نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب حمیدرضا سعیدی

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر 
#انجمن_ادبی_شعر_باران 
#مدیریت_برنامه ؛
#جناب_فریدون_شایان_نیا
#مورخ؛۹۸/۱۰/۲۵چهارشنبه
این روزها ، تمامیِ من  بر مدار توست
شعرم، ردیف و قافیه را وامدار توست
در چشمهای خویش در آیینه خیره ام
این سبزهای غم زده چشم انتظار توست*
صبحی ، کنار پنجره گل داد، مریمی
هر گل که صبح جامه دراند نثار توست
حالاسخن به حجب ونجابت رسیده است
گل بوته های مریم من ، شرمسار توست
با یک نگاه مسخ نمایی،  کنی شکار
این نوعِ صید، جان دلم ابتکار توست
بردی قرار از من و پرسی  ، قرار کو؟
اسرار  بی قراری من در قرار توست
بی آشیانه ام چو ز مهرت کنی دریغ
امید من به لانه ی در شاخسار توست
هر کس سوار اسب مراد است تاخته ست
حالا بِران که وقت تو و روزگار توست
ما هم حدیث درد ، بگوییم با خدا
پنداشتی فقط که خداوندگار توست؟
عشق مرا قباله و مهرت قرار ده
این عشق صادقانه گلم ، اعتبار توست
مادر به شانه زد که حواست کجاست؟های!
جسمم کنار اوست حواسم کنار توست
دکتر به خنده گفت که نبضت زند چه تند؟
 "تنها منم که باخبرم کار کار توست"
#حمیدرضا سعیدی
🍃به نام یگانه عاشق . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون نام صاحبش نقد و بررسی می کنم . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب،  چیدمان،  جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،  ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان( در حالت کلی) کاملاً موفق عمل کرده . 
🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات در اثر ارائه شده متناسب با بافت اندیشگانی شاعر است و کلمات در خدمت روایت اثر قرار دارند . 
🔺ارتباط عمودی و افقی ابیات با توجه به چیدمان و انتخاب کلمات روی محور جانشینی و همنشینی کاملاً برقرار است و عامل انسجام روایی اثر شده است . 
🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان، با توجه به کلمات انتخاب شده ؛ متناسب با انتظاری که از یک شعر داریم و این نکته مثبت اثر است . 
🔺ترکیب سازی ها  در خدمت روایت و  در جهت توضیح و تفسیر آن قرار دارند و علاوه بر آن ؛  به زبان عاطفی اثر کمک کردند بنابراین ترکیب سازی ها عامل زیبایی اثر شدند . 
🔺زبان اثر در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و این یکی از نقاط قوت اثر می باشد .
 
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده ؛ یک غزل است  در  ۱۲ بیت بر وزن مفعول  فاعلآت  مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف . 
قافیه و ردیف متناسب با قواعد و قوانین عروضی و متناسب با قواعد قافیه در اثر ساخته شده است . 
🔸به لحاظ بررسی و ساختار روایت ؛ اثر ارائه شده با مقدمه آغاز شده.  مقدمه  نسبتا بلندی را به خود اختصاص داده و سپس وارد؛ تنه روایت شده و پس از آن به نتیجه گیری روایت پرداخت نهایتاً ساخته و پرداختن روایت در اثر ارائه شده منطبق با تعاریفی است که از یک روایت انتظار داریم و یکی از وجوه موفق این اثر است . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده؛  در استفاده از تشبیهات و نهایتاً استفاده از صناعات موجود در اثر ارائه شده کاملاً موفق عمل کرده . مانند بیت ۷ . 
🔺تصاویر در اثر عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند در واقع تصاویر عامل درک روایت اثر شده اند . مانندبیت ۸ . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition در اثر ارائه شده همانطور که کاملاً مشخص است؛  مطلع اثر  یک مطلع خوب باتوجه به روایت اثر است.  یعنی می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و از طرف دیگر ساختار قالب اثر  به جای آورده و در پایان بندی هم؛  با توجه به اینکه نتیجه گیری روایت را در خود جای داده . در واقع مقطع غزل را کاملاً مشخص کرده .  بنابراین ساختار روایت را کاملاً به جای آورده و از طرف دیگر ذهن مخاطب را به سمت زنگ پایان روایت هدایت کرده.  در واقع روایت این اثر با توجه به شروع و پایان بندی آن؛  به یک روایت بسته تبدیل شده که یکی دیگر از نقاط قوت اثر است . 
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده؛ از موسیقی بیرونی ،درونی ،کناری بهره خوبی گرفته و از موسیقی معنوی نیز بی بهره نیست . 
قرار گیری آواها در این اثر عروضی علاوه بر اینکه منطبق با ساختار عروضی ست ؛ به خوش آهنگ بودن اثر نیز کمک کرده . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده؛ یک غزل عاشقانه است و در وصف معشوق سروده شده . دارای زبانی لطیف بیانی شیوا ست .  شاعر در آن توانست رسالت خود را با توجه به نوع نگاه و زاویه دیدی که در روایت اثر به خود اختصاص داده به جایی بیاورد  . 
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم
 با تشکر 
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی