نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

سیدمسعود_محبتی

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی؛
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۴/۲۹یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲🕙)

🔹🔹🔻🔹🔹🔻🔹🔹


بد نیست گاه‌گاه بیایی به کوی من
پایان دهی به مسئله‌ی آرزوی من

با مرگ هم نمی‌شود از هم جدا شویم
جا کرده است عشق تو در مو به موی من

کشتی عشق مانده به گِل بعد رفتنت
طوفان زده به اسکله‌ی آبروی من

از من نگیر این که تو را جار می‌زنم
از پشت کوه آمده‌ام ماهروی من

من شیرخوار عشقم و تو تیر عاشقی
آماده‌ام، بیا بنِشین بر گلوی من

از خاک آفریده شدم تا که در نماز
بگذاری عاشقانه سرت را به روی من

تو عطر یاس هستی و من جای خالی‌ات
رفتی و رفت بعد شما آبروی من


#سیدمسعود_محبتی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

به نام خداوند مهر و مهربانی .

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی ارائه شده در انتخاب ، چیدمان، جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان خوب عمل کرده . البته این حرف من به معنای آن نیست که اثر خالی از ضعف است .
انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات بر مبنای روایت اثر اتفاق افتاده و جهت ملموس بودن و توضیح و تفسیر روایت است .

ترکیبات، در اثر ارائه شده عمدتا توصیفی و البته استعاری هستند و به زیبایی اثر کمک کردن در واقع این ترکیبات نیز با توجه به انتخاب کلمات در خدمت روایت اثر قرار دارند و علاوه بر آن به ملموس بودن و زیبایی اثر هم کمک کردند .

استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم می باشد . اما ضعف تالیف هم داشت .

زبان مورد استفاده در اثر ارائه شده ، زبان معیار است و از دوگانگی های فاحش به دور است و همین مسئله می تواند یکی دیگر از عوامل زیبایی اثر باشد .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف .
و قافیه ها در آن مناسب هستند ردیف ضمیر اول شخص مفرد در موقع ردیف اسمی ست .

بررسی و نقد ساختار روایت، اثر ارائه شده با توجه به شیوه بیانی که در خود جای داده و سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه ، تنه و نتیجه گیری را در خود جای داده و دارا می باشد ،که نکته مثبت اثر است .

به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده، در استفاده از تشبیهات استعاره و کنایه و در حالت کلی کاربرد صناعات موفق عمل کرده .
و به زیبایی اثر کمک شایان شده .

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند .

به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود توانست ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند, اگرچه در ابتدای امر در واقع روایت اثر قابل پیش‌بینی ست برای مخاطب. در پایان‌بندی نیز زنگ پایان اثر به صدا درآمده اما این شیوه پایان بندی به گونه ای است که روایت در ذهن مخاطب همچنان ادامه دارد.
درباره روایت اثر آن طور که باید به یک روایت بسته تبدیل نشده .

ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و نشان‌دهنده در موقع انسجام روایی می‌تواند باشد .

به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده تقریباً موسیقی سیال و روانی دارد از موسیقی بیرونی و از موسیقی کناری و به خوبی بهره گرفته. از موسیقی درونی و معنوی هم بی‌بهره نیست. توالی آواها هم به سیال بودن موسیقی‌های اثر کمک کرده است .

خلاقیت در بیان و در روایت اثر یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد زیبایی در این اثر میباشد .

این اثر زبان عاطفی خوبی را در خود جای داده در واقع یکی از اهداف سرودن شعر همین مسئله زبان عاطفی توام با ایجاد و خلق زیبایی ست زبان عاطفی این اثر عامل ماندگاری در ذهن مخاطب می شود .

به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده همانطور که در بالا اشاره شد یک غزل عاشقانه از و شاعر در آن به دغدغه های درونی خود در خصوص وصف معشوق پرداخته و البته از جایگاه خود در کنار و معشوق هم غافل نبوده نهایتاً شاعر توانسته هدف و رسالت خود را در این اثر به جای آورد .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی