نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

بانو نرگس حمزه

ⓜary💞:
‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#جناب_حسین_مهر_آذین
#مورخ:۹۸/۳/۲۶یکــشنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
به ابرهای"یقین" یک وجب زمین بدهید
برای رویش دل ، چشم تیزبین بدهید

رسیده برکه ی چشمانِ شب به بیداری'
به ماه فرصت دیدار بیش از این بدهید

شهید شد دل تنگ از سکوت ِ دانایان
به این جماعتِ محرومِ درد ، دین بدهید

بهار از نشِکفتن گلایه هایی داشت
به باغبانِ سخن ذره ای یقین بدهید

برای گرمی دلها پس از سکوتی سرد
بجای یخ زدگی شور آتشین بدهید

شکوفه زد غزلی در بهار ِ فروردین
اجازه ای به قلم های نقطه چین بدهید

#بانو نرگس حمزه
بنام خداوند مهر

☑️ از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅ به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی انها ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ،و کاربرد زبان در حالت کلی خوب عمل کرده . نشان دهنده دقت شاعر وهمچنین استفاده ازدایره لغات است .
ترکیب سازی ها عمدتا ترکیبات وصفی ست و سبب شده که اثر به لحاظ زیبایی شناسی به یک اثر توصیفی تبدیل شود . مثل ( ابرهای یقین ،رویش دل ، چشمان شب ، سکوت دانایان ، باغبان سخن و ...) معتقدم ترکیبات در این اثر بسیار خوش نشسته است .
زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و از دوگانگی های فاحش به دور است.
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است در ۶ بیت با قافیه مناسب و ردیف فعلی مناسب به لحاظ بررسی موسیقیایی و
در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن در بحر مجتث مثمن محذوف .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده در مقدمه ،تنه و نتیجه گیری موفق عمل کرده و نشان دهنده انسجام ساختار روایی اثر است . که علاوه بر زیبایی سبب درک روایی اثر و همزاد پنداری مخاطب نیز شده است.
✅ به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعاتی مثل تشبیه ،استعاره و کنایه و ... موفق عمل کرده و علاوه بر زیبایی به مضمون سازی اثر نیز کمک کرده است .
( رسیده برکه ی چشمان شب به بیداری / ...... یا
..../ . به باغبان سخن ذره ای یقین بدهید )و ...
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند که عامل زیبایی و درک روایی اثر با کمک همزاد پنداری در ذهن مخاطب .
( بهار از شکفتن گلایه هایی داشت
به باغبان سخن ذره ای یقین بدهید
برای گرمی دلها پس از سکوتی سرد
بجای یخ زدگی شور آتشین بدهید)

ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی قدری دچار ضعف می شود به این معنا که ابیات قدری مستقل عمل می کنند اما این استقلال ابیات به حدی نیست که انسجام روایی به مخاطره بیوفتد بلکه عامل زیبایی و تاویل هم شده است . مثل ارتباط بیت اول و دوم
✅به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد .یعنی مطلع این اثر قابلیت آن را دارد که ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند. و همچنین به لحاظ ساختار مطلع هم توانایی خود را به لحاظ فنی اثبات می کند .
در پایان بندی هم شاعر توانسته موفق عمل کند و زنگ پایان اثر را به صدا در آورد . کنایی بودن مقطع سبب ایجاد تاویل در ذهن مخاطب می شود و به زیبایی اثر کمک می کند .
اگر جه معتقدم یک چنین حرکتی در مقطع ریسک خواهد بود چون ممکن است عدم پایان بندی درست را شامل شود ،اما در این اثر خوش نشسته و قابل پذیرش است . و سبب ایجاد خلاقیت در روایت شده است .
✅به لحاظ بررسی و نقد محتوایی شاعر با ایجاد دیدگاهی معترضانه و پرداختن درست ان رسالت خود را به جای اورده . مثل بیت ۵ و ۶

در نهایت اثر ارائه شده خوب ساخته و پرداخته شده و نشان دهنده توانایی شاعر و همچنین دقت او در استفاده از لغات و چیدمان انها هم به لحاظ زیبایی و هم مضمون سازی و همچنبن کاربرد وزن بوده است . بنابراین از شاعر محترم تشکر می کنم.
با تشکر
مریم راد " واژه"
# واژه
@ashnayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی