نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

نام شاعر ؟

#نقد_شعر
سینه ام شد غرق طوفان، رحم کن
می کشاند سوی حرمان، رحم کن

می رسد آواز حسرت از دلم
جان من دورم زجانان، رحم کن

بغض سنگین، راه نایم بسته است
خسته ام از رنج هجران، رحم کن

سرو و سوسن نیست همدم، خسته را
بر صفای مرغ خوشخوان، رحم کن

در دیار غربتم، حرفی نماند
آیه های ناب قرآن، رحم کن

قعر دریا، موج و گرداب است عشق
تا نگردد سیل و طوفان، رحم کن

خونی و بی طاقت و پرپر شده
شانه‌ها از بار دوران، رحم کن

دردها دارد درونم از جفا
در پی وصلم نه درمان، رحم کن

دین وآیینم نپرس ای بی وفا
کا فرم یا که مسلمان؟ رحم کن

ساغرم پر کن، پیاله هدیه کن
تاچشم‌ من شهدعرفان، رحم کن

جان من، امّید من، عشرت فروش!
دیده شد دریای عمّان، رحم کن

سینه چاکم، دیده بر در، سوختم
عاشقم من، نا مسلمان، رحم کن
#نام_ شاعر ؟؟( بنا به درخواست شاعر)

#نقد_شعر
☘بنام خداوند مهر خداوند جان☘ .
🔰از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ؛بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب؛ چیدمان ؛جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ؛ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می توانست موفق تر از این عمل کند .

🔺انتخاب کلمات؛ اگرچه در هر بیت مناسب با روایت و موضوعی است که شاعر در ذهن خود انتخاب کرده و بر روی کاغذ آورده ؛ اما عدم ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی نشان دهنده انتخاب نادرست کلمات می باشد که می تواند روی انسجام روایی اثر تاثیر بگذارد .
🔺قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری است که از شعر و کاربرد کلمات در یک شعر داریم در واقع با توجه به ردیف انتخاب شده ، و زنجیره کلمات؛ نشان دهنده زبان هنجار می باشد و البته جابجایی عناصر جمله جزو موارد مناسب و مورد تایید در یک شعر می باشد .
🔺ترکیب سازی در اثر ارائه شده اگر چه عمدتاً به صورت ترکیبات اضافی و ترکیبات توصیفی؛ در روایت اثر خود را نشان می‌دهند در جهت خلق زیبایی در اثر قرار گرفتند .
🔺زبان در اثر ارائه شده اگرچه در گرو انتخاب کلمات و جایگزینی آنهاست اما نکته حائز اهمیت در خصوص زبان این است که یک دستی زبان در اثر ارائه شده کاملا مشهود است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است .
غزل نسبتاً بلندی ست و در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مسدس محذوف یا همان وزن مثنوی ست .
قافیه و ردیف مناسب قواعد عروضی است بنابراین به لحاظ بررسی ساختاری ؛ آن انتظاری که از قواعد و قوانین عروض و قافیه داریم در این اثر کاملاً رعایت شده است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به توصیفاتی که در خود جای داده هر بیت در آن به طور مستقل عمل می کند .این مسئله می‌تواند روی ساختار روایت تاثیر بگذارد .هر بیت می تواند به طور مستقل و جداگانه در جایگاه مقدمه تنه و یا نتیجه گیری در ساختار روایت یک اثر قرار بگیرد و عامل به وجود آوردن یک اثر تازه و نو باشد . بنابراین انسجام روایی در این اثر دچار تزلزل شده و عدم انسجام روایی در ساختار روایت تاثیر می گذارد. بنابراین شاعر در ارائه هدف و رسالت خود نمی تواند موفق باشد .(
ناگفته در مورد استقلال ابیات که ناشی از ستفاده ی عبارت فعلی است که در جایگاه ردیف قرار گرفته . بنابراین ردیف در این اثر خوش ننشسته)

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در تشبیه ؛اغراق؛ استعاره حس‌آمیزی ؛صنعت تشخیص و .
آشنایی زدایی defamiliarization کاملا موفق عمل کرده و در واقع نشان دهنده آشنایی و توانایی شاعر در استفاده از صناعات ادبی است .

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و در جهت ملموس بودن روایت و از طرف دیگر می توانند ذهن شاعر را برای درک روایی تاحدودی آماده کنند. عدم انسجام روایی استقلال ابیات آزار دهنده خواهد بود .

🔸به لحاظ بررسی composition شروع و پایان بندی اثر ؛ از آنجایی که این اثر در انسجام روایی خود دچار دچار تزلزل است .
این حرف من به معنای آشفتگی روایی اثر نیست بلکه به معنای آن است که استقلال ابیات اجازه نمی‌دهد که شروع اثر که میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند؛ وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و دچار تزلزل است . از آن طرف در پایان بندی هم باز به سبب استقلال ابیات اجازه نمی‌دهد که مخاطب رسالت و هدف شاعر را به درستی دریافت کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده کاملا سیال و روان است .
از موسیقی بیرونی؛ درونی ؛کناری بهره خوبی گرفته . سیال و روان است که مخاطب از شنیدن موسیقی اثر می تواند لذت ببرد .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی