نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب خدابخشی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۳/۲۸"ســه شنــبه"

#ساعت_اجرا :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣


ای برادر شب گذشت و روز روشن شد پدید
از درون چاه ظُلمت روی بیژن شد پدید

بی عنایتهای حق ؛ کِیْ چشم دل بینا شود؟
بوی خوش از زَنبَقی مانند سوسن شدپدید

چون زمین_گیر آمدی از پیریِ جسم و روان
گویمت گَشتی اسیر ِ مرگ و مُردن شد پدید

چشم دل عاشق کن و تقدیر را بی آبرو
سوزِ سرما ها همه در ماه بهمن شد پدید

شادمانی می کنم ای عاشقان با صفا
از دل من واژه ها ؛ با عطر لادَن شد پدید

از شرابِ چشمِ ساقی مستِ لایَعقَل شدم
مهربانیها حبیب از بادَه خوردن شد پدید

#حبیب اله خدابخشی چرمهینی

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
بنام خداوند مهر و مهربانی
☑️از انجایی که معتقدم اثر ارائه سده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .

✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی ،کاربرد زبان ( در حالت کلی )تقریبا مناسب عمل کرده اما قطعا بدون نقص نیست . به طور مثال نیم مصرع [ تقدیر را بی آبرو (کن )که فعل بنا به قرینه حذف شده نشان دهنده ان است که چیدمان ِلغات روی محور همنشینی دچار ضعف شده .از طرف دیگر ارتباط عمودی این مصرع با مصرع بعدی همین بیت روی محور جانشینی نیز دچار خلل شده و سبب می شود که مخاطب در دریافت معنا دچار ضعف شود .
استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان با استفاده از ردیف فعلی و روند رفتار زبان در حالت کلی در جهت زبان هنجار است که با بافت و موسیقی اثر همراه شده و روایت آن را شکل داده .
ترکیب سازی در جهت توصیف روایت اثر است و عمدتا ترکیبات توصیفی هستند و برخی نیز ترکیبات اضافی که در هر دو صورت علاوه بر زیبایی به درک معنایی اثر کمک شایانی کرده است .
زبان در این اثر با توجه به اینکه مضمون سازی ان گرایش به مضامین قرن ۸ تا ۱۱ هجری دارد اما توانسته یکدستی خود را حفظ کند .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه یک غزل سنتی یا عام است در ۶ بیت با قافیه و ردیف مناسب ساخته و پرداخته شده . ردیف اثر فعلی ست و سبب شده زبان اثر در زمره زبان هنجار تقسیم بندی شود .
در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه / نتیجه گیری )را در خود دارد و نشان دهنده دقت صاحب اثر در پرداختن ساختار روایت است.
✅به لحاظ بررسی نقد زیبایی شناسی در استفاده از صناعات ادبی مثل تلمیح / تشبیه / و ... خوب بود .
در ادبیات فارسی زنبق نشانه خلوص قلبی ست و در فرهنگ عامه مردم نشانه پاکی و بی گناهی ست از طرف دیگر گل سوسن هم نشانه خبر خوش است. البته شباهت هایی میان ان دو گل موجود است و بر اساس ویژگی ها در یک خانواده هم دسته بندی شده اند .
( بی عنایتهای حق کی چشم دل بینا شود
بوی خوش از زنبقی مانند سوسن شد پدید )
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند . البته شاعر سعی دارد با تکیه بر تصاویر انتزاعی به بیان اهداف خود بپردازد . این مسئله سبب کلی نگری در اثر شده اما با توجه به انتخاب کلمات عامل ایجاد تاویل در اثر نیست . مثل بیت ۳

✅به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده با تکرار یگ گزاره در معنا اثر را اغاز کرده و استفاده از تلمیح در مصرع بعد توانسته عامل شروع خوب در اثر بشود . انطور که ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند.
و در پایان بندی هم توانسته زنگ پایان اثر را به صدا در آورده .
✅به لحاظ بررسی موسیقیایی از موسیقی بیرونی به سبب وزن بهره گرفته از موسیقی کناری هم به سبب قافیه و ردیف و از موسیقی معنوی هم بی بهره نیست. بحر رمل از بحر های خوش اهنگ شعر فارسی عروضی ست . بنابراین یکی از عوامل مهم زیبایی اثر برقرار است .

✅به لحاظ بررسی و نقد محتوایی این اثر در حالت کلی دیدگاهی از عرفان با رویکرد اجتماعی را با خود به همراه. دارد اما در مضمون سازی نتوانسته انطور که باید موفق عمل کند و دچار تکرار در مضامین مطابق با ادبیات قرن ۸ تا قرن ۱۱ می باشد .
در این شیوه از مضمون سازی حافظ و سعدی سرآمد هستند .
همین مضمون اثر سبب شده که بافت کلمات در حالت کلی به سمت گذشته تمایل داشته باشد اما یکدستی لازم را در خود حفظ کرده .
به شخصه معتقدم این نوع بافت کلمات امروز خوشایند نیست.
برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.
با تشکر

#مریم_راد "واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
@Nghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی