نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهوش قیاس نیک

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۲/۳۱سه شنبه
#ساعت_شروع :۲۲:۳۰🕥
روی دیوار خیابان پر شد از اهریمنم
میروم تا قول خاموشی ی خود را بشکنم

آخر از دربند یک شب می گریزم بی خبر
میروم میدان آزادی به آن سر میزنم

میزند بر شانه ام شاید فرو پاشد مرا
آه، هرگز پی نبرده از تبار آهنم!

چشم بندی میزنندم تا نبینم زنده ام
پر بزن شاهین من از چشم هر پرویزنم

دوستانم پیش چشمم میزنند از ریشه ام
باز صد رحمت به آنکه مینماید دشمنم

#مهوش قیاس نیک
maryam rad:
🍀بنام خداوند مهر 🍀
#نقد
☄از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر نقد و بررسی می کنم .

♦️ به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و جایگزینی ،چیدمان لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ، کاربرد لغات در حالت کلی ، می توانست موفق تر باشد . بکارگیری کلمات به دایره لغات شاعر باز می گردد بنابراین استفاده از کلمات و انتخاب انها و حتی جایگزینی به درستی اتفاق نیوفتاده . مثل اهریمنم ، و یا کلماتی که انتخاب انها و جایگزینی شان چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده .
از طرف دیگر ساخت واژگان بر مبنای قواعدی حاصل می شود که از زبان فارسی باستان در زبان فارسی رابج بوده و با تطور کلمات اندکی تغیرات به سبب صورت کلمات اتفاق افتاده و قواعد ساخت واژگان همچنان به قوت خویش باقی ست . مثل عدم توجه کافی در ساخت واژه ی پرویزنم
زبان در حالت کلی اگرچه از ناهنجاری های نحوی بهره گرفته انا نه به خوبی ولی یکدستی لازم را در خود دارد.
ناگفته نماند وقتی کلمات صرفا جهت چیدمان وزن انتخاب می شود هم مصمون سازی را به مخاطره می اندازند و هم زیبایی را . فراموش نشود که نظم موجود در عروض هم در گرو همین کلمات است .بنابراین انتخاب درطت کلمات گویای تجربه و تکنیک شاعر خواهد بود . که به اعتقاد من شاعر در این مورد دقت لازم را بکار نگرفته.
مثل بیت ۲

♦️ اثر ارائه شده یک قطعه است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف که متاسفانه قافیه ها دارای ضعف های فاحشی ست . که در بخش موسیقی توضیح خواهم داد .
♦️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده انطور که باید ساخته و پرداخته نشده . چون مضمون سازی انطور که باید اتفاق نیوفتاده روی ساختار روایی تاثیر مستقیم گذاشته و نهایتا این اثر از سه خصیصه مهم روایت فقط به تنه آن پرداخته.

♦️به لحاظ زیبایی شناسی استفاده از صناعات ادبی بیان و بدیع که عامل زیبایی اثار است تا حدودی موجود است اما چون ساخت صناعات ادبی در گرو انتخاب و چیدمان و جایگزینی کلمات است ،بنابراین انطور که باید اتفاق نیوفتاده. لازم به ذکر است که ارزش و اعتبار صناعات در گرو انتخاب درست کلمات است .
مثل بیت اول
وجود کلمه ی اهریمنم نمی تواند به زیبایی اثر کمک کند
♦️تصاویر ارائه شده در اثر بیشتر عینی ست و تاحدودی هم از تصاویر انتزاعی کمک گرفته شده . اما نکته مثبت اثر است.
مثل ابیات ۲ و ۳

ارتباط عمودی لبیات روی محور جانشینی بسیار کم رنگ می شود . یعنی هر بیت دارای استقلال شده استقلال ابیات انسجام لازم روایی. را نیز به مخاطره می اندازد . روایت این اثر در معنا نیز دارای شکافی نامناسب است که نه تنها ایجاد تاویل نمی کند بلکه در ذهن مخاطب ازجاد سوال خواهد کرد . یعنی ابهامی ناخوشایند را در روند روایت ساخته است .

♦️به لحاظ composition اثر ارائه شده در بیت اول نمی تواند دارای شروع خوبی برای یک اثر باشد مگر اینکه در بیت بعدی به تکامل برسد و اثر را به یک اثر توصیفی تبدیل کند . ( کلمه اهریمنم همچنان در این مقوله ام چشم منتقد را کور می کند )
در پایان بندی هم زنگ پایان اثر به صدا در نیامده و مخاطب به دنبال ادامه آن است.
♦️به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی بهره خوبی دارد . در بحر رمل سروده شده و خوش آهنگ است اما در موسیقی کناری چندان موفق نیست . به سبب این که قوافی اثر درست ساخته و پرداخته نشده . ناگفته نماند که مهم ترین وظیقه ی قافیه ایجاد جنبه های موسیقیایی ست واز آن طرف اثار عروضی فرزند موسیقی اند ،پس اگر اثر در هر لخش و جنبه از موسیقیایی دچار. اسیب یا ضعف باشد از زیبایی اثر کاسته می شود .
تا حدودی از موسیقی معنوی هم بهره گرفته
فراموش نکنید کل مراحل خلق یک اثر در گرو کلمات است . چراکه شعر دست مایه کلمات است . پس اگر کلمات به درستی انتخاب نشوند کل اثر به مخاطره می افتد .
♦️به لحاظ بررسی خلاقیت ،اگرچه شاعر سعی در ایجاد خلاقیت به واسطه ی ایجاد ناهنجاری های روایی و واژگانی دارد اما چون ساخت واژه متناسب با علم morphology نبوده و مهندسی درستی به سبب کاربرد دستور و نحو در این رابطه ندارد ،بنابراین موفق عمل نکرده .
@ashenayeeshgh

ادامه نقد

♦️️به لحاظ بررسی محتوایی هم چون دچار عدم انسجام روایت شده ،در معنا و مضمون سازی هم انطور که باید موفق عمل نکرده .
در حالت کلی انتظار بیشتری را از شاعر محترم داشتم .
ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی