نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

حسین اصغر محمدپور

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۴/۴ سه شنبه
#ساعت_شروع:2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

‍ حسرت نبودنش آزارم می دهد
ندیدنش در دلم آشوب به پا می کند
گوشه ی اتاقم شده مأوای تنهایی ام

ناله های درونی ام
عشق خیالی ام
یار نداشته ام
خیال های واهی ام

باز هم به انگشتانم خیره می شوم
حلقه ای نیست
جای انگشتان کسی نیست
استخوانی بیش نمانده است

دستان سردم را بغل می گیرم
در را می بندم
همان گوشه ی اتاقم آرام می گیرم
خودم را هم دوست ندارم

و باز این مرگ است که سلام می کند
و تمام .....


#حسین‌اصغر _محمدپور
#بردیا

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

#نقد_شعر_سپید
🍀بنام خداوند مهر و مهربانی 🍀
☑️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و نا خواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .

▪️قبل از اینکه بخواهم له نقد اثر بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم . اولاً شعر ثبت احساس در یک لحظه از زمان گذرا در جوار اندیشه و تخیل است که با کلمات جاری شده و حاوی عاطفه می باشد . یعنی شعر می تواند هم جوششی باشد و هم جوشش توام با کوشش .
دوما:ً ساختار بخشی از ارزش و اعتبار بک اثر است که تکلیف ان را مشخص می کند . سوماً: زیبایی شناسی بخش جدایی ناپذیر یک اثر هنری ست که در معنا و مضمون سازی هم نقش دارد و بخش دیگری از ارزش و اعتبار اثر را شکل می دهد . چیزی که عامل ماندگاری اثار می شود .

✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی آنها ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ،کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر از این عمل کند .
چیدمان لغات چنان روایت اثر را تحت تاثیر قرار داده که در حال ربودن ساختار از اثر است و این ضعف محسوب می شود.
زبان اثر کاملا یکدست است و از ویژگی های مثبت آن .
اما از ترکیب سازی با توجه به اینکه گزاره های موجود توصیفی هستند بهره خوبی نگرفته. ترکیب سازی ها می تواند عامل مهم زیبایی و مضمون سازی اثر باشد .

✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به فاصله ای که در حلقه های زنجیره روایی دارد( درواقع قرار گیری مناسب گزاره ها با توجه به قالب اثر)بیانگر شعر سپید است. اما متاسفانه در روایت اثر نتوانسته آنطور که باید موفق عمل کند .
پرداختن به جزییات روایت سبب شده ساختار اثر از شعر سپید به سمت نثر ادبی شاعرانه متمایل شود که اصطلاحا به ان دلنوشته هم می گویند. این یعنی اگر از برخی گزاره های موجود کسر نشود ،علاوه بر اینکه اثر زیبایی خود را از دست می دهد در ساختار نیز قدری دچار تزلزل می شود .
✅به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده نتوانسته از لایه های زبانی بهره کافی را بگیرد و همه چیز در ان در سطح اتفاق افتاده . این مسئله از کیفیت مضمون سازی اثر نیز می کاهد .
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و سبب شده تا روایت اثر ملموس تر در ذهن مخاطب جای گیرد .
✅به لحاظ composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند اما چندان پایان بندی موفقی ندارد .

شاعر از عناصر موجود به خوبی بهره نگرفته بنابرابن دال و مدلول ها انطور که باید در کنار یکدیگر چیده نشده.

باتشکر
#مریم_راد "واژه"
#واژه
@ashensyeeshgh
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی