نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

سیدجلیل_سیدهاشمی

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۴/۲۱دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

عشقی به جان افتاده چون رود ِخروشنده
عشقی که آوار است ، روی سقف ِ ویرانم
عشقی ، پرازاحساس شادی ، عشق جادویی
عشقی که در آن گاه ، پیدا گاه پنهان ام

چشمان ِ او ، معصوم تراز ( برّه آهو )ها
از باد ِ وحشی ، می گریزد موج گیسوها
از شال او جاریست عطر ِ ناب ِ شببو ها
عطری که باخودمی کِشد تاعمق ِطغیانم

او با غرورش ، آمد و کوه ِ بلندم شد
در یک شب ِ خرداد ، کندوی سهندم شد
لبخند ِغمگین داشت ، رویای ژکوندم شد
عاشق شدم ، می میرم ازاین عشق می دانم

چشمان ِاورنگین ترین دنیای یک خواب است
" مونالیزا " یم گونه هایش رنگ مهتاب است
او چشمه ی رویایی ِ یک دشت ِ بی آب است
از دیدن ِ زیبایی اش ، بد جور حیرانم

ای زن ! تو با دست که نقاشی شدی؟ من چی؟
این گونه مشغول ِ عسل پاشی شدی؟ من چی؟
می خواستی شعرخدا ، باشی شدی؟ من چی ؟
دور ازتو ، قربانی ترین ، در کام ِ توفانم

سنجاقک ام، درحسرت ات ، بی تاب می آیم
چون شاپرک ، باشوق ِ شهد ِ ناب می آیم
یک شب ، برای دیدن ات ، در خواب می آیم
در خلسه ی موسیقی ِ چشمی غزل خوانم

تو عاشق شعری و من عاشق ترین قویم
از شرم هر شب می کشم یک لایه بر رویم
تا هیچ وقت اصلن نفهمی من چه می گویم
هر روز شعری می کشد تا مرز ِ هذیانم

یک شعله ی شعر است از تو مانده در دفتر
هر بار خواندم سوختم تا مرز خاکستر
دیگر دروغی را که گفتی از برم ، از بر
اما بگو : شاعر ! که ازمن بشنوی : جانم

#سیدجلیل_سیدهاشمی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔴به نام خداوند مهر و مهربانی .

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود برابری نان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان، جایگزینی لغات قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کرده .

🔻 این اثر مانند تمام اثار خالی از ضعف نیست چه در بحث زبان و انتخاب و چیدمان کلمات درچه بحث ساخت محتوا .

🔻ترکیب سازی ها در بند اول مصرع اول قدری به لحاظ معنایی دچار تزلزل می‌شوند.
زبان در این اثر قدری در بعضی از مصرع ها مثل بند پنجم مصرع اول دچار دوگانگی است و این می‌تواند به ساختار زبان آسیب برساند.

🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی و ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی در برخی از بندها دچار تزلزل شده و این نشان دهنده آن است که انتخاب و چیدمان کلمات آنطور که باید اتفاق نیفتاده .

🔻در حالت کلی چیدمان و جایگزینی کلمات در خدمت روایتی است که شاعر سعی دارد با پیچ و تاب های روایی آن را در اختیار مخاطب قرار دهد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده مسمط مثلت بیشتر شباهت دارد .
وزن این اثر مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع لن

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده در هر بند به یک مقدمه مقدمه شباهت دارند اما در پایان بندی ذهن مخاطب درک و دریافت روایی را احساس می‌کند و در ذهن خود به تاویل کوتاهی نیز خواهد پرداخت
.
بنابراین روایت اثر می توانست روایت قوی تری باشد با توجه به بلند بودن اثر .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی .
اثر ارائه شده در استفاده از آرایه های ادبی تقریباً خوب عمل کرده .
تصاویر عینی و انتزاعی هستند تا حدودی به درک روایی اثر کمک کردند .

🔻به لحاظ بررسی composition شروع و پایان بندی نسبتاً خوبی را به خود اختصاص داده .
اما در تنه روایت باید موفق تر عمل می کرد .


🔻به لحاظ بررسی موسیقیای اثر ارائه شده در بحر رجز سروده شده . سروده شده و می توانست سیال و روان تر باشد . معتقدم که تا حدودی موسیقی اثر . می‌توانست مناسب‌تر باشد .


🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه است . که شاعر در آن به دغدغه های درونی خود پرداخته و در واقع سعی کرده‌اند برداشت خود از عشق را بیان کند و به معشوق خود پرداخته .


🔻در حالت کلی بزدگترین ضعف اثر عدم دقت کافی شاعر در چیدمان قوافی ست که سبب شده ساختار اثر قدری دچار تزلزل شود .
و سپس عدم دقت کافی در چیدمان کلمات که سبب شده در محور همنشینی دچار ضعف شود .

در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت و پیروزی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی