نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهدی فولادوند 3

✏️#نقد_شعر_سپید 

سطر 

به

سطر 

نوشیده ام 

سڪوت چشمانی قاب شده

برتراڪم بغض هایم را...


عقربه های نمور 

 گیج و سردرگم 

می خزند 

بر پیڪر

نارَسِ رویا

و

سرانگشت نگاهی

می لغزد

بر بلندی های سایه ای

نقش شده بر 

دیوار .

تا

در چڪامه هایی 

نفس گیر

آرامشی موهوم 

تن پوش 

خیالم باشد..

#مهدی_فولادوند

maryam rad:

📝نقد_شعر_سپید 

☘بنام خداوند مهربان ☘

▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  

👁‍🗨قبل از اینکه به نقد اثر بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.  

اول : شعر سپید با توجه به شباهت های که با گونه های دیگر ادبی مثل نثر و داستان  دارد، پس قبل از هر چیز باید شعریت را در خود به اثبات برساند. و این مهم با در نظر گرفتن معیارهای شعری حاصل می شود.  

دوم: بررسی ساختاری شعر سپید با توجه به. فاصله درحلقه های زنجیره ی روایی و همچنین تقطیع مناسب حاصل می شود.  

سوم : ساده نویسی در شعر سپید به معنای حذف جنبه های،زیبایی شناسی نیست.  چهارم :هیچ گزاره ای در شعر بیشتر هدف رها نمی شود و شعر سپید از تکرار های توصیفی و همچنین تشبیهات تکراری پرهیز می کند.  

پنجم : تقطیع در شعر سپید با توجه به نقشی که در تعیین موسیقی اثر دارد، بر اساس ظرفیت های آوایی صورت می گیرد نه به صورت دلبخواهی.  

ششم : معنا بخشی از ویژگی های زیبایی شناسی و وجوه ساختاری شعر سپید است.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات و چیدمان آنها، جایگزینی، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی می توانست موفق تر عمل کند.  

🔻انتخاب لغات بر مبنای هدف خاصی، جهت تکامل روایت یک اثر در کنار هم چیده نشده اند.  بنابراین این اثر به مجموعه ای از گزاره های بی هدف تبدیل شده که نمی تواند ذهن مخاطب را به سمت و.سوی هدف شاعر هدایت کند.  

از طرف دیگر از آنجایی که این گزاره ها بی هدف رها شده اند اثر را به لحاظ معنایی نیز دچار پراکندگی کرده اند و روی زیبایی اثر تاثیر گذاشته اند.  

🔻ترکیب سازی ها خود به گزاره های تبدیل شده اند که عامل بوجود آمدن پراکندگی اند.  مثل ( بر تراکم بغض هایم، عقربه های نمور و...)  


🔸به لحاظ ساختاری این اثر می تواند تداعی یک شعر سپید باشد البته با توجه به فاصله ای که در حلقه های زنجیره ی روایی اثر بوجود آمده است 

اما از آنجایی که خود روایت بخشی از وجوه ساختاری یک اثر را می سازد.  پراکندگی موجود در گزاره ها در ساختار روایی هم تاثیر مستقیم. دارد.  و آن را دچار تزلزل کرده است.  


🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده اگرچه سعی دارد به یک اثر توصیفی تبدیل شود اما نتوانسته موفق عمل  کند.  چراکه وصف حالات، اتفاقات، وصف محیط باید متناسب با زیبایی شناسی و معنایی اتفاق بیوفتد.  در خلق توصیفات تشبیهات نقش اساسی دارند. این تشبیهات باید بر اساس تعاریف موجود در زیبایی شناسی اتفاق بیوفتد.  

(سطر 

به 

سطر 

نوشیده ام. )  نمی تواند وصف سکوت چشمان قاب شده باشد.  یعنی وجه تشبیه به درستی اتفاق نیوفتاده.  یا گزاره ( عقربه های نمور)  نمی تواند به خوبی تداعی زمان باشد. 

در حالت کلی شاعر در این اثر سعی داشته خیال را به تصویر بکشد اما لازم به ذکر است که خیال هم ویژگی های دارد که شاعر نتوانسته در اثر منعکس کند.  

🔻تصاویر تقریبا خوب اتفاق افتاده اند ( گیج و سردرگم 

می خرند 

بر پیکر 

نارس رویا)  

اگر چه تصاویر در این اثر بیشتر انتزاعی هستند و انتزاعی بودن تصاویر سبب گنگ بودن در درک روایی اثر می شوند.  


🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده شروع خوبی ندارد 

(سطر /به سطر/ نوشیده ام / سکوت....)  زیرا همه توصیفات به خوبی اتفاق نیوفتاده و هم گزاره ها به لحاظ زیبایی شناسی مناسب نیستند.  از طرف دیگر تصاویر انقدر انتزاعی هستند که نمی توانند ذهن مخاطب را برای شروع یک اثر آماده کنند.  

🔻عدم ارتباط عمودی ابیات سبب میشود که چرت و بست کلام در این اثر دچار آشفتگی باشد. این آشفتگی سبب پراکندگی ابیات می باشد.  


🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده باشد توجه به اینکه یک شعر سپید است و در شعر سپید تقطیع یا segmentation بر اساس ظرفیت آوایی در گزاره ها و.کلمات بر مبنای خروج و ورود هوا نسبت به مخرج حروف اتفاق می افتد اما متاسفانه تقطیع در این اثر کاملاً دلبخواهی ست. 


در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.  

با تشکر 

#مریم_راد_واژه 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۱)

سلام وبلاگت عالیه  به سایت منم سر بزن
پاسخ:
سلام و سپاسگزارم، حتماً جناب فولادوند به 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی