نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

حسین رمضانپور ۲

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۴/۱۸سه شنبه

#ساعت_شروع ؛2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

به بال چلچله ها تیر تن فروشی خورد
بهار از وجناتِ رواق افتاده
و کوچه ای که پر از انتظار موعود است
پس از طلوع شب از اشتیاق افتاده


و تازه اول یک اتفاق تودرتو ست
نهیب سرکش ابری عجیب بارانزا
«چگونه شرح دهم لحظه لحظه ی خودرا»
که ماهِ روی تو دستِ محاق افتاده


دو چشمه ای که پر از خاطرات تاریخند
که زنده رود بمیرد برای رکناباد
چگونه دل بکند اصفهانم از شیراز؟
ببین که فاصله قبل از طلاق، افتاده


بچرخ دور سرم، چرخ،چرخه عباسی
برقص تا که ببینم جهان شده عاصی
درین مقابله تنها تو برگه ی آسی
و شعرِ منتظر از رویِ طاق افتاده


چکیده عطر نفس های وحشی اش در من
کشیده آتش خود را به سینه ی خرمن
رسیده ام که ببینم شکنجه از دامن
و شاعری وسطِ اتفاقِ افتاده


که قُلْ اَعُوذُ بِربِّ َالفَلَقْ...تو بودی تو
که اِقْرَا باِسْمِ خدای خَلَقْ ...تو بودی تو
به مرگ می رسم اما تو حق...تو بودی تو
زبان شعله ی عشق از اجاق افتاده


که مرگ می بردم تا هبوط کابوسی
به من نگو که چرا نا امید و مایوسی
نبوده در سر راهم فروغ فانوسی
که در سرم همه شب کار شاق افتاده


تو رفته ای و جهانی به من بدهکارست
و زندگی پس از تو شروع اجبارست
تقاص زندگی بی تو چوبه ی دارست
و عاشقی که به جانِ اتاق افتاده


#حسین_رمضانپور

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

🍀بنام خداوند نیک و مهر 🍀
#نقد_شعر_کلاسیک
🅰از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابر این آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان و جایگزینی لغات ،همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و نهایتا کاربرد زبان در حالت کلی چندان موفق عمل نکرده است.
استفاده از کلماتی در زبان معیار و زبان محاوره عامل اصلی دوگانگی زبان در کل اثر است که روی مقوله زیبایی شناسی هم تاثیر می گذارد .
ترکیب سازی ها تا حدودی به زیبایی و مضمون اثر کمک کرده .
✅به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن ۲ بار با هشت رکن در یک مصراع با ردیف فعلی و قافیه های تقریبا مناسب .
اما معتقدم وقتی از ازوزان بلند در اثری استفاده شود هر مصرع قابل شکسته شدن است . علاوه بر ان امروز استفاده از اوزان بلند مرسوم نیست و به نوعی نشان تمرین و زور آزمایی شاعر است. .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اگر چه ابیات در حالت کلی بسیار مستقل عمل می کنند اما سه خصیصه روایت را در خود دارند با این تفاوت که در نتیجه گیری خوب پرداخته نشده و هر کدام از ابیات می تواند در جایگاه تنه و یا مقدمه روایت قرار بگیرد . این مسئله می تواند ناشی از ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی و انتزاعی بودن انها در حالت کلی باشد.
✅به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده از صناعات استفاده کرده و موفق بوده مثل بیت ۶ بیت ۴/بیت ۳
تصاویر در اثر بیشتر انتزاعی هستند و انتزاعی بودن سبب شده تا روایت در فرمت کلی ساخته و پرداخته شود . یعنی اثر دچار کلی گویی ست .
مثل بیت ۲ / بیت ۳
_ ارتباط عمودی روی محور جانشینی در اثر ارائه شده اگر چه برقرار است اما از استقلال ابیات چیزی کم نمی کند .
این استقلال ابیات به حدی نیست که به درک روایی اثر آسیب برساند .

✅به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده دارای مطلع خوبی ست و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند . اما مطلع به اندازه مقطع خوب ساخته و پرداخته نشده . زنگ پایان اثر انطور که باید به صدا در نیامده و اثر همچنان می توانست ادامه داشته باشد .
✅به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر مجتث سروده شده . قدری سکوت های موسیقیایی به لحاظ بررسی اوایی وجود دارد که از روان بودن اثر می کاهد اما در حالت کلی از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی. دارد . از موسیقی درونی و معنوی نیز بی بهره نیست.

✅به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده یک غرل عاشقانه با رویکرد فراق است . تقریبا خوب ساخته و پرداخته شده .
در حالت کلی اثر ارائه شده یک اثر ساختارگرا ست .
از شاعر محترم تشکر می کنم
با تشکر
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh
#Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی