نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

ع_ط_رها

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۳/۲۵یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲🕙)

🔹🔹♦️🔹♦️🔹🔹

دامنت را بتکان سرِّ غزل را بگشا
غزلِ نابِ مفاعیل و فعل را بسرا

سخن آغاز بکن باز عسل سازی کن
لبِ خوشْ طعمِ تو،ای گل!ْبه عسل داد بها

در جدال دل و منطق چه کسی خواهد باخت؟
گرچه دلباخته، برده است، جدل را، دلِ ما!

در اذانی که شبانگاه دلت خواهد داد
تو بخوان حیَّ علی العشق علَیَ الْموجدنا

زاهدی گفت که معشوقه بدل، حور اصل است
می گزینم به یقین، من تو بدل را صنما

باز هم زلزله برپا شده با آمدنت
جذر مهتاب تو برده است گسل را به مشا

«عاشقی کار سری نیست که بر بالین است»
خوش کشیده است مثلْ، شیخ اجل راجعِ ما

با همان نیم نگاهت دل ما را بردی
بحث اصلی شده در کلِّ محل «عشق رها»

تو فقط راه برو، تا غزلم پا گیرد!
دامنت را بتکان سرِّ غزل را بگشا

#ع_ط_رها

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی .🍃

✅از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان ; جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و نهایتاً در (حالت کلی) کاربرد زبان تا حدودی می توانست بهتر از این عمل کند .
زبان در حالت کلی دچار دوگانگی است . عدم یکدستی زبان، می‌تواند یک ضعف محسوب شود .
هدف از این بیان این نکته صرفاً استفاده از کلمات عربی نیست چرا که اتفاقاً آنها در این شعر عامل مضمون سازی شده اند .
🔺 در این اثر استفاده از کلماتی که امروز ، در زبان مصطلح نیست ; می‌تواند مسیر کلی زبان را به سمت زبان کهن هدایت کند و این مسئله عامل دوگانگی زبان می‌شود واز زیبایی اثر می‌ کاهد.

🔺 ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیباتی اضافی و استعاری هستند و در خدمت روایت اثر قرار دارند. تا حدودی به توضیح و تفسیر آن کمک کردند و عامل زیبایی اثر شدند .
🔺 قواعد قوانین زبان مطابق با انتظاری که از شعر داریم .
🔺در حالت کلی وقتی کلملت انطور که باید انتخاب نمی شوند از فصیح بودن اثر کاسته می شود و این مسئله با تعلریف شعری در تضاد است .

🔸به لحاظ بررسی بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است و وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه ها می توانست بهتر از این در اثر چیده شود که عامل زیبایی باشد .

به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده; سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد و شامل مقدمه; تنه و نتیجه گیری است; همانطور که مشخص است در مقدمه نسبتاً کوتاه می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و در تنه اثر به اصل روایت اثر بپردازد و در پایان بندی هم نتیجه گیری کند .
اما چیدمان کلمات در محور جانشینی در برخی مصرع ها انطور که باید اتفاق نیوفتاده و به همان نکته ای می رسیم وکه در بالا اشاره کردم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعات به خوبی عمل کرده و با استفاده از تشبیه و دیگر صناعات می تواند زیبایی را به اثر برگرداند .

🔺اثر ارائه شده در ایجاد تصاویری که عینی و انتزاعی هستند خوب عمل کرده و عامل زیبایی اثر شده و به ملموس بودن روایت کمک کرده .

به لحاظ بررسی Composition اثر ارائه شده در شروع خود; می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و در پایان بندی هم می‌تواند زنگ پایان اثر را به صدا در آورد
در واقع با توجه به شروع و پایان اثر روایت این اثر به یک روایت بسته تبدیل شده که نشان دهنده انسجام روایی است و به زیبایی اثر کمک کرده .

به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده یکی از بحرهای خوش آهنگ زبان فارسی است و از موسیقی بیرونی و موسیقی کناری و درونی یا معنوی و معنوی بهره خوبی گرفته و اما توالی و آواها با توجه به انتخاب کلمات دچار سکوت و درنگ هی موسیقی‌هایی شده است که می تواند تا حدودی به زیبایی اثر آسیب برساند .
یکی از بزرگترین وظایف عروض همین بحث موسیقیایی ست .

🔺زبان عاطفی اثر ارائه شده که یکی دیگر ویژگی‌های شعری است . تا حدودی عامل زیبایی این اثر شده .

🔺اثر ارائه شده به لحاظ روایت و به لحاظ نوع نگاه و بیان هم تا حدودی دارای خلاقیت می‌باشد که خود این خلاقیت می‌تواند عامل زیبایی اثر باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده ; حکایت از یک روایت عاشقانه است و شاعر به دنبال وصل معشوق می گردد و از حالات و احوالات درونی خود سخن می گوید در واقع این اثر یک تجربه شاعر; در ارتباط با محیط پیرامون خود می باشد که شاعر با به واسطه کلمات به روی کاغذ آورده و در انتقال هدف و رسالت خود موفق بوده و بیان احوالات درونی خود پرداخته .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی