نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

شیدا شجاعی

#نقد_شعر
این منم ، اسلحه ای پر و صدای شلیک
طرح ماسیده ی لبخند به زیر ماتیک

رقص ِ یک پوکه ی تبدار در آغوشِ هوا
ناله ی سقط شده در نوسان ِ موزیک

این منم ، پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک

متروی درد نوردید مرا شهر به شهر
عابری در تن من نیست، نه حتی نزدیک

خط به خط پوچ و تباهم ، کلماتم مبهم
تیک ِ حذفی به دهانم زده شد با ماژیک

یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ ، که آغاز  جنونت  تبریک

من سرابم که عرق ریختم و آب شدم
دل به این معرکه ی خشک نبستم ؛ ولیک -

در   بیابان ِ تنم غرق شده  بی تردید
یک زن ِ خسته و آغشته به عطر ِ لالیک

قد ِ عریانی من نیست لِباست، ای عشق
بُگذر از پیرهن ِ کهنه ی من وصله ی شیک

#شیداشجاعی
بنام یاور عشق
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته. ناخواسته ی خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون درنظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات ، جایگزینی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی ،نهایتا کاربرد زبان در حالت کلی موفق بوده و نشان دهنده ی دقت و توجه شاعر در انتخاب لغات می باشد.
انتخاب لغات بر مبنای روایت اثر و در خدمت ان است. و نشان دهنده ی ان است که شاعر یک اثر کوششی خلق کرده ( کوششی که توام با جوشش است . یعنی در ساخت اثر از قدرت الهام شاعر نیز کمک گرفته )
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده جز ترکیبات وصفی ست .و به توصیف فضا و حالات روایت پرداخته و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی اثر نقش داشته است .مثلا( بیابان تنم /آغاز جنونت/ پیکر پاییز لگد مال و کبود/ و ....) زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد .
در حالت کلی شاعر کلمات را به خدمت خود اورده تا انتقال مفاهیم به خوبی و زیبایی صورت گیرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف با قوافی که به درستی چیده شده اند و به لحاظ موسییقایی یکدیگر( اهنگ کلی اثررا) را کامل می کنند .
▪️به لحاظ بررسی و ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه/ نتیجه گیری ) را رعایت کرده و موفق بوده . این مسئله سبب انسجام روایت و درک روایی اثر شده است . از این جهت مخاطب را از ابتدا تا انتهای مسیر با خود همراه می‌سازد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده با استفاده از تشبیهات و کنایات و استعاره و ...( صناعات ادبی) به زیبایی و مضمون سازی اثر کمک کرده . مثال
( رقص یک پوکه تب دار در آغوش هوا
ناله ی سقط شده در نوسان موزیک
یا...
یک جهان پر شدم از هیچ و هراس و هذیان
طعنه زد مرگ که آغاز جنونت تبریک )
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و علاوه بر اینکه در ملموس بودن روایت نقش موثر دارند در زیبایی و تاثیرگذاری ان نیز نقش دارند . به طور مثال
( رقص یک پوکه ی تب دار در آغوش هوا
و یا...
قد عریانی من نیست لباست ای عشق
بگذر از پیرهن کهنه ی من وصله ی شیک
و یا...
این منم پیکر پاییز لگد مال و کبود
زیر پوتین سراسیمه ی نسلی تاریک )
▪️
به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطللع خود با توجه به اینکه این مطلع مقدمه روایت خود را به خوبی شکل داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند موفق بوده.
در پایان بندی یا مقطع هم به همین صورت است با توجه به مفاهیم کار گرفته و مضمون سازی اتفاق افتاده و با توجه به اینکه شاعر زنگ پایان اثر را به صدا دراورده ،بنابراین شاعر در شروع و پایان بندی موفق بوده و چفت و بست کلام را رعایت کرده .
و سپس در تنه روایت می بیند که ارتباط عمودی روی محور جانشینی به خوبی رعایت شده
تنها نکته ضعف بهم ریختگی محور افقی رو محور همنشینی در مصرع دوم بیت ۴ است که من معتقدم نیاز به بازنگری دارد .

▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر خوش اهنگ رمل سروده شده و از موسیقی بیرونی و کناری بهره بسیار خوبی دارد و از موسیقی درونی و معنوی نیز به سبب چیدمان کلمات بهره گرفته .همچنین به لحاظ توالی هجا ها متناسب با وزن و اهنگ نیز موفق عمل کرده و نشان دهنده دقت شاعر در انتخاب و چیدمان کلمات است . درواقع موسیقی اثر بسیار سیال و روان است .
▪️به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه / اجتماعی _ مدنی ست که با درک درست دال و مدلول ها یک روایت در ان شکل گرفته .
توصیفات بسیار خلاقانه است درواقع شاعر در وصف. روایت خود خلاقیت به خرج داده و سبب زیبایی اثر شده است . از طرف دیگر شاعر به واسطه انتقال مفاهیم به تکیه بر زیبایی ها هنری ،رسالت خود را به جای اورده .
در پایان از شاعر خوب و محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد "واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی