نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهناز افشاری

#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
♦️🔹♦️🔹♦️🔹♦️

بر تن پنجره دیوار کشیدن کافی ست
عشق را در دل پاک تو ندیدن کافی ست
دشمنی آنچه توانست جهان ، با ما کرد
بعد از این ، قصه ی تلخ نرسیدن کافی ست
بال پرواز منی عرش خدا سهم من است
بی تو در حسرت و اندوه ، خزیدن کافی ست
هدف غایی من بود کنارت باشم
دیگر این شاخه به آن شاخه پریدن کافی ست
آفتاب سحری من گل گردان تو ام
متمایل به تو ام پشت خمیدن کافیست
تا به کی در پی پیراهن یوسف باشیم
از قفا پیرهن عشق دریدن کافی ست
ایستادم که تو را باز به دستت آرم
از غم دوری تو آه کشیدن کافی ست

#مهناز_افشاری

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹
#نقد_شعر
🍃بنام خداوند مهر و مهربانی . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان( در حالت کلی ) تا حدودی خوب عمل کرده .

🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات بر مبنای روایت اثر اتفاق افتاده و با استفاده از قواعد و قوانینی که در زبان اثر ، جای دارد ، مبتنی بر زبان هنجار، تقریباً از ضعف تالیف به دور است ( به غیر از استفاده از کلمه ی.*«دشمنی» در مصرع اول بیت دوم* که به نظر می آید صرفاً جهت پر کردن وزن قرار گرفته.
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده به توصیف و تفسیر روایت کمک کردند و البته از جنبه های زیبایی شناسی هم دور نیستند و به زیبایی اثر تا حدودی کمک کردند.
🔺 بافت کلمات در حالت کلی با توجه به انتخاب و چیدمان آنها کاملاً بافت یک دستی ست و نشان دهنده سیال بودن بعد اندیشه گانی و تفکر شاعر که خود نکته مثبت اثر است .
🔺ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است در واقع چیدمان و جایگزینی لغات بر مبنای روایتی که انتخاب شده و هدفی که شاعر انتخاب کرده بنا شده و یک روایت منسجم را در اختیار مخاطب قرار داده .
🔸به لحاظ بررسی‌ و نقد فنی اثر ارائه شده ، یک غزل است بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف که قافیه و ردیف آن کاملاً مبتنی بر قواعد لازم( در حیطه عروض و قافیه )انتخاب شده .
🔺ساختار روایت اثر سه خصیصه مهم (مقدمه تنه و نتیجه گیری )را در خود دارا میباشد و .
و در واقع شاعر در این روایت به بیان اهداف و تفکرات خود پرداخت و توانست علاوه بر برقراری و پایبند بودن و ساختار روایت به هدفی که در ذهن داشته نیز پایبند باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی استفاده، از تشبیهات و استعارات و ... در (حالت کلی صناعات ادبی ) تقریبا خوب اتفاق افتاده
مثل بیت سوم
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند مثل بیت سوم /بیت چهارم . بیت پنجم .
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده، شروع خوبی رو به خود اختصاص نداده . معتقدم می توانست بهتر از این باشد و با توجه به اینکه شروع یک روایت و از طرفی مطلع یک غزل می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند ، می توان انتظار داشت که شاعر در بیت نخست باید قوی‌تر عمل می‌کرد .
در پایان بندی با توجه به روایتی که انتخاب کرده و مسیری که در این روایت طی شده تا حدودی شاعر هدف خود را بیان کرده . گر چه نه آنقدر محکم اما زنگ پایان اثر به صدا درآمده .
در واقع شاعر ، گرچه آهسته و آرام اما روایت خود را به یک روایت بسته تبدیل کرده و این انتظاری ست که ما از یک شعر روایی داریم .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده اگرچه بر پایه ی عروضی بنا شده یعنی شاعر از پس وزن بر آمده اما استفاده مکرر از اختیارات شاعری سیال بودن موسیقیایی اثر را تحت تاثیر قرار داده.
در حالت کلی اثر ارائه شده از موسیقی درونی ، بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته.
اما به وضوح روشن است که این وزن عروضی ست که در پی کلمات آمده اند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده، با توجه به بافت کلمات و بعد اندیشگانی که در خود جای داده ؛ و همچنین محتوای اثر ؛ که به یک غزل عاشقانه تبدیل شده . ( روایت عاشقانه ای که از فراق هم صحبت می کنند ) و در واقع شاعر توانسته رسالت خود را از بیان یک روایت به جای آورد .
اگرچه محتوای اثر یک محتوای کاملاً تکراری است و هیچ خلاقیتی در اثر دیده نمی‌شود و ما معتقدیم در اشعار توصیفی بهتر است که شاعران دست به خلاقیت بزنند تا از تکرار های مکرر در موضوع و محتوا ، بیان حالات و همچنین ایجاد جنبه های زیبایی در اثر جلوگیری شود و به بعد زیبایی و زیبایی میشناسی اثر افزوده شود .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی