نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

عرفان یزدانی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۲/۲۰یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۱:۳۰🕤)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

می سرایم در بهاری دلکش از چشمان تو
می شوم از عمق جانم، بی سروسامان تو

تا بنوشم جرعه ای از جام چشم عاشقت
می زنم دل را به دریای پر از طوفان تو

می روم تا اوج بودن، با قدم های بهار
یک دو روزی هستم ای زیبای من مهمان تو!

زیر باران می دهم دل را امانت دست تو
زیر سقف آسمانت، مستم از باران تو

می نویسم حرفی از جنس رهایی در تنت
تا ابد آزاده ام در گوشه ی زندان تو


#عرفان_یزدانی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃بنام خداوند مهر 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش را نقد و بررسی می‌کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده ،در انتخاب ؛ چیدمان و جایگزینی لغات ؛استفاده از قواعد و قوانین دستورزبان ؛ ترکیب سازی و نهایتاً ؛ کاربرد زبان تقریباً خوب عمل کرده اما خالی از ضعف نیست .
🔺استفاده از لغاتی که امروز مصطلح نیست مانند « بهار‌دلکش» نشان دهنده آن است که زبان شاعر تحت تاثیر زبان اشعار کهن قرار دارد و این مسئله زمینه را برای دوگانگی زبان فراهم می‌‌کند .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیباتی اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت اثر مانند ( بهار‌دلکش ؛ عمق جان و ...... ) که تا حدودی به توضیح و تفسیر روایت کمک کردند اما نقش چندانی در زیبایی اثر ندارند.
🔺 به لحاظ بررسی قواعد و قوانین زبان همانطور که کاملاً نمایان است؛ ناهنجاری‌های نحوی کاملا به شکل صحیح در زبان اثر موجود است و مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم داریم .
🔺با توجه به توضیحاتی که ارائه شد ؛ زبان اثر تا حدودی تمایل به زبان کهن دارد و این نشان دهنده آن است که زبان شاعر و ساختار ذهنی تحت تأثیر ادبیات کهن قرار دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده؛ یک غزل سنتی یا عام است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف .
قافیه می توانست بهتر از این باشد ؛ اما چون به بعد موسیقی اثر آسیبی وارد نکرده , قابل چشم پوشی است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت؛ همانطور که کاملاً نمایان است اثر ارائه شده به لحاظ بررسی روایت سه خصیصه مهم ( مقدمه ؛ تنه و نتیجه گیری ) را در خود دارد و این نشان دهنده انسجام و یکپارچگی ساختار ذهنی شاعر در سرودن اثر و ساخت روایت آن است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و تا حدودی ساخت استعاره خوب عمل کرده مانند بیت دوم و بیت چهارم .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و در جهت ملموس بودن روایت ؛ مانند بیت سوم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده ؛ در مقدمه خود یا به تعبیر دیگر در مطلع خود شروع نسبتاً خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند و از طرف دیگر در پایان بندی هم تقریباً موفق عمل کرده و توانسته روایت اثر را روایت بسته و منسجم تبدیل کند در واقع پایان بندی اثر به صورتی است که مخاطب زنگ پایان اثر را می‌شنود و متوجه پایان اثر می‌شود .
🔸ارتباط عمودی و افقی ابیات با توجه به انتخاب کلمات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و نشان دهنده انسجام روایی و یکپارچگی روایت روایت اثر است .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی؛ با توجه به اینکه اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده ؛ که از بهر های خوش آهنگ زبان فارسی است و از طرف دیگر ؛ هم از موسیقی بیرونی و هم از موسیقی کناری بهره گرفته و از موسیقی معنوی هم بی بهره نیست . به لحاظ توالی آواها و ایجاد موسیقی کاملاً سیال و روان است و درنگ‌ها یا مکث های نامساعد که به ساختار موسیقیایی از هر آسیب می‌زند و دیده نمی‌شود .

🔺این اثر ارائه با توجه به اینکه بر مبنای توصیف قرار گرفته و متاسفانه خلاقیت دیده نمی شود؛ عدم خلاقیت در اشعار توصیفی می تواند یک ضعف باشد چرا که تکرار سوژه و موضوع مورد نظر می‌تواند از زیبایی اثر بکاهد .
🔺عدم به کارگیری زبان عاطفی یکی دیگر از ضعف‌های اثر است که نشان دهنده آن است که شاعر قدری با تعجیل اثر خود را شروع کرده و به پایان رسانده و این مسئله می‌تواند به زیبایی اثر آسیب برساند.
وقتی قرار است که از یک اثر عاطفی یا احساسی حرف بزنیم در بیان احساسات و عواطف نباید خساست به خرج داد .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده؛ همانطور که کاملاً نمایان است یک غزل است که منطبق و تعاریف سنتی این قالب قرار دارد . یعنی در ارتباط با عشق و احساسی که عاشق نسبت به معشوق دارد صحبت می کند. در واقع تمام دغدغه شاعر, نگاه عاشق است که به معشوق اتفاق افتاد و در وصف زیبایی و به اسارت کشیدن عاشق می باشد .معتقدم اگر در بیان مضامین تکراری خلاقیت موجود نباشد اولاً از دید زیبایی شناسی دچار ضعف می‌شود و در ثانی ممکن است که مخاطب را از دست بدهد .
🔸در حالت کلی با یک اثر سالم لازم به لحاظ بررسی ساختاری و بررسی محتوایی روبرو هستیم اما آن تعریف و وظیفه‌ای که یک شعر؛ از جهت انتقال مفاهیم و ساخت مضامین به عهده دارد ؛ چیزی فراتر از یک نگاه سطحی ست در گرو کلمات می باشد بنابراین شاعر در اثر ارائه شده و با عدم ژرف اندیشی به ساخت یک روایت پرداخته ‌ .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی