نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهدی خداپرست

‍ درود همراهان گرامی

#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱/۱۷یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۱🕘)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

گیرم از عشق نوشتید ولی از نان چه !؟
شاعران شعر و غزل را به تهیدستان چه !؟

همه از سفره ی بی نان پدر باخبریم
ولی از شرمِ به جا مانده ی بی پایان چه !؟

روز و شب دایم از این چرخ و فلک می نالیم
به خدا هم گله داریم ولی ایمان چه !؟

گاهی از غیر بماند که ز خود بیزاریم
درد داریم ولی حوصله ی درمان چه !؟

وسعتِ درد در این شهرِ سراسر اندوه
آن قدَر هست که ما را به غم لبنان چه !!

با نقابی دگر از گلّه چپاول کردند
سگ نفهمید که گُرگند ولی چوپان چه !؟

ای که از سفره ی ناچیز فقیران بُردید
دین ندارید فدای سرتان ، وجدان چه؟

#مهدی_خداپرست
🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

☘به نام خداوند مهر و مهربانی ☘

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ؛چیدمان و جایگزینی لغات ؛استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ؛ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان؛ کاملاً موفق عمل کرده .

🔺انتخاب ؛چیدمان و جایگزینی لغات کاملاً مبتنی بر روایت اثر و آنچه که شاعر در ذهن خود با توجه به موضوع پرورانده .
🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از شعر داریم . ( البته ناگفته نماند که ضعف های قابل چشم پوشی هم دارد ) .

🔺ترکیب سازی ها عمدتا ترکیبات وصفی هستند و در خدمت توضیح و تفسیر روایت اثر قرار دارند . به زیبایی اثر کمک کرده اند و بیان شاعر را با توجه به انتخاب لغات و محتوای اثر نشان می دهد . بنابراین به زیبایی اثر کمک کردند .

🔺زبان در حالت کلی از دوگانگی های فاحش به دور است و تقریباً یک دست است . این نکته مثبت اثر می باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل اجتناعی ست بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه و ردیف تقریبا مناسب هستند .
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارا می باشد . و انسجام و یکپارچگی لازم را به لحاظ درک روایی دار خود دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه؛ کنایه و غیره کاملا موفق بوده و با توجه به صناعات ادبی شاعر توانسته هدف و رسالت خود را به جای آورد و بنابراین به زیبایی اثر کمک کرده .
مثل بیت ۵ و بیت ۶

🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت اثر کمک می کنند از طرف دیگه این تصاویر زیبایی را به کل اثر هدیه کرده اند .
مثل بیت دوم و بیت آخر

🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند از طرف دیگر پایان‌بندی هم پایان‌بندی کاملاً محکم و قوی ست و روایت اثر را به یک روایت بسته تبدیل کرده .این شاعر در این قسمت هم کاملاً موفق عمل کرده .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیای اثر ارائه شده یک موسیقی کاملا سیال و روان دارد و در واقع می تواند ذهن مخاطب را به شنیدن ادامه اثر ترغیب کند .
از موسیقی بیرونی و کناری و درونی و معنوی بهره خوبی دارد .

🔺ارتباط عمودی لازم بین ابیات برقرار است به حدی که انسجام روایی اثر پابرجا بماند و به دنبال ان درک روایی نیز برقرار باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده ی اثر اجتماعی ست و شاعر با ایجاد چالش های درست ذهن مخاطب را هم به سمت هدف هدایت و هم اجازه قضاوت و ایجاد حکم را فراهم می کند.
شاعر به خوبی هدف و رسالت خود را به جای اورده.
در پایان از شاعر خوب برای این اثر خوب تبریک عرض می کنم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی