نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

لیلا عبدی

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۱/۲۰یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱🕘)

🟥🟧🟨🟩🟦🟪⬛️⬜️🟫

کدام واژه به پاییز رنگ غم زده است
کدام فاجعه بخت مرا رقم زده است

چرا هوای درونم هنوز بارانی ست
و آسمان نگاهم دوباره نم زده است

کدام قصه به گوش من از سحر خوانده
کدام کوچه مرا تا خودم قدم زده است

نگاه آینه زنگار بسته و در آن
زنی نشسته که باز از سکوت دم زده است

دوباره جمعه و پاییز و عصر دلتنگی
ببین چگونه غزل چنگ بر قلم زده است

#لیلا_عبدی
🟥🟧🟨🟩🟦🟪

#نقد_شعر
🍃🍃به نام خداوند شعر و غزل . 🍃🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان جایگزینی لغات ؛استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان؛ ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان (در حالت کلی ) اگر چه تا حدودی موفق عمل کرده ام اما می توانست بهتر از این باشد .

🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی کلمات در اثر ارائه شده، روایت اثر را به سمتی هدایت می‌کند که مخاطب دچار کلی نگری می شود در واقع خود شاعر هم با کلی نگری سعی در بیان اهداف خود داشته و از این جهت در برخی از ابیات
؛ ابهام آمیز بودن بیش از اندازه ، روایت اثر را دچار خلل کرده .

🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده عمدتاً ترکیبات وصفی هستند در واقع روایت این اثر بر مبنای توصیف بنا شده .اما توصیفات نه چیزی به زیبایی اثر افزوده و نه چیزی از آن کاسه اند . در حالیکه ما در اشعار توصیفی انتظار داریم که در خلق توصیفات حتما خلاقیت دیده شود و متاسفانه در این اثر خلاقیتی دیده نمی شود .

🔺زبان در اثر ارائه شده یکی از لازم را در خود دارد . و این مسئله نکته مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن و قافیه و ردیف در آن به خوبی ساخته و پرداخته شده . البته به لحاظ ساختار عروضی خالی از ضعف نیست.

به لحاظ بررسی و ساختار روایت اثر
ارائه شده با توجه به اینکه دچار کلی نگری شده و همچنین انتزاعی بودن اثر یک مقداری به درک و انسجام روایی آن ، می تواند آسیب برساند اما این روایت سه خصیصه مهم را در خود دارد و خالی از ضعف نیست .

به طور مثال در پایان‌بندی شاعر زنگ پایان است را به صدا در نیاورده و این یعنی روایت اثر یک روایت باز است بنابراین این مسئله در روایت می تواند با توجه به کلی نگری روایات یکی دیگر از عوامل آسیب رسان به اثر باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی شاعر تا حدودی از صناعات به کار گرفته استفاده کرده و موفق هم بوده و به زیبایی اثر هم کمک کرده و از طرف دیگر به کارگیری زبان عاطفی که از ویژگی های مهم این شعر محسوب می شود و عامل اساسی ایجاد زیبایی در اثر شده است .

تصاویر در اثر شده عینی و انتزاعی است اما با توجه به کلی نگری روایت اثر؛ می‌بینیم که در حالت کلی تصاویر به سمت انتزاعی بودن پیش می‌رود اما این انتزاعی بودن به لحاظ بررسی و درک تصاویر می‌تواند یکی از عوامل مهم خلق زیبایی و یا حتی آسیب باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده؛ در مطلع خود شروع نسبتاً خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند. اما در پایان بندی همانطور که در بالا عرض کردم با توجه به انتزاعی بودن روایت ؛ انتظار داریم که اثر ارائه شده دارای یک روایت بسته باشد که مخاطب بتواند هدف ؛ نتیجه و رسالت این شاعر را درک کند و متاسفانه این اتفاق در بیت پایانی یا مقطع سر نیافتاده و می‌تواند یکی از عوامل ضعف باشد. عدم پایان بندی درست در اثر ارائه شده ایجاد ضعف کرده به شکلی که ذهن مخاطب به دنبال ادامه روایت هدایت شود . یعنی این شیوه نتوانسته در اثر عامل ایجاد تاویل باشد ‌ بنابراین یکی از عوامل مهم آسیب رسان در اثر ارائه شده می باشد .

🔸موسیقی هایی از سر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری و موسیقی درونی و معنوی بهره خوبی گرفته و توالی آوا ها در کنار یکدیگر تا حدود یک موسیقی سیال را به گوش مخاطب می رسد اما خالی از لطف نیست .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده اگرچه از زبان عاطفی به خوبی برخوردار است و حسی لطیف توام با غم ؛ را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و با توجه به این که شاعر نتوانسته در بیت پایانی خود؛ رسالت را به جای آورد؛ بنابراین قدری دچار ضعف شده در واقع هدف شاعر به روشنی در اختیار مخاطبان قرار نگرفته و این مسئله می‌تواند ناشی از تعجیل شاعر در سرودن اثر باشد و یا بهتر عرض کنم شاعر در جمع بندی اثر ، دچار تعجیل شده .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارد .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی