نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

علی محمدی۱

‍ ‍
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران

🟩🟦🟪🟥🟧🟨


امروز

من به جهان اضافه شدم
مادرم می گوید وسط بهار بود
پدرم برفها را

پاک می کند
از زمستان صورتش

چهار دست و پا تمام دنیا را گشتم
پشت فقر فقط تلخی دیدم و تنهایی

مدرسه را تمام که کردم
کارگر شدم

تمام این سالها
به این مساله فکر میکنم که خدا
صاحب خانه است

من مستاجرم اما

دوستان !
اگر کیک تولدم را نوش جان کردید

با اجازه

من باید به سر کار بر گردم ...


#علی_محمدی
🟩🟦🟪🟥🟧🟨


🍃🍃به نام خداوند عشق . 🍃🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
قبل از اینکه بخواهیم به نقد بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم .
اگر قرار است شعری سروده شود پس باید تمام ویژگی ها و المان های یک شعر را در خود داشته باشد یک شعر خوب تمام تجربیات یک شاعر را با خود حمل می‌کند .
و اگر بخواهیم به یک تعریف ساده از شعر و بسنده کنیم . می توان گفت
شعر ثبت احساس در یک لحظه از زمان گذر و در جوار اندیشه و تخیل است، که با کلمات همراه شده و چهارچوب( ساختار) معینی را با خود حمل می‌کند .
مسئله دیگری که همیشه با آن تاکید داشتم و همچنان هم تاکید دارم ،این است که ساختار یک اثر ،یکی از وجوه مهم ساخت یا آفرینش یک شعر می باشد که بخشی از ارزش و اعتبار آن را مشخص می کند بنابراین اگر قرار است شعری سروده شود پس باید تمام و چهارچوب و ویژگی های لازم یک شعر را با خود حمل کند .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده .
انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات/ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و کاربرد زبان( در حالت کلی) می تواند موفق تر عمل کند .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به ترتیب عناصر جمله ، که شرایط ساخت برای زبان هنجار فراهم کرده، همچنین به تبع استفاده از زبان هنجار ؛ ایجاد حلقه های روایی که بدون فاصله در کنار یکدیگر چیده شده ؛ با توجه به روایت محکم و منسجم اثر؛ گویای یک داستان کوتاه است که به اشتباه دچار تقطیع یا پلکانی نویسی شده . بنابراین اثر ارائه شده با ساختار شعر سپید نرسیده .


به لحاظ بررسی و نقد و زیبایی شناسی ، شاعر در اثر ارائه شده ؛ از لایه های زبانی بهره خوبی نگرفته، در واقع همه چیز در سطح قرار گرفته و این خود گویای ساختار داستانی و یکی از ویژگی‌های مهم آن است.

تصاویر در اثر ارائه شده عینی ست و به ملموس بودن روایت کمک کرده است .


به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده در واقع به یک واقعه در تاریخی ( در زندگی شخصی شاعر ) اشاره دارد که تا حدودی سعی شده به واسطه کنایه ( البته تا حدودی ) شاعر پیام دیگری را به مخاطب یاد آوری کند که البته به زیبایی و مضمون روایت افزوده ، اما در ساختار آن هیچ تغییری ایجاد نکرده .


در پایان برای صاحب اثر آرزوی موفقیت و پیروزی دارد .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی