نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

اتشکده ۵

#نقد_شعر
تو باشی با تو دنیا ، اعتباری تازه خواهد یافت
جهان گرد ست و بی سامان ، مداری تازه خواهد یافت

هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت

زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور ، دل ؛ عیاری تازه خواهد یافت

وجودم پر شد از آه و صبوری تا به کی آخر
گذر از حس حیوانی تباری تازه خواهد یافت

تشعشع های قلبم را اگر با چشم دل دیدی
چه حالی دارد این بینش ، وقاری تازه خواهد یافت

سکوتی در میان آمد ولی چشمانمان غوغا
از این غوغا چه می دانی که باری تازه خواهد یافت

در آمیزد خداوندی که خلقت کرد عقل و عشق
نمی لنگد دگر مرکب سواری تازه خواهد یافت
#آتشکده
بنام یاری دهنده دلها
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و کاربرد لغات در حالت کلی موفق عمل کرده .
البته ناگفته نماند که محدودیت های طبیعی زبان در حیطه ی قواعد و قوانین عروض ساختار کلی زبان را به سمت و سوی دوگانگی هدایت کرده انا نمی توان ضعف در نظر گرفت . در مواردی هم بافت کلمات دچار ناهماهنگی در مقایسه با کل زبان می شود اما به زیبایی زبان و در حالت کلی به زیبایی اثر آسیبی نرسانده .
ترکیب سازی ها عمدتا وصفی و یا تا حدودی استعاری هستند مثل ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش / چشم دل تشعشع های قلبم / هوای عشق / و.... که علاوه بر زیبایی تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کرده . زبان در حالت کلی پروتوئته خود را اعمال می کند.
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزلی در وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم است . قافیه و ردیف مناسب هستند.
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد و به لحاظ بررسی روایت خوب ساخته و پرداخته شده است.

▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه / استعاره/ کنایه و ...صناعات ادبی موفق بوده و علاوه بر زیبایی در مضمون سازی هم نقش موثر داشته است.
) زمین ویرانه ای نحس و مزین با لوگوهایش
تو انسانی بیاور دل عیاری تازه خواهد یافت)
_ تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تصاویر علاوه بر زیبایی سبب ملموس بودن روایت شده است.
) هوای عشق مسموم و چه لیلی های بی مجنون
اگر باشی کنارم اعتباری تازه خواهد یافت )
▪️به لحاظ بررسی composition اثرارائه شده در مطلع و مقطع خود به خوبی عمل کرده در شروع دهن مخاطب را اماده می کند و در پایان بندی نیز شاعر توانسته رسالت خود را به جای اورد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی با توجه به موسیقی بیرونی و کناری و همچنین موسیقی معنوی بررسی موسیقیایی اثر به خوبی برقرار است خصوصا اینکه از بحر هزج استفاده شده . از طرف دیگر توالی اوایی و هجایی نیز در اثر به خوبی برقرار است .
_ خلاقیت در اثر ارائه شده در استفاده از ساختار ذهنی کلاسیک و تلفیق ان با کلماتی مثل لوگو اتفاق افتاده اگر چه در بافت کلمات درمحور افقی کلمات روی محور همنشینی ایجاد ناهمگونی می کند .
▪️ به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثررارایه شده یک اثر اجتناعی _ عاشقانه است که در برخی مصارع شکل اعتراض نیز به خود گرفته است .

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
مریم راد " واژه"
#واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی