و موفقیت دارم . 
با تشکر 
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی