شیدا شجاعی
- چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۰۵:۴۵ ب.ظ
#نقد_شعر
این منم ، اسلحه ای پر و صدای شلیک
طرح ماسیده ی لبخند به زیر ماتیک
رقص ِ یک پوکه ی تبدار در آغوشِ هوا
ناله ی سقط شده در نوسان ِ موزیک
این منم ، پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک
متروی درد نوردید مرا شهر به شهر
عابری در تن من نیست، نه حتی نزدیک
خط به خط پوچ و تباهم ، کلماتم مبهم
تیک ِ حذفی به دهانم زده شد با ماژیک
یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ ، که آغاز جنونت تبریک
من سرابم که عرق ریختم و آب شدم
دل به این معرکه ی خشک نبستم ؛ ولیک -
در بیابان ِ تنم غرق شده بی تردید
یک زن ِ خسته و آغشته به عطر ِ لالیک
قد ِ عریانی من نیست لِباست، ای عشق
بُگذر از پیرهن ِ کهنه ی من وصله ی شیک
#شیداشجاعی
بنام یاور عشق
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته. ناخواسته ی خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون درنظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات ، جایگزینی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی ،نهایتا کاربرد زبان در حالت کلی موفق بوده و نشان دهنده ی دقت و توجه شاعر در انتخاب لغات می باشد.
انتخاب لغات بر مبنای روایت اثر و در خدمت ان است. و نشان دهنده ی ان است که شاعر یک اثر کوششی خلق کرده ( کوششی که توام با جوشش است . یعنی در ساخت اثر از قدرت الهام شاعر نیز کمک گرفته )
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده جز ترکیبات وصفی ست .و به توصیف فضا و حالات روایت پرداخته و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی اثر نقش داشته است .مثلا( بیابان تنم /آغاز جنونت/ پیکر پاییز لگد مال و کبود/ و ....) زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد .
در حالت کلی شاعر کلمات را به خدمت خود اورده تا انتقال مفاهیم به خوبی و زیبایی صورت گیرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف با قوافی که به درستی چیده شده اند و به لحاظ موسییقایی یکدیگر( اهنگ کلی اثررا) را کامل می کنند .
▪️به لحاظ بررسی و ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه/ نتیجه گیری ) را رعایت کرده و موفق بوده . این مسئله سبب انسجام روایت و درک روایی اثر شده است . از این جهت مخاطب را از ابتدا تا انتهای مسیر با خود همراه میسازد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده با استفاده از تشبیهات و کنایات و استعاره و ...( صناعات ادبی) به زیبایی و مضمون سازی اثر کمک کرده . مثال
( رقص یک پوکه تب دار در آغوش هوا
ناله ی سقط شده در نوسان موزیک
یا...
یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ که آغاز جنونت تبریک )
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و علاوه بر اینکه در ملموس بودن روایت نقش موثر دارند در زیبایی و تاثیرگذاری ان نیز نقش دارند . به طور مثال
( رقص یک پوکه ی تب دار در آغوش هوا
و یا...
قد عریانی من نیست لباست ای عشق
بگذر از پیرهن کهنه ی من وصله ی شیک
و یا...
این منم پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک )
▪️
به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطللع خود با توجه به اینکه این مطلع مقدمه روایت خود را به خوبی شکل داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند موفق بوده.
در پایان بندی یا مقطع هم به همین صورت است با توجه به مفاهیم کار گرفته و مضمون سازی اتفاق افتاده و با توجه به اینکه شاعر زنگ پایان اثر را به صدا دراورده ،بنابراین شاعر در شروع و پایان بندی موفق بوده و چفت و بست کلام را رعایت کرده .
و سپس در تنه روایت می بیند که ارتباط عمودی روی محور جانشینی به خوبی رعایت شده
تنها نکته ضعف بهم ریختگی محور افقی رو محور همنشینی در مصرع دوم بیت ۴ است که من معتقدم نیاز به بازنگری دارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر خوش اهنگ رمل سروده شده و از موسیقی بیرونی و کناری بهره بسیار خوبی دارد و از موسیقی درونی و معنوی نیز به سبب چیدمان کلمات بهره گرفته .همچنین به لحاظ توالی هجا ها متناسب با وزن و اهنگ نیز موفق عمل کرده و نشان دهنده دقت شاعر در انتخاب و چیدمان کلمات است . درواقع موسیقی اثر بسیار سیال و روان است .
▪️به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه / اجتماعی _ مدنی ست که با درک درست دال و مدلول ها یک روایت در ان شکل گرفته .
توصیفات بسیار خلاقانه است درواقع شاعر در وصف. روایت خود خلاقیت به خرج داده و سبب زیبایی اثر شده است . از طرف دیگر شاعر به واسطه انتقال مفاهیم به تکیه بر زیبایی ها هنری ،رسالت خود را به جای اورده .
در پایان از شاعر خوب و محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد "واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
این منم ، اسلحه ای پر و صدای شلیک
طرح ماسیده ی لبخند به زیر ماتیک
رقص ِ یک پوکه ی تبدار در آغوشِ هوا
ناله ی سقط شده در نوسان ِ موزیک
این منم ، پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک
متروی درد نوردید مرا شهر به شهر
عابری در تن من نیست، نه حتی نزدیک
خط به خط پوچ و تباهم ، کلماتم مبهم
تیک ِ حذفی به دهانم زده شد با ماژیک
یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ ، که آغاز جنونت تبریک
من سرابم که عرق ریختم و آب شدم
دل به این معرکه ی خشک نبستم ؛ ولیک -
در بیابان ِ تنم غرق شده بی تردید
یک زن ِ خسته و آغشته به عطر ِ لالیک
قد ِ عریانی من نیست لِباست، ای عشق
بُگذر از پیرهن ِ کهنه ی من وصله ی شیک
#شیداشجاعی
بنام یاور عشق
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته. ناخواسته ی خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون درنظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات ، جایگزینی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی ،نهایتا کاربرد زبان در حالت کلی موفق بوده و نشان دهنده ی دقت و توجه شاعر در انتخاب لغات می باشد.
انتخاب لغات بر مبنای روایت اثر و در خدمت ان است. و نشان دهنده ی ان است که شاعر یک اثر کوششی خلق کرده ( کوششی که توام با جوشش است . یعنی در ساخت اثر از قدرت الهام شاعر نیز کمک گرفته )
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده جز ترکیبات وصفی ست .و به توصیف فضا و حالات روایت پرداخته و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی اثر نقش داشته است .مثلا( بیابان تنم /آغاز جنونت/ پیکر پاییز لگد مال و کبود/ و ....) زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد .
در حالت کلی شاعر کلمات را به خدمت خود اورده تا انتقال مفاهیم به خوبی و زیبایی صورت گیرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف با قوافی که به درستی چیده شده اند و به لحاظ موسییقایی یکدیگر( اهنگ کلی اثررا) را کامل می کنند .
▪️به لحاظ بررسی و ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه/ نتیجه گیری ) را رعایت کرده و موفق بوده . این مسئله سبب انسجام روایت و درک روایی اثر شده است . از این جهت مخاطب را از ابتدا تا انتهای مسیر با خود همراه میسازد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده با استفاده از تشبیهات و کنایات و استعاره و ...( صناعات ادبی) به زیبایی و مضمون سازی اثر کمک کرده . مثال
( رقص یک پوکه تب دار در آغوش هوا
ناله ی سقط شده در نوسان موزیک
یا...
یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ که آغاز جنونت تبریک )
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و علاوه بر اینکه در ملموس بودن روایت نقش موثر دارند در زیبایی و تاثیرگذاری ان نیز نقش دارند . به طور مثال
( رقص یک پوکه ی تب دار در آغوش هوا
و یا...
قد عریانی من نیست لباست ای عشق
بگذر از پیرهن کهنه ی من وصله ی شیک
و یا...
این منم پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک )
▪️
به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطللع خود با توجه به اینکه این مطلع مقدمه روایت خود را به خوبی شکل داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند موفق بوده.
در پایان بندی یا مقطع هم به همین صورت است با توجه به مفاهیم کار گرفته و مضمون سازی اتفاق افتاده و با توجه به اینکه شاعر زنگ پایان اثر را به صدا دراورده ،بنابراین شاعر در شروع و پایان بندی موفق بوده و چفت و بست کلام را رعایت کرده .
و سپس در تنه روایت می بیند که ارتباط عمودی روی محور جانشینی به خوبی رعایت شده
تنها نکته ضعف بهم ریختگی محور افقی رو محور همنشینی در مصرع دوم بیت ۴ است که من معتقدم نیاز به بازنگری دارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر خوش اهنگ رمل سروده شده و از موسیقی بیرونی و کناری بهره بسیار خوبی دارد و از موسیقی درونی و معنوی نیز به سبب چیدمان کلمات بهره گرفته .همچنین به لحاظ توالی هجا ها متناسب با وزن و اهنگ نیز موفق عمل کرده و نشان دهنده دقت شاعر در انتخاب و چیدمان کلمات است . درواقع موسیقی اثر بسیار سیال و روان است .
▪️به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه / اجتماعی _ مدنی ست که با درک درست دال و مدلول ها یک روایت در ان شکل گرفته .
توصیفات بسیار خلاقانه است درواقع شاعر در وصف. روایت خود خلاقیت به خرج داده و سبب زیبایی اثر شده است . از طرف دیگر شاعر به واسطه انتقال مفاهیم به تکیه بر زیبایی ها هنری ،رسالت خود را به جای اورده .
در پایان از شاعر خوب و محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد "واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
- ۹۸/۰۷/۱۰