نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهدی شهسواری

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#جناب_فریدون_شایان_نیا
#مورخ:۹۹/۱/۶چهارشنبه
#ساعت_اجرا :(۲۲🕙)
🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹


همینکه موی سیاهت دمی به شانه گرفت
نگاهِ واژه گمانم نَمِ ترانه گرفت

به روی کاغذِ دفتر قلم چه می رقصید
حروف بی سر و ته، رنگِ شاعرانه گرفت

شبیهِ بارش باران به قلبِ من بارید
غزل شد و همه ابیاتِ عاشقانه گرفت

عَنان نیشِ قلم را به هر طرف بردم،،
نشد به جای دگر چون تو را نشانه گرفت

اگر چه در غزلِ من هدف شدی اما
هجومِ فاصله ها ضربِ تازیانه گرفت

فغانِ واژه درآمد ، ورق چرا تر شد؟
نگو به یادِ تو اشکی چه دانه دانه گرفت

مثالِ ابرِ بهاری به خاکِ دل بارید
و دانه دانه گُهَر ها به غم جوانه گرفت

امان از این همه آماج هر بلا بر دل
چه شد که کشتیِ غمها به دل کرانه گرفت؟

صدای زخمه ی شانه به چنگِ موی سیاه
شراره شد که چنین آتشی زبانه گرفت

#مهدی_شهسواری

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

به نام خداوند مهر .
با درود و احترام
📌از آنجایی که معتقدم، اثر ارائه شده، گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر ،نقد و بررسی می‌کنم.

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان، جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان؛ ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان( در حالت کلی ) می‌توانست موفق‌تر عمل کند .
🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات اگرچه با توجه به مضمون اثر اتفاق افتاده اما می توانست بهتر از این باشد و علاوه بر آن ضعف تالیف هم نداشته باشد در واقع استفاده نادرست از کلمات ؛ خصوصاً کلماتی که در جایگاه ردیف قرار گرفتند به ساختار زبان اثر آسیب رساندند .
گذشته از این مسئله ؛ استفاده از ترکیباتی حشو هستند ( به طور مثال به روی کاغذ دفتر ) به زیبایی اثر آسیب رساندند .
🔺عدم ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی یکی دیگر از ضعف های این اثر می باشد که می تواند روی اعتبار اثر تاثیر بگذارد؛ علاوه بر اینها؛ استفاده از کلمات (وزن پر کن) که در جایگاهی مثل ردیف قرار گرفتند و نتوانستند به زیبایی اثر و ساخت مضمون کمک کنند ، همه این ها در بررسی لغوی می تواند ایجاد ضعف کند و از ارزش و اعتبار اثر بکاهد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی، اثر ارائه شده ؛ یک غزل است بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن در بحر مجتث مثمن محذوف
قافیه ها تقریباً با توجه به قواعد قرار گرفتند اما ردیف نتوانسته در جایگاهی که باید به درستی نقش خود را ایفا کند و به ساختار روایی اثر آسیب رسانده بنابراین دارای ضعف می باشد.

🔸 به لحاظ بررسی ساختار روایی، اثر ارائه شده؛ سه خصیصه مهم مقدمه ؛ تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می‌باشد. در مقدمه انتظارات را برآورده کرده اما در تنه؛ از آنجایی که هر بیت به صورت کاملا مستقل عمل میکند روایت اثر را دچار ضعف کرده و در نتیجه گیری هم نتوانسته پایان‌بندی خوبی را به خود اختصاص دهد . بنابراین به لحاظ ساختار روایی دچار ضعف است.

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و صناعات ؛تقریباً مناسب عمل کرده
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند. اما این تصاویر چندان به ملموس بودن روایت کمکی نکرده .
نکته حائز اهمیت این است که روایت اثر آنقدر انتزاعی است که دچار کلی‌گویی شده و این کلی گویی یا کلی نگری به درک روایی اثر آسیب رسانده و مخاطب در تمام طول این اثر به دنبال هدف شاعر ؛ از بیان روایت اثر می باشد . بنابراین حق مطلب ؛ آن طور که باید به جای آورده نشده .

به لحاظ بررسی خلاقیت؛ همانطور که کاملآ نمایان است ،خلاقیتی در اثر دیده نمی شود و از طرف دیگر یکی از خصوصیات آثار توصیفی ایجاد خلاقیت است که متاسفانه در این اثر در نظر گرفته نشده.

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص نداده و نتوانسته ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند علت این مسئله را می‌توان در عدم انتخاب درست کلمات و همچنین عدم ارتباط دو مصرع نخست ، در نظر گرفت و از طرف دیگر در پایان‌بندی هم نتوانست آنطور که باید زنگ پایان اثر را به صدا درآورد بنابراین مخاطب به دنبال ادامه روایت می‌رود و چون پاسخی برای آن نیست به اعتقاد من این اثر در پایان‌بندی خود دچار ضعف است چرا که این تاویل هم اتفاق نیوفتاده.
🔸به لحاظ بررسی موسیقی هایی اثر ؛
ارائه شده از موسیقی بیرونی بهره خوبی گرفته و از موسیقی کناری به سبب وجود قافیه و ردیف بی بهره نیست .
به لحاظ توالی آواها در حالت کلی در بررسی اثر می‌بینیم که اثر ارائه شده به لحاظ موسیقیایی کاملا سیال و روان است و این نکته مثبت این اثر می باشد .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔺🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ بررسی ونقد محتوایی اثر اراٸه شده باتوجه به مضمون ومحتوایی که در خود جای داده به یک اثری تبدیل شده که پر از گله و شکایت است و اگرچه اشاره به عشق دارد و اشاره به معشوق ؛ اما نتوانسته آنطور که باید ساخته و پرداخته کند . در واقع شاعر اگر در انتخاب و چیدمان کلمات دقت بهتر و بیشتری به کار می‌گرفت هدف و رسالت خود را به خوبی نمایان می‌ساخت بنابراین ارزش و اعتبار این اثر را بهتر و بیشتر می توانست حفظ کند .

در حالت کلی برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی