نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

پرویز بابایی

‍ ‍
‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۴/۱۱سه شنبه
#ساعت_شروع:2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

درست لحظه دیدار ما هوا بد شد
هوای آفتابی سرد و نامساعد شد

شکست شیشه رویای ما و باد وزید
خلاصه عشق ما در کوچەها زبانزد شد

و پای هر دوی ما را جدا ز هم بستند
شبیه کوە یک دیوار بین ما سد شد

چگونە مشقهای عاشقانە بنویسم!؟
به جرم عشق این شاگرد درس خوان رد شد

کسی شبیه تو دیشب بە خواب من آمد
که حرف تازەایی میزد دلم مردد شد

و شور انقلاب عشق در تنم برخواست
بە هر چە عشق فرمان داد دل مقید شد

#پرویز_بابائی

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
بنام خداوند مهر
☑️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.
✅به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و نهایتا کاربرد لغات در حالت کلی تقریبا خوب عمل کرده اما خالی از ضعف نیست .
انتخاب و چیدمان لغات و جایگزینی لغات بر مبنای روایت اثر اتفاق افتاده
اگرچه ضعف هایی نیز مشهود است مثل تمایل به دوگانگی زبان اما لازم به ذکر است که این تمایل بر مبنای وزن به شعر تحمیل شده.
استفاده از قواعد و قوانین صرف و نحو به سبب ردیف فعلی (فعل کمکی) در اثر ،به زبان هنجار کمک کرده و در روان بودن موسیقیایی هم تا حدودی نقش دارد . ( البته موسیقی در این اثر با توجه به وزن مورد نظر خیلی روان نیست . قدری ثقیل است )
ترکیب سازی ها مثل ( هوای آفتایی / و شور انقلاب عشق / شیشه ی رویای ما و ... )ترکیبات موفقی نیستند . نه در مضمون سازی و نه در ایجاد زیبایی موفق نبودند .این عدم موفقیت ناشی از عدم انتخاب درست کلمات است.
به هر حال هر اتفاقی که در شعر حادث می شود در گرو زبان است.

✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است و در ساختار غزل سروده شده .بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فع لن در بحر مجتث مثمن مخبون محذوف
اما به هر حال قدری ایرادات وزنی هم خصوصا در رکن چهارم دیده شد . از طرف دیگر قوافی با دقت لازم صورت نگرفته و معتقدم می توانست بهتر از این باشد .
✅در بررسی ساختار روایت اثر اگر جابجایی در چیدمان ابیات اتفاق بیوفتد ساختار روایت به انسجام بیشتری می رسد و عامل زیبایی اثر می شود . یعنی ساختار روایت اثر دارای سه خصیصه نهم روایت ( مقدمه / تنه و نتیجه گیری )می باشد اما در بخش تنه و سپس نتیجه گیری درست ساخته و پرداخته نشده.
پیشنهاد می کنم که له جای بیت سوم / بیت ۵ قرار گیرد
به جای بیت چهارم / بیت ۶ قرار بگیرد و به جای بیت پنجم / بیت ۳ و به جای بیت اخر بیت ۴ قرار بگیرد
که ساختار روایت انسجام روایی و همچنین درک روایی بیشتری داشته باشد . از طرف دیگر ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی له شکل بهتری قرار گیرد که عامل درک روایی بهتری باشد.
✅به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات / کنایه و ... تقریبا مناسب اتفاق افتاده مثل بیت ۲ اثر ارائه شده
_تصاویر عینی و انتزاعی هستند نثل بیت ۳ / بیت ۵
✅به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مقدمه ( اگرچه ) دچار تکرار مضمون شده و این مسئله به دایره لغات شاعر باز می گردد اما از اتفاقات شایع در شعر کلاسیک است و نمی توان به عنوان ضعف محسوب کرد .
در پایان بندی اگر ان جابجایی ها در ابیات حادث شود . ترتیب روایی اثر به انسجام لازم می رسد بنابراین در این این چیدمان ،پایان بندی یا نتیجه گیری روایت دچار ضعف است.
✅به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به وزن ،از موسیقی بیرونی و تا حدودی از موسیقی کناری بهره گرفته اما با توجه به ثقل وزن در اثر ،سکوت های موسیقیایی نامساعد هم دیده می شود که از روان بودن موسیقیایی اثر می کاهد .
لازم به ذکر است که زبان فارسی از زبان های خوش آهنگ دنیا ست .بنابراین موسیقی در شعر خصوصا بسیار حائز اهمیت است.
✅به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده یک غزل است با تعریف کلاسیک این قالب منطبق است و شاعر تا حدودی به شکوه و شکایت هم رو آورده.
در حالت کلی کشف تازه ای در اثر موجود نیست. خلاقیتی در اثر دیده نمی شود . اما از انجایی که این اثر زبان عاطفی خوبی دارد می تواند با اندکی تغییر جز اثار خوب باشد .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی