نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب مسعود قاسمی

‍ درودهمراهان گرامی؛
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۵/۱۵سه شنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

باز هم با خودم نمی سازم
در تکاپوی یک فراموشی
گیج و گم تا سحر کشانده دلم
شعله ای را به سمت خاموشی

دور من خط نکش که لازم نیست
دل تو را هفته هاست رد کرده
ریزش کوه غصه ای سنگی
جاده را بین راه سد کرده

تا نبودی دلم به آرامی
با صدای سکوت سازش کرد
قبلا اینجا بزرگراهی داشت
دیر کردی و جاده رانش کرد

بار قبلی به اشتباه خودم
آخر سر تو در دلم ماندی
خاطرم جمع بود عوض شده ای
وعده دادی، چقدر پیچاندی

زحمتت می‌شود نیا دیگر
خاطرات تو خاک خورده شده
دلقک ساده رفته از اینجا
خانه در رهن شب سپرده شده

خاطرات تو خاک خورده شده
ساعت صفر عشق ناکوک است
این حوالی کسی نمانده دگر
سمت کلبه نیا که متروک است
#مسعود_ قاسمی

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
#نقد_شعر
🍀بنام خداوند مهر 🍀
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅به لحاظ بررسی نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و جایگزینی و چیدمان لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی،کاربرد لغات در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد .
انتخاب کلمات منطبق را روایت اثر و در جهت توضیح و تفسیر روایی ست .
ترکیب سازی هایی مثل
( صدای سکوت / خاطرات خاک خورده / خانه در رهن شب / تکاپوی فراموشی و ....)ترکیبات عمدتا وصفی هستند و در جهت توصیف روایت و در خدمت روایت هستند.
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره در وزن فاعلاتن مفاعلن فعلن در بحر خفیف مسدس مخبون محذوف است
در این چهارپاره براساس قافیه های مصرع های زوج دوم و چهارم بنا شده است.
✅به لحاظ بررسی روایت این اثر سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه / تنه/ نتیجه گیری) را در خود دارد .
✅به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و صنعت تشخیص / همانند سازی در ذهن مخاطب خوب اتفاق افتاده
مثل (قبلا اینجا بزرگراهی داشت / دیر کردی جاده رانش کرد
یا
خاطرات تو خاک خورده شده
دلقک ساده رفته از اینجا)
_ تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی ست سبب همانند سازی در ذهن مخاطب و ملموس شدن روایت .
( گیج و گم تا سحر کشانده دلم
شعله ای. را به سمت خاموشی
یا
خاطرم جمع بود عوض شده ای
وعده دادی چقدر پیچاندی
و یا ...)
_ارتباط بند ها با توجه به روایت اثر در مضمون و محتوا برقرار است اما سیر خطی روایت دچار خدشه می شود ولی به حدی نیست که زیبایی اثر را به مخاطره بیاندازد.
_ ارتباط عناصر موجود در اثر به لحاظ برقراری انسجام در روایت برقرار است. درواقع شاعر یا هوشیاری از دال و مدلول ها بهره گرفته .
_ به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مقدمه خود شروع خوبی را دارد و این حرکت در روایت اثر می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت اماده کند .
در پایان بندی هم شاعر. به گونه ای عمل کرده که زنگ پایان اثر به صدا درآمده و مخاطب متوجه پایان بندی اثر می شود .
✅به لحاظ بررسی موسیقیایی و انچه که متناسب با آواهای موجود در اثر در کل روایت برقراراست . نشان دهنده. روانی موسیقی در اثر در حالت کلی ست . البته موسیقی بیرونی و درونی اثر همراه را موسیقی کناری سبب زیبایی اثر شده است .
_ به لحاظ بررسی خلاقیت با توجه به اینکه اثر ارائه شده در زمره اثار توصیفی قرار می گیرد اما توصیف خاص و خلاقانه ای در اثر دیده نمی شود . ولی چون شاعر شروع و پایان بندی خوبی دارد و به توصیفاتش در قالب روایت اثر جهت داده و همچنین رسالت خود را به جای اورده ،کاملا پذیرفته شده است .
✅به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده دارای محتوای عاشقانه با موضوع هجران است که شاعر در قالب چهارپاره ان را خوب ساخته و پرداخته کرده و مخاطب از ابتدا تا انتهای اثر با خود همراه می سازد .

در پایان یرای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی