نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب علی_امین_زاده 1

‍ ‍ درود همراهان گرامی
نقد_شعر
انجمن_ادبی_شعر_باران
مدیریت_برنامه :
بانو_مریم_راد
مورخ:۹۹/۵/۵یکشنبه
ساعت_شروع:(۲۲🕙)

🔹🔹🔻🔹🔻🔹🔹


ز دندان های خون آلود داسی ، چه دستان چناری می بریدند
در آن غوغای بغض آلود در خون ، سکوت درد ها را می شنیدند

چه دردی می کشید سروی که می دید
چه قد خم کرده اند شیران بیشه !
در آن غوغای خلوتگاه جنگل ، سرخسی را که زلفش می دریدند

من آنجا دیدمش افسوس می سوخت ، به پهنای تمام اشک هایم
چه می گویی نمی فهمم زبانت ، شقایق را که نایش می جویدند

صدای ارره ای با سرو می گفت ، هنوز لبخند شیرینم به لب هست
که تابوت تمام خنده ها را ، کنار نعش افرا می کشیدند

شکوه یال شیری را شغالی ، به دندان حقارت می فشردش
سکوت نعره ای با خون می گفت ، تن لخت شجاعت را گزیدند

هنوز پائیز و تاراج سکوت است ، مگر یک رعد از ابری ببارد
در این ماتم سرای بی مروت ، مگر پرواز از پر ها رمیدند ؟!

نمی دانم کدامین خون در خاک ، دوباره جوشش سرخی بجوشد
نگو در آسمانش بال پرواز ، زپرهای عقابانش پریدند

#علی_امین_زاده

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

بنام خداوند مهر و مهربانی .

🔷از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی‌های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔺به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ، جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان ، تا حدودی خوب عمل کرده..
اما خالی از ضعف نیست.
استفاده از کلماتی که جهت پر کردن وزن ، تمایل زبان را به سمت زبان کهن هدایت می کنند ، عامل ایجاد دوگانگی این زبان می باشند. بنابراین دوگانگی زبان می تواند علاوه بر عدم زیبایی روی کیفیت اثر هم تاثیر بگذارد.

استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم،

🔺ترکیب سازی ها در جهت توصیف و تفسیر روایت اتفاق افتاده و به ملموس بودن روایت اثر کمک کرده بنابراین می‌تواند یکی از عوامل ایجاد زیبایی در اثر باشد .

🔺ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و می تواند نشان دهنده انسجام روایی اثر باشد .

🔺به لحاظ بررسی و نقد فنی، اثر ارائه شده یک غزل; در هفت بیت است، با وزن دوری ;
مفاعیلن مفاعیلن فعولن ۲بار
. قافیه ها تقریبا مناسب هستند .

🔺به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر; ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه; تنه و نتیجه گیری را در خود جای داده و این می تواند یکی دیگر از دلایل انسجام روایی اثر باشد .

🔺به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی در اثر ارائه شده، استفاده از تشبیهات و استعارات و غیره به خوبی اتفاق افتاده که نشان دهنده توجه شاعر به شیوه بیان و روایت اثر است .

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و می‌توانند به ملموس بودن روایت کمک کنند .

🔺بررسی و نقد Composition اثر ارائه شده در شروع خود می‌تواند ذهن مخاطب را برای مقدمه یک روایت آماده کند . اگرچه با توجه به شیوه بیان و انتخاب نوع کلمات; مخاطب قادر به پیشبینی روند کلی روایت می باشد .
در پایان بندی اگرچه زنگ پایان اثر به آرامی به صدا درآمده اما روایت اثر را به یک روایت بسته تبدیل کرده و مخاطب را متوجه پایان بندی روایت می کند .

🔺به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی با توجه به اینکه اثر ارائه شده از یک وزن دوری بلند استفاده کرده بنابراین علاوه بر موسیقی بیرونی و موسیقی کناری، از موسیقی معنوی و درونی هم استفاده کرده اما در موسیقی درونی خود به سبب استفاده از آوا هایی که در گرو وزن قرار دارند مکث ها یا درنگ هایی در موسیقی ایجاد شده که تا حدودی می تواند روی جنبه زیبایی شناسی موسیقی اثر تاثیر بگذارد .

🔺با توجه به شیوه بیان نشان دهنده خلاقیت در اثر است که می‌تواند یکی از عوامل ایجاد زیبایی در آن باشد .
اشاره به یک نکته را لازم می دانم که استفاده از اوزان بلند سبب شکسته شدن مصرع ها به لحاظ موسیقیایی و به لحاظ دستوری می شود . از این جهت امروزه ایتفاده از اوزان بلند مرسوم نیست .
از طرف دیگر به نظر می رسد شاعر با تکیه بر اوزان دوری بلند; سعی در برطرف کردن مشکل قافیه دارد که این مسئله می تواند ناشی از دایره لغات شاعر باشد .

🔹به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یکی غزل اجتماعی است که شاعر سعی دارد در آن به وجوه مختلف مسائل و مشکلات یک اجتماع بپردازد و معتقدم این شاعر توانمند رسالت خود را به جای آورده .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی