جناب مجتبی جواهریان
- دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸ ق.ظ
🌸🌸🌸
معنای گریه در سر ما بد نشسته است
باید گریست جای نباید نشسته است
نادم به روی صندلی چرخدار جنگ
مردی که بود سرو سهی قد نشسته است
موسی کجاست تا که بکوبد عصای خود
بر گاو سامری که به مسند نشسته است
قران بدون آینه ابزار ساحر است
چون در هوای جادوی ابجد نشسته است
دجال مشرقی ! چه خیال است ... مغربی
بر جای خانواده احمد نشسته است
آقا ! از آفت وطن افت انتظار نیست
تا لحظه ای که بر سر آ...! مد نشسته است
#مجتبی_جواهریان
🍀بنام خداوند مهر 🍀
#نقد_شعر_کلاسیک
🅰از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگس های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی موفق عمل کرده .
انتخاب لغات کاملا متناسب با روایت اثر و جنبه های زیبایی شناسی و همچنین متناسب با قواعد عروض ،با در نظر گرفتن جنبه های موسیقیایی ست.
لزوم استفاده از کلمه دجال با توجه به روایت اثر ( با توجه به عربی بودن کلمه فوق ) چون خللی به زیبایی اثر وارد نکرده و هیچ کلمه مناسبی با توجه له معنا موجود نیست . بنابراین قابل پذیرش است و عامل دوگانگی زبان محسوب نمی شود.
زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف با قافیه و ردیف متناسب با قواعد عروض .
در ۶ بیت . که ضعفی در آن دیده نمی شود .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه / نتیجه گیری ) را در خود دارد . اما انچه که حائز اهمیت است این است که ابیات در روایت اثر ارائه مستقل عمل می کنند . اما چون شاعر با تکیه بر تشبیهات و ایجاد تاویل در ذهن مخاطب درک روایی را ذهن مخاطب ایجاد کرده
✅به لحاظ بررسی زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و تلمیح و کنابه موفق بوده مثل ابیات ۳و ۴
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتراعی هستند و به مضمون سازی و درک روایی اثر کمک شایانی کرده اند .
مثل ابیات ۴/ ۵
✅به لحاظ composition اثر ارائه شده در مطلع خود ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده می کند . و مطلع در دو مصرع یکدیگر را کامل می کند و در مقطع یا پایان بندی هم شاعر هدف خود را ارائه کرده و زنگ پایان اثر به صدا در آمده .
وقتی اثری دارای مطلع و مقطع درستی ست یعنی منطق روایی در حالت کلی و همچنین انسجام روایی به صورتی که یک روایت قابل درک باشد ،موجود است .
✅به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده بسبار روان است . یعنی کلمات به خدمت عروض آمده اند هم از موسیقی بیرونی بهره گرفته و هم از موسیقی درونی و هم از موسیقی کناری و معنوی بی بهره نیست .
این مسئله علاوه بر اثبات شعریت و زیبایی ،خوش آهنگی زبان را نیز به رخ می کشد .
✅به لحاظ نقد محتوایی با روایتی روبه رو هستیم با درونمایه اجتماعی _ سیاسی که شاعر با استفاده از زیبایی شناسی و کاربرد لغات با توجه به مضمون سازی به اهداف خود رسیده. درواقع شاعر رسالت خود را به جای آورده .
از طرف دیگر شاعر با کژتابی های روایی سعی در ایحاد خلاقیت در مضمون سازی داشته است که به اعتقاد من موفق عمل کرده .
برای این اثر خوب از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh
معنای گریه در سر ما بد نشسته است
باید گریست جای نباید نشسته است
نادم به روی صندلی چرخدار جنگ
مردی که بود سرو سهی قد نشسته است
موسی کجاست تا که بکوبد عصای خود
بر گاو سامری که به مسند نشسته است
قران بدون آینه ابزار ساحر است
چون در هوای جادوی ابجد نشسته است
دجال مشرقی ! چه خیال است ... مغربی
بر جای خانواده احمد نشسته است
آقا ! از آفت وطن افت انتظار نیست
تا لحظه ای که بر سر آ...! مد نشسته است
#مجتبی_جواهریان
🍀بنام خداوند مهر 🍀
#نقد_شعر_کلاسیک
🅰از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگس های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات ،جایگزینی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی موفق عمل کرده .
انتخاب لغات کاملا متناسب با روایت اثر و جنبه های زیبایی شناسی و همچنین متناسب با قواعد عروض ،با در نظر گرفتن جنبه های موسیقیایی ست.
لزوم استفاده از کلمه دجال با توجه به روایت اثر ( با توجه به عربی بودن کلمه فوق ) چون خللی به زیبایی اثر وارد نکرده و هیچ کلمه مناسبی با توجه له معنا موجود نیست . بنابراین قابل پذیرش است و عامل دوگانگی زبان محسوب نمی شود.
زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارد .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف با قافیه و ردیف متناسب با قواعد عروض .
در ۶ بیت . که ضعفی در آن دیده نمی شود .
✅به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه / نتیجه گیری ) را در خود دارد . اما انچه که حائز اهمیت است این است که ابیات در روایت اثر ارائه مستقل عمل می کنند . اما چون شاعر با تکیه بر تشبیهات و ایجاد تاویل در ذهن مخاطب درک روایی را ذهن مخاطب ایجاد کرده
✅به لحاظ بررسی زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و تلمیح و کنابه موفق بوده مثل ابیات ۳و ۴
_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتراعی هستند و به مضمون سازی و درک روایی اثر کمک شایانی کرده اند .
مثل ابیات ۴/ ۵
✅به لحاظ composition اثر ارائه شده در مطلع خود ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده می کند . و مطلع در دو مصرع یکدیگر را کامل می کند و در مقطع یا پایان بندی هم شاعر هدف خود را ارائه کرده و زنگ پایان اثر به صدا در آمده .
وقتی اثری دارای مطلع و مقطع درستی ست یعنی منطق روایی در حالت کلی و همچنین انسجام روایی به صورتی که یک روایت قابل درک باشد ،موجود است .
✅به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده بسبار روان است . یعنی کلمات به خدمت عروض آمده اند هم از موسیقی بیرونی بهره گرفته و هم از موسیقی درونی و هم از موسیقی کناری و معنوی بی بهره نیست .
این مسئله علاوه بر اثبات شعریت و زیبایی ،خوش آهنگی زبان را نیز به رخ می کشد .
✅به لحاظ نقد محتوایی با روایتی روبه رو هستیم با درونمایه اجتماعی _ سیاسی که شاعر با استفاده از زیبایی شناسی و کاربرد لغات با توجه به مضمون سازی به اهداف خود رسیده. درواقع شاعر رسالت خود را به جای آورده .
از طرف دیگر شاعر با کژتابی های روایی سعی در ایحاد خلاقیت در مضمون سازی داشته است که به اعتقاد من موفق عمل کرده .
برای این اثر خوب از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh
- ۹۸/۰۴/۱۷