نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهدی فولادوند۳

#نقد_شعر
‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۴/۲۵سه شنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

پر می دهم
نگاهم را
تا فاصله ای که تو را
با من نمی خواست

و در امتداد یک خاطره
هِجّی می کنم
دروغ هایی که شب را
به صبح
کوک می زد

اتاقم را
صدایی راه می رود و
در قاب پنجره،
حسرتی باز مانده!

#مهدی فولادوند
#نقد_شعر
🍀بنام خداوند مهر 🍀
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان و جایگزینی کلمات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ،و بکارگیری زبان در حالت کلی ناموفق عمل کرده .
استفاده از کلماتی که کارکردشان به گونه ای دیگر است به طور مثال در اثر ارائه شده ( پر می دهم نگاهم را )
پر دادن نگاه علاوه بر انکه یک تصویر دور از ذهن است در زبان هم مصطلح نیست . این تصویر دور از ذهن نمی تواند تداعی یک کشف تازه باشد . درواقع تصویری که ارائه می شود یک تصویر عرف نیست و عدم هماهنگی عناصر موجود در اثر را در ذهن تداعی کند .این مسئله در ساختار روایت نیز موثر است .
ترکیب سازی خاصی در اثر دیده نمی شود . حال انکه در یک شعر همیشه جنبه های هنری در نظر گرفته می شود . تصاویر و توصیفات از ویژگی های بارز شعر سپید است .
عدم ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی در انسجام روایی اثر تاثیر می گذارد و قطعا این مسئله در زیبایی اثر بی تاثیر نیست . به طور مثال ( پر دادن نگاهی تا فاصله ای که تو را با من نمی خواست ) ایا فاصله قادر به خواستن است. از طرف دیگر تصویر ارائه شده انقدر انتزاعی ست که ذهن مخاطب را تا ناکجاآباد هدایت می کند . زبان در اثر در حالت کلی یکدستی لازم را دارد و از دوگانگی به دور است .
✅به لحاظ بررسی. نقد فنی اثر ارائه شده تداعی یک شعر سپید است اما شعر در نگاه اول باید بتواند شعریت را در خود به اثبات برساند. یک اثر هنری خصوصا در حوزه شعر باید جلوه ای از زیبایی باشد تا بتواند تداعی جنبه های هنری کلام بشود.
✅ساختار روایت در اثر ارائه شده به انسجام لازم نرسیده درواقع تداعی روایت نیست . یک ساختار ناقص از یک توصیف است که نمی تواند در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند و تداعی کاملی از یک روایت بشود .
✅به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی با توجه له اینکه شاعر در انتقال و مفاهیم به مخاطب خساست به خرج داده و از لایه های زبانی خود بهره کافی نگرفته و همه چیز در سطح قرار دارد ( این مسیله زیبایی را به مخاطره انداخته )
_تصاویر در اثر ارائه شده انقدر انتزاعی ست که درک روایی.را به مخاطره انداخته ( صدایی راه می رود
در قاب پنجره
حسرتی باز مانده )
همانطور که نمایان است تصاویر انقدر دور از ذهن و انتزاعی است که نمی تواند تداعی تصویر در نظر گوینده باشد .
✅به لحاظ بررسی compositionاثر ارائه شده شروع و پایان بندی خوبی ندارد در شروع به گونه ایست که ارتباط دچار خدشه می شود و در پایان بندی هم قدری دچار پراکندگی شده .
✅به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه در قالب شعر سپید قرار دارد از موسیقی درونی به خوبی بهره گرفته و Segmentation در اثر ارائه شده ب. مبنای ویژگی های اوایی ( البته در این اثربه طور ناخودآگاه اتفاق افتاده )قرار دارد و چیدمان کلمات بر مبنای میزان طرفیت اوایی و توان القایی حروف و کلمات در دم و بازدم است بنابراین جنبه موسیقیایی اثر کاملا متناسب است با سعر سپید و انچه در ساختار این اثر موجود است.
_ عناصر موجود در این اثر ان ارتباط لازم را با یکدیگر ندارند درواقع دال و مدلول ها انطور که باید نیستند این مسئله در درک روایی اثر موثر است و ان را دچار خلل می کند .

در شعر سپید هیچ کلمه ای بی هدف رها نمی شود حال انکه در این اثر کلماتی وجود دارد که بی هدف رها شده و هیچ نقشی در پیشبرد اهداف شاعر ندارد .
در حالت کلی شاعر در انتقال مفاهیم به مخاطب و در تصویر سازی و بکارگیری زبان عاطفی که لازمه یک شعر خوب است و همچنین در مضمون سازی دچار ضعف است .
درواقع شاعر رسالت خود را به جای نیاورده .
در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی