نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مرتضی زین الدینی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۱/۱۳یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۱🕘)

🌠🎇🎆🌠🎇🎆


من گرفتار خدایم تا رسیدن های عشق
شعله چشمان یارم تا دمیدن های عشق

شاهد ایمان راهم تا بیفروزم وجود
من گرفتار خدایم تا شنیدن های عشق

همچون جبریل آیه های مریمانه دیدنم
آیه های پر شکوه نو رسیدن های عشق

باورم پیوسته دارد شهر دل آشوب را
موج خون سر می کشد از خود چکیدن های عشق

شمع را تا شارح دیدار دل می پرورم
شعله های خویش آید آرمیدن های عشق

فتح جان و روح ناب و عمق پیدایی شدن
من گرفتار که آیم از کشیدن های عشق

شاهکار دلربایم آرزویم آمدن
آمدن دارد نگاه دل چشیدن های عشق

قاصدک از اول و آخر به جانم بندگی است
بندگی های گران و شعله دیدن های عشق


#مرتضی_زین_الدینی

🌠🌠🌠🌠🌠🌠

#نقد_شعر
🍃به نام خداوند شعر و غزل . 🍃

📌از آنجایی که معتقدم، اثر ارائه شده ،گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر، نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان و جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و در حالت کلی ؛ استفاده و کاربرد زبان
می توانست, موفق تر عمل کند .
🔺تکرار های بی مورد با استفاده از کلماتی که صرفاً جنبه پر کردن وزن را دارند بزرگترین ضعف این اثر محسوب می‌شود .
🔺شاعر سعی داشته این تکرار را در قالب ردیف در اثر قرار دهد ،اما چون به صورت یک عبارت آشنا در کل اثر تکرار شده و بخشی از وزن یک مصرع را تشکیل داده ،در این اثر می تواند مهم ترین عامل ضعف باشد .
🔺از طرف دیگر همین تکرار به تکامل موسیقی های یک اثر کمک کرده بنابراین می‌توان همین حرکت را از جنبه مثبت در نظر گرفت و هم از جنبه منفی .
اما به شخصه معتقدم که این تکرارها می‌تواند تا حدودی به زیبایی اثر آسیب برسانند . چرا که نشان دهنده عدم توانایی شاعر در دایره لغات می باشد .

🔺در برخی از ابیات ارتباط بین دو مصرع قدری دچار ضعف می شود . در واقع به سبب انتخاب و چیدمان نادرست کلمات ارتباط افقی و عمودی روی محور جانشینی و همنشینی دچار ضعف شده . این مسئله روی روایت اثر تاثیر گذار است و درک روایی را دچار خلل می کند .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات توصیفی هستند (مثل گرفتار خدایم .
یافته جان و روح ناب، یا شاهکار دلربایم . )
در واقع این قبیل ترکیب سازی ها به توصیف و تفسیر روایت اثر کمک می کند و تا حدودی به زیبایی از سر هم می افزاید در این اثر این ترکیب سازی ها در گرو روایت اثر قرار گرفتند و در واقع به روند پیشرفت و پیشبرد اهداف شاعر کمک کردند . اما مشکل اصلی اثر (که ناشی از عدم انتخاب درست کلمات است ) آنقدر نشو و نما می کند که زیبایی اثر را تحت تاثیر قرار داده.

🔺زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد و این مسئله یکی از ویژگی های مهم این اثر می باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی، اثر ارائه شده، یک غزل است بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف است . قافیه و ردیف ها تا حدودی مناسب عمل کردند ( البته خالی از ضعف نیست اما ضعف ها قابل چشم پوشی ست )

🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده ، شاعر با در نظر گرفتن مقدمه، تنه و نتیجه گیری روایت یک اثری را خلق کرده بنابراین می توان معتقد بود که شاعر از بیان این اثر هدفی را دنبال می کند . اما از آنجایی که انتخاب و چیدمان و جایگزینی لغات به خوبی اتفاق نیفتاده و محور های جانشینی و همنشینی دچار خلل شده اند ،پس شاعر در بیان هدف خود موفق نبوده . چرا که درک روایی نیز دچار خلل شده .


🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و کنایه و در حالت کلی و تا حدودی استفاده از صناعات می توانست موفق تر عمل کند ، با توجه به قرارگیری و چیدمان کلمات جایگزینی، آنها در مصرع های شکل گرفته مبتنی بر عروض، و نهایتاً این اثر تقریباً به لحاظ استفاده از صناعات می توانست موفق تر باشد . .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند در واقع روایت اثر تا حدودی آن را به سمت انتزاعی بودن هدایت کرده .
و شاعر با کلی نگری، روایت اثر را بیان کرده اما از زیبایی اثر به سبب دور از ذهن بودن و انتخاب نادرست کلمات کاسته و می توانست بهتر از این عمل کند .

🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در مطلع به خود باید بهتر از این عمل می کرد . به نظر می رسد شاعر به شکوه و شکایت اثر خود را آغاز کرده اما به گونه ای که انگار خود شاعر هم شکوه و شکایتش را باور ندارد . با همه اینها این مطلع می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند و در ادامه هم از مقدمه وارد تنه روایت شده و سپس به نتیجه گیری روایت در مقطع اثر پرداخته و نهایتاً روایتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد . که من معتقدم شاعر در بیان و انتقال هدف خود به مخاطب چندان موفق نبوده ‌ .

🔸به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده ،در بحر رمل سروده شده که یکی از بهر های خوش آهنگ در زبان فارسی است و استفاده از هجاهایی که در اثر قرار گرفته، و مبتنی بر علم عروض است (شاعر سعی کرده که پایبند به قواعد و قوانین عروضی باشد )بنابراین آواهایی که به گوش می رسد کاملا سیال و روان است و اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی,موسیقی درونی و موسیقی کناری بهره خوبی گرفته .

🔺در اثر به لحاظ ساخت روایت و همچنین روند پیشبرد روایت و از طرف دیگر قرار گیری کلمات در کنار یکدیگر جهت ترکیب سازی و افزودن زیبایی و اثر خلاقیت ای دیده نمی شود .

🔸به لحاظ بررسی ونقد محتوایی اثر اراٸه شده ، یک غزل عاشقانه است که در آن شاعر به مستقیم و غیر مستقیم به وصف معشوق پرداخته و تلاش شاعر جهت رسیدن به وصل .
و از جهت اخلاص و بندگی عاشق نسبت به معشوق صحبت می کند .
معتقدم شاعر در بیان هدف و رسالت خود موفق نبوده .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی