اتشکده ۵
- شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ق.ظ
#نقد_شعر
تو باشی با تو دنیا ، اعتباری تازه خواهد یافت
جهان گرد ست و بی سامان ، مداری تازه خواهد یافت
هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت
زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور ، دل ؛ عیاری تازه خواهد یافت
وجودم پر شد از آه و صبوری تا به کی آخر
گذر از حس حیوانی تباری تازه خواهد یافت
تشعشع های قلبم را اگر با چشم دل دیدی
چه حالی دارد این بینش ، وقاری تازه خواهد یافت
سکوتی در میان آمد ولی چشمانمان غوغا
از این غوغا چه می دانی که باری تازه خواهد یافت
در آمیزد خداوندی که خلقت کرد عقل و عشق
نمی لنگد دگر مرکب سواری تازه خواهد یافت
#آتشکده
بنام یاری دهنده دلها
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و کاربرد لغات در حالت کلی موفق عمل کرده .
البته ناگفته نماند که محدودیت های طبیعی زبان در حیطه ی قواعد و قوانین عروض ساختار کلی زبان را به سمت و سوی دوگانگی هدایت کرده انا نمی توان ضعف در نظر گرفت . در مواردی هم بافت کلمات دچار ناهماهنگی در مقایسه با کل زبان می شود اما به زیبایی زبان و در حالت کلی به زیبایی اثر آسیبی نرسانده .
ترکیب سازی ها عمدتا وصفی و یا تا حدودی استعاری هستند مثل ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش / چشم دل تشعشع های قلبم / هوای عشق / و.... که علاوه بر زیبایی تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کرده . زبان در حالت کلی پروتوئته خود را اعمال می کند.
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزلی در وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم است . قافیه و ردیف مناسب هستند.
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد و به لحاظ بررسی روایت خوب ساخته و پرداخته شده است.
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه / استعاره/ کنایه و ...صناعات ادبی موفق بوده و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی هم نقش موثر داشته است.
) زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور دل عیاری تازه خواهد یافت)
_ تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تصاویر علاوه بر زیبایی سبب ملموس بودن روایت شده است.
) هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت )
▪️به لحاظ بررسی composition اثرارائه شده در مطلع و مقطع خود به خوبی عمل کرده در شروع دهن مخاطب را اماده می کند و در پایان بندی نیز شاعر توانسته رسالت خود را به جای اورد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی با توجه به موسیقی بیرونی و کناری و همچنین موسیقی معنوی بررسی موسیقیایی اثر به خوبی برقرار است خصوصا اینکه از بحر هزج استفاده شده . از طرف دیگر توالی اوایی و هجایی نیز در اثر به خوبی برقرار است .
_ خلاقیت در اثر ارائه شده در استفاده از ساختار ذهنی کلاسیک و تلفیق ان با کلماتی مثل لوگو اتفاق افتاده اگر چه در بافت کلمات درمحور افقی کلمات روی محور همنشینی ایجاد ناهمگونی می کند .
▪️ به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثررارایه شده یک اثر اجتناعی _ عاشقانه است که در برخی مصارع شکل اعتراض نیز به خود گرفته است .
در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد " واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
تو باشی با تو دنیا ، اعتباری تازه خواهد یافت
جهان گرد ست و بی سامان ، مداری تازه خواهد یافت
هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت
زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور ، دل ؛ عیاری تازه خواهد یافت
وجودم پر شد از آه و صبوری تا به کی آخر
گذر از حس حیوانی تباری تازه خواهد یافت
تشعشع های قلبم را اگر با چشم دل دیدی
چه حالی دارد این بینش ، وقاری تازه خواهد یافت
سکوتی در میان آمد ولی چشمانمان غوغا
از این غوغا چه می دانی که باری تازه خواهد یافت
در آمیزد خداوندی که خلقت کرد عقل و عشق
نمی لنگد دگر مرکب سواری تازه خواهد یافت
#آتشکده
بنام یاری دهنده دلها
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و کاربرد لغات در حالت کلی موفق عمل کرده .
البته ناگفته نماند که محدودیت های طبیعی زبان در حیطه ی قواعد و قوانین عروض ساختار کلی زبان را به سمت و سوی دوگانگی هدایت کرده انا نمی توان ضعف در نظر گرفت . در مواردی هم بافت کلمات دچار ناهماهنگی در مقایسه با کل زبان می شود اما به زیبایی زبان و در حالت کلی به زیبایی اثر آسیبی نرسانده .
ترکیب سازی ها عمدتا وصفی و یا تا حدودی استعاری هستند مثل ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش / چشم دل تشعشع های قلبم / هوای عشق / و.... که علاوه بر زیبایی تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کرده . زبان در حالت کلی پروتوئته خود را اعمال می کند.
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزلی در وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم است . قافیه و ردیف مناسب هستند.
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد و به لحاظ بررسی روایت خوب ساخته و پرداخته شده است.
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه / استعاره/ کنایه و ...صناعات ادبی موفق بوده و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی هم نقش موثر داشته است.
) زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور دل عیاری تازه خواهد یافت)
_ تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تصاویر علاوه بر زیبایی سبب ملموس بودن روایت شده است.
) هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت )
▪️به لحاظ بررسی composition اثرارائه شده در مطلع و مقطع خود به خوبی عمل کرده در شروع دهن مخاطب را اماده می کند و در پایان بندی نیز شاعر توانسته رسالت خود را به جای اورد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی با توجه به موسیقی بیرونی و کناری و همچنین موسیقی معنوی بررسی موسیقیایی اثر به خوبی برقرار است خصوصا اینکه از بحر هزج استفاده شده . از طرف دیگر توالی اوایی و هجایی نیز در اثر به خوبی برقرار است .
_ خلاقیت در اثر ارائه شده در استفاده از ساختار ذهنی کلاسیک و تلفیق ان با کلماتی مثل لوگو اتفاق افتاده اگر چه در بافت کلمات درمحور افقی کلمات روی محور همنشینی ایجاد ناهمگونی می کند .
▪️ به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثررارایه شده یک اثر اجتناعی _ عاشقانه است که در برخی مصارع شکل اعتراض نیز به خود گرفته است .
در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد " واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
- ۹۸/۰۷/۲۰