سیدجلیل_هاشمی
- يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۰۹ ب.ظ
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
🔹🔹♦️🔹🔹♦️🔹🔹
بازی ِ ساده نیست باور کن
ساده هر چند، تووی میدانم
یک طرف واژه ها و سمتی من
بادل کوچک و پریشانم
تا تو و شعر،راه دوری نیست
حرف رفتن ویا صبوری نیست
شاعری هم که کار ِ زوری نیست
آخر ِ کار را ، نمی دانم
دست در دست رازها باتو
درنشیب وفراز ها با تو
مثل یک جاده ی مه آلوده
گاه پیدا وگاه ، پنهانم
وسط ِ جاده هم اگر باشم
سر ِ سجاده هم اگر باشم
می رسی تا که هدیه ام بدهی
جامه از واژه های عریانم
من نگاهت نمی کنم ، هرگز
تکیه گاهت نمی کنم ، هرگز
از کجا باز ، سر درآوردی
تووی تنهایی ِ زمستانم
دست بردار ! خسته ام ای شعر !
باغم ِ خود ، نشسته ام ای شعر !
تووی مشتت شکسته ام ای شعر!
شاعری تا همیشه ، ویرانم
خسته ام، سر به زیر پر دارم
دم به دم با تو ، درد ِ سر دارم
کاش می شد که دست بردارم
از تو ای رخنه کرده در جانم
#سیدجلیل_هاشمی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی .
✅از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی ، اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان ; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان( در حالت کلی) تقریباً مناسب عمل کرده .
🔺استفاده از کلمات و چیدمان آنها بر مبنای روایتی است که شاعر در ذهن خود پرورانده و به روی کاغد آورده .
🔺ترکیب سازی ها عمدتا ترکیباتی توصیفی هستند و در خدمت روایت اثر قرار دارد .
🔺 شاعر برای بیان اهداف خود از زبان هنجار استفاده کرده و با توجه به وزن دوری و بلندی را برای این مسمط انتخاب کرده این مسئله سبب می شود که( چون در آخر هر نیم مصرع یک فعل قرار میگیرد و میتواند عامل شکسته شدن در وزن شود) بنابراین می تواند روی ساختار اثر تاثیر بگذارد بنابراین به شخصه با استفاده از اوزان بلند دوری مخالفم در قالبی مثل مسمط مخالفم . هر چند که معتقدم شاعر در انتخاب قالب کاملا آزاد است .
🔺زبان در حالت کلی و به طور تقریبی یک دستی لازم را در خود دارد که این نقطه قوت اثر است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک مسمط بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلن (2بار) یک وزن دوری ست و قافیه ها تقریباً مناسب هستند انا می توانستند بهتر از این انتخاب شود چرا که در برخی مصرف ها به سبب انتخاب وزن بلند ، ما در واقع مصرع های قافیه محور را داریم و این مسئله تواند به ساختار روایی اثر آسیب برساند .
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت; اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه تنه و نتیجه گیری را در خود داراست .
روایت اثر با توجه به شیوه بیانی که شاعر انتخاب کرده ; اثر را به یک روایت بسته تبدیل کرده و این نشان دهنده انسجام روایی یک اثر است که مناسب می باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات مناسب عمل کرده .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده بیشتر انتزاعی هستند و نشان دهنده این است که روایت اثر ; روایتی ست که دچار کلیگویی شده و شاعر سعی کرده با عدم پرداختن به جزئیات به بیان اهداف خودش بپردازد .
🔺ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی و تقریبا برقرار است به غیر از ابیاتی که و قافیه محور میشوند که تا حدودی روی محور همنشینی دچار ضعف می شوند .
🔺با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی است در آثار توصیفی انتظار داریم که شاعر در بیان روایت و توصیف روایت خود خلاقیت به خرج دهد که متاسفانه در این اثر خلاقیت دیده نمی شود .
🔸به لحاظ بررسی و نقد Composition اثر ارائه شده و شروع و پایان بندی خوبی را به خودش اختصاص داده . در شروع می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند و در پایان بندی اگرچه قدری ضعیف; اما زنگ پایان اثر را به صدا در آورده و در واقع روایت اثر با این شیوه به یک روایت بسته تبدیل شده و علاوه بر این که نشان دهنده انسجام روایی است نشان میدهد که روایت این اثر قابل درک برای مخاطب است .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی با توجه به اینکه از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته و همچنین از موسیقی معنوی هم بیبهره نیست علاوه بر آن سیال بودن موسیقی به زیبایی اثر کمک کرده .
🔺به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک مسمط شکوایی ست که در آن شاعر هم عاشق است و هم شکوه از عاشقی دارد .
شاعر تا حدودی در بیان رسالت خود موفق بوده اگرچه می توانست بهتر از این و موفق تر از این عمل کند
در حالت کلی میتوان معتقدم که این اثر آنقدر برای مخاطب جذابیت دارد که از ابتدا تا انتهای اثر با شاعر همراه شود .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارد .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
- ۰۰/۰۴/۲۰