نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

علی پارسا

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۷/۱۶سه شنبه
#ساعت_شروع :(۲۲🕙)

♋️✡♋️✡♋️✡

به تو دل بستم آن وقتی که با چشمان خود دیدم
زمین ازمرگ عشق آتش گرفت و آسمان یخ بست

یکی این سوی شیشه رود آتش بود و در آن سو
یکی لب تشنه ماند و زیر اشک ناودان یخ بست

یکی باروت غصه بود و هی از اشک می پرسید
چه شد که عاطفه در شهر ، شکل پادگان یخ بست

یکی از درد نان آنقدر یا رزااااااق ممتد گفت
که در حلق موذن بغض گل کرد و اذان یخ بست

اگر چه کارگر دائم عرق می ریخت اما حق
بجای نان عرق شد بعد هم در استکان یخ بست

عذاب از کلبه ی دهقان به خاک کاخ خان می رفت
زمستان بود و بعد از نان دهقان جان خان یخ بست

ولی من از جهان دل کنده ام هرگز نگو احساس
درون قلب تو ای زخم لای استخوان یخ بست


#علی_پارسا
♋️☯♋️☯♋️☯


از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته. ناخواسته خود خواهد ود بنابراین ان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب / چیدمان / جایگزینی لغات همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و از طرف دیگر ،بررسی زبان در حالت کلی موفق بوده . البته این صحبت به معنای بدون نقص بودن اثر در موارد بررسی شده در این زمینه نیست . یعنی بافت کلمات در بعضی مصارع زیبا نیست .( بیت ۳ / مصرع ۲)
ترکیب سازی ها عمدتا ترکیبات اضافی ست اما توصف اثر را نیز به عهده دارند ( اشک ناودان / حلق موذن/ درد نان /و .... ) استفاده از قواعد و قوانین مطابق با انتظاری ست که از یک شعر داریم. و زبان یکدستی لازم را در خود دارد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک قطعه در وزن مفاعیلن در رحر هزج مثمن سالم . قافیه پردازی می توانست بهتر از این باشد . در ردیف از از فعل مرکب استفاده شده که روی زبان ادبی اثر تاثیر می گذارد .
▪️به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده نتوانسته انطور که باید موفق عمل کند . چرا که به سبب استقلال ابیات هر بیت می تواند مقدمه و شروع یک روایت باشد و نشان دهنده ان است که شاعر صرفا به یک موضوع نپرداخته . بنابراین پایان بندی اثر دچار ضعف است . درواقع شاعر نتوانسته پایبند به اصل روایت باشد . ( به صورت ناخوشایند اتفاق افتاده)
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در تشبیهات و کنایه / استعاره و .... صناعات ادبی خوب عمل کرده ( بیت ۲ / ۴ )
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت.کمک. شایانی کرده اند
) مثل بیت ۴/۵/ ۶ )
▪️ به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند اما در ادامه روایت اثر دچار پیچش شده و به سمت و سویی دیگر هدایت شده انقدر که در پایان بندی به یک موضوع دیگر رسیده .
▪️به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری استفاده کرده. از موسیقی معنوی نیز بی بهره نیست . اما معتقدم به لحاظ توالی اوایی و هجاها را در نظر گرفتن علم عروض می توانست موفق تر عمل کند .
▪️به لحاظ محتوایی اثر ارایه شده در روایت خود دچار یک چالش بزرگ شده با محتوای عشق ودلبستگی اغاز شده و به مقوله های اجتناعی پرداخته و نتوانسته در روایت خود به لحاظ محتوایی هماهنگی را ایجاد کند. استقلال ابیات هم سبب شده که در محتوای اثر قدری گسستگی ایجاد شود . از طرف دیگر شاعر در هر بیت به یک موضوع جداگانه پرداخته و سبب می شود که مخاطب در درک و در روایت موضوع قدری سردرگم شود . یا بهتر عرض کنم یکپارچگی روایت دچار خلل شده
در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت دارم
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی