نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مرضیه جامی الاحدی

#نقد_شعر
فرو بریز در من این عمارت غرور را
که سمت من نشانه می رود ستاره نور را
پلی ست در من و تو امتداد آن ستاره ای
که‌شب هوار می زند شگفتی حضور را

پرم از آرزوی رد شدن به آسمان تو
به یک اشاره ی خودت ببر دل صبور را

پر از صدای نسترن پر از هوای بودنم
به کهکشان دل بزن تو‌ زخمه های شور را
شبیه آن جوانه ای که در میان شوره زار
عصاره ی تو سبز کرده دشت نوظهور را

پرم اگر چه از خوشی به مرز گریه می‌رسم
بدون تو اگر سفر کنم مسیر دور را

که یورش شبانه ی خیال توست می کشد
مرا به سمت جاده‌ای که‌ می کُشد شعور را
به انتظار مانده ام که دلبرانه پر کشی
به هیئت پرنده ای که پاره کرده تور را

#مرضیه_جامی_الاحمدی
🍀به نام خداوند مهر و مهربانی .
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی ,اثر ارائه شدده ،در انتخاب/ چیدمان جایگزینی لغات /استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و در حالت کلی بررسی و کاربرد زبان؛ تقریباً مناسب عمل کرده . البته این به معنای ان نیست که اثر خالی از ضعف باشد . ضعف تالیف هایی ناشی از عدم ساختار دستوری یا استفاده نامناسب از کلمات در ساختار نحوی در اثر دیده می شود.
( پرم اگر چه از خوشی ....
به یک اشاره ی خودت .....)
قرابت های معنایی در برخی ابیات روی محور همنشینی نیز دچار ضعف است . (پر از صدای نسترن پر از هوای بودنم { چه قرابت معنایی در صدای نسترن و بودن وجود دارد } یا پلی ست در من و تو امتداد ان ستاره ای { بین پل و امتداد ستاره ارتباط خوبی شکل نگرفته } و ....)

ترکیب سازی عمدتا ترکیبات وصفی و اضافی هستند تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کردند اما خلاقیت در ترکیب سازی آثار دیده نمی شود .
زبان در حالت کلی یک دستی لازم را در خود دارد و از دوگانگی های فاحش به دور است .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است که در هشت بیت ساخته شده بر وزن مفاعلن مفاعلن مفاعلن مفاعلن .
در بحر مقبوض یعنی تبدیل مفاعیلن به مفاعلن .
قافیه ها تقریباً مناسب هستند و از { را }مفعولی به جای ردیف استفاده شده .
در این اثر تمام هجاهای کوتاه در مقابل هجای کوتاه و تمام هجاهای بلند در مقابل هجای بلند قرار گرفته اما در تقسیم بندی رکنها با در نظر گرفتن کلمات به نظر می رسه که شاعر دقت لازم را بکار نگرفته به نوعی این اثر چت نویسی شده .
▪️به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه /تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می باشد اما در بخش تنه روایت از هم گسیختگی روایی در ابیات دیده می شود که نتیجه مستقل بودن ابیات است که روند روایت را کامل نمی کند علاوه بر آن از انسجام روایی اثر می کاهد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از صناعات ادبی تشبیه کنایه و .. تا حدودی مناسب عمل کرده .
به طور مثال( شبیه آن جوانی که در میان شوره زار
عصاره تو سبز کرده دشت نوظهور را .)
▪️تصاویر اثر ارائه شده تا حدودی عینی و انتزاعی هستند و به درک روایی اثر کمک کردند اما تا حدودی این تصاویر دور از زنده هستند و در برخی از ابیات درک روایی را دچار خلل می کنند .
به طور مثال( پر از صدای نسترن پر از هوای بودنم
به کهکشان دل بزن تو زخم های شور را ) همانطور که عرض کردم قرابت معنایی بین این دو مصرع به وجود ندارد . یا انقدر ضعیف است که درک روایی را دچار خلل می کند .
یا مثال دیگر ( فرو بریزد در من این امارت غرور را
که سمت من نشانه می رود ستاره نور را ) باز قرابت معنایی بین این دو مصرع ضعیف است .

▪️به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده شروع و پایان بندی بهتری را می‌توانست برای خود رقم بزند.
در ارتباط با شروع اثر عرض کردم قرابت معنایی در دو مصرع رعایت نشده بنابراین مخاطب به دنبال درک روایی و درک معنا معنای اثر قرار می‌گیرد و ذهن مخاطب دچار آشفتگی می شود . ( شروع یک اثر ذهن مخاطب را برای ادامه ان آماده می کند )
در پایان بندی هم به همین صورت( به انتظار ماندم که دلبرانه.پر کشی
به هیئت پرنده‌ای که پاره کرده تو را ).
در پایان بندی هم به همین صورت شاعر به نظر می‌رسد که در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند و دچار ضعف است .
▪️به لحاظ موسیقی اثر ارائه شده به سبب ترتیب هجاها یعنی هجای کوتاه در مقابل هجای کوتاه و جای بلند در مقابل هجای بلند خوب عمل کرده اما به لحاظ قرار گیری کلمات در رکن عروضی اتفاق خوبی نیست و یعنی هر کلمه در دو رکن قرار گرفته و بنابراین می تواند روی ایجاد موسیقی اثر تاثیر بگذارد . این اثر از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته و تقریبا مناسب است اما از موسیقی درونی .
بهره چندانی نداره می توانست بهتر از این عمل کند .
#ادامه_دارد👇👇#واژه

ادامه نقد ☝️☝️☝️


▪️در حالت کلی خلاقیت در اثر دیده نمی شود .
▪️ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی برقرار نیست که نتیجه استقلال ابیات است. این مسئله روی انسجام روایی اثر تاثیر می گذارد و می تواند زیبایی را دچار خلل کند .
▪️به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده تقریباً یک اثر عاشقانه است که شاعر در آن از میل و تمنای وجودی خود نسبت به شخصی صحبت می‌کند اما با توجه به ضعف اثر مخاطب با یک سوال بزرگ روبرو می‌شود هدف از بیان این ابیات چه بوده ؟ بنابراین شاعر در بیان رسالت خود موفق نبوده .
برای شاعر ارزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
مریم راد "واژه"
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی